حزب کمونیست کارگری: اعتصاب کارگران کارخانه بهمن موتور و دو خبر دیگر

  • طی روزهای ٦ و ۱۰ آذر کارگران کارخانه بهمن موتور با خواست افزایش دستمزد، کاهش ساعات کاری، تعطیلی روز پنجشنبه به روال سابق و طرح طبقه‌بندی مشاغل دست به اعتصاب زده و تجمع کردند. در روز ششم آذر این کارگران و با شروع اعتصاب پورابراهیم رئیس هیأت مدیره کارخانه کارگران را تهدید به قطع مبلغ کارانه کرد. اما کارگران در جواب به این تهدید بیشتر معترض شدند و با مشاهده گسترش و شدت اعتراض، موسوی به نمایندگی از سهامداران اصلی شرکت در جمع کارگران حاضر شد و قول داد که تمام خواسته‌های آنان ظرف مدت یک هفته انجام میشود و از کارگران دعوت کرد که نمایندگانشان را برای مذاکره با مالکان شرکت معرفی کنند.. پس از این توافق، اعتصاب موقتا خاتمه یافت. اما بعد کارگران متوجه شدند که سه تن از نمایندگانشان اخراج شده اند و در اعتراض به آن دوباره در دهم آذر دست از کار کشیدند و بعداز نیم ساعت موسوی نماینده مالکین شرکت دوباره در جمع کارگران حاضر شد و وقتی کارگران از بازگشت به کار همکاران اخراجی خود مطمئن شدند با اعلام اینکه اگر خواستهایشان پاسخ نگیرد، دوباره اعتصاب خواهند کرد، سر کار بازگشتند. روز پنجشنبه ١٣ آذر پایان مهلت یک هفته‌ای برای تحقق مطالبات کارگران بود که بخاطر ایجاد فضای امنیتی توسط حراست شرکت و توجیه اینکه روز آخر هفته است کارگران امکان اعتصاب و تجمع نیافتند. در نتیجه کارگران اعلام کردند که اگر بر اساس قول موسوی نماینده مالکین شرکت مطالباتشان انجام نشود، دوباره دست به اعتصاب خواهند زد.

یک موضوع اعتراض کارگران حذف تعطیلی پنجشنبه به بهانه تغییر ساعت کاری به دلیل بیماری کرونا است. پیشتر کارگران در روزهای پنجشنبه تعطیل و ساعات کاری آنان در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۴/۱۰ عصر بود. اما از زمان شیوع بیماری کرونا تحت عنوان کاهش ساعات کار کارگران می بایست روزهای شنبه تا چهارشنبه تا ساعت سه و نیم عصر و روز پنجشنبه نیز از ساعت ۷صبح تا ساعت یک و نیم بعد ظهر سر کار باشند. بدین ترتیب دو ساعت و نیم به ساعت کاری کارگران اضافه شد. وقتی کارگران به این موضوع اعتراض کردند گفته شده که این دو ساعتت و نیم به عنوان اضافه کاری محاسبه میشده که به اشتباه منظور نگردیده است. بدین ترتیب پول این اضافه کردی در این مدت بالا کشیده شده است.

یکی دیگر از مطالبات اصلی کارگران طرح طبقه بندی مشاغل و محاسبه سختی کار است. بنا بر خبر این کارگران به خاطر شرایط سختی کار قبلا با ٢٠ سال سابقه کار بازنشسته میشدند اما در چند سال اخیر قانون سختی کار برای کارگران برداشته شده و آنها باید ۳۰ سال کار کنند تا بازنشسته شوند.

کارخانه بهمن موتور بالغ بر هفتصد نفر کارگر دارد و در جاده قدیم تهران کرج واقع شده است. بهمن موتور یکی از کارخانجات متعلق به هُلدینگ “گروه بهمن” است که از سال ۹۵ شرکت ”کروز” سهامدار و مالک اصلی آن است.
گروه خودروسازی بهمن به جز شرکت بهمن موتور شامل چند کارخانه دیگر از جمله شرکت صنایع ریخته‌گری ایران، بهمن دیزل، سیبا موتور، ایران دوچرخ، طراحی و ساخت قطعات صنایع ایران و چندین شرکت و کارخانه دیگر است که مجموعاً بالغ بر ۴۰۰۰ نفر کارگر و پرسنل دارد. و تمامی این کارگران با مشکلات مشابهی روبرویند و اکنون کل فضای این مجتمع ٤٠٠٠ نفره اعتراضی است.

  • روز ١٤ آذر کارگران شهرداری بندرلنگه در اعتراض به عدم پرداخت بیش از ٤ ماه مزد و چندین ماه حق بیمه در مقابل دفتر امام جمعه این بندر تجمع کردند. این کارگران بخشی از نیروهایی هستند که از طریق شرکت‌های پیمانکاری در شهرداری بندر لنگه مشغول کارند. کارگران پیمانکاری شاغل در مجموع شهرداری بندرلنگه سالهاست با معضل تعویق پرداخت دستمزدهایشان روبرو هستند و بارها به خاطر آن اعتراض کرده اند. زیر فشار اعتراضات کارگران در روز ١٤ آذر وعده داده شد که یک ماه از معوقات مزدی آنان پرداخت شود.
  • روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه، شماری از کارگران روزمزد مشهد در اعتراض به بی تامینی و با در دست داشتن بنرهایی با مضمون بیمه بیکاری نگرفته ایم، بیمه بیکاری حق مسلم ماست مقابل ساختمان تامین اجتماعی این شهرستان دست به تجمع زدند. محرومیت از حق بیمه یعنی محرومیت از هرگونه تامین و گرسنگی و فقر. دولت در قبال زندگی و معیشت مردم مسئول است. همه افراد بدون درآمد و یا کم درآمد باید از حقوق پایه ماهانه در حد داشتن یک زندگی قابل قبول برخوردار شوند. درمان رایگان، تحصیل رایگان برای همه کودکان و داشتن مسکن حقوق پایه ای همه مردم است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
١٥ آذر۱۳۹۹، ٥ دسامبر ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده -کبک  ( کانادا) جمعه …