حزب کمونیست کارگری ایران:از فعالان محیط زیست علیه جنایات رژیم قاطعانه دفاع می کنیم

جنایات جمهوری اسلامی علیه فعالین محیط زیست تکان دهنده است. یک رشته قتل زنجیره ای، دستگیری های متعدد و محکومیت های طولانی، پرونده سازی علیه آنها و متهم کردن آنها به جاسوسی، به قتل رساندن آنها در زندان ها و انواع آزار و اذیت های دیگر بخشی از اقدامات جنایتکارانه و توطئه گرانه سپاه، سیستم قضایی و وزارت اطلاعات است. این قبل از هر چیز وحشت از برملا شدن جنایات محیط زیستی حکومت و ترس از شکل گیری جنبش وسیع دفاع از محیط زیست را آشکار میکند. جمهوری اسلامی نه تنها محیط زیست را بطور غیرقابل توصیفی تخریب می کند بلکه فعالینی که دست به اطلاع رسانی و افشاگری علیه فجایع محیط زیستی حکومت میزنند را مورد جنایات سیستماتیک و توطئه گرانه خود قرار می دهد. 

واژگون شدن اتوبوس حامل خبرنگارانی که برای تهیه گزارش از وضعیت دریاچه ارومیه از تهران به آن منطقه عزیمت کرده بودند، و به قتل رسیدن مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، دو خبرنگار حوزه محیط زیست در روز دوم تیر امسال آخرین نمونه بارز توطئه سازمانیافته حکومت و مشخصا سپاه پاسداران در این زمینه است. سقوط پر ابهام هواپیمای تهران- یاسوج در سال ۹۶ که منجر به کشته شدن حداقل ۱۶ فعال و متخصص محیط زیست شد، فعالینی که از اساتید دانشگاه بودند و از فعالین محیط زیست در زندان سپاه مستندا دفاع کرده بودند، دستگیری و قتل کاووس سیدامامی در بهمن ۹۶ در زندان که اژه ای او را متهم به جاسوسی کرده بود و سپس قتل دو برادر به نامهای محمدصادق و محمدباقر یوسفی از فعالان محیط زیست در استان بوشهر بر اثر حادثه مشکوک رانندگی، کشته شدن شریف باجور و سه نفر دیگر از فعالین محیط زیست در جنگل های مریوان در بهمن ۹۷، قتل فرشید هکی در مهرماه ۹۷ و محکومیت هفت نفر از فعالین محیط زیست مربوط به موسسه حیات وحش میراث پارسیان به ۴ تا ۱۰ سال زندان در سال ۹۶ تحت عنوان جاسوسی، گوشه کوچکی از جنایت سیستماتیک حکومت علیه فعالین محیط زیست بشمار میرود. تعداد قابل توجهی از فعالین محیط زیست هم اکنون در زندان بسر میبرند.

هر فعالیتی در جلوگیری از تخریب محیط زیست، از یکطرف فاجعه ای که حکومت بر سر محیط زیست میاورد و تاثیرات مخرب تاسیسات اتمی و فعالیت های سپاه بر محیط زیست را در معرض دید جامعه قرار میدهد و از طرف دیگر دست جنگل خواران و زمین خواران و سوء استفاده های اقتصادی کلان توسط مقامات و ارگان های حکومتی را رو میکند و به همین دلیل حکومت و در راس آن سپاه شدیدا نسبت به این مساله حساسند و با پشتوانه سیستم قضایی جنایتکارانه خود علیه فعالین محیط زیست پرونده سازی و جنایت میکند.

علیرغم همه این فشارها جنبش وسیعی در نقاط مختلف کشور در دفاع از محیط زیست و علیه سیاست های حکومت جریان دارد و نهادهای مختلفی توسط فعالین تشکیل شده است. وجه دیگر اعتراضات مردم مربوط به کشاورزان در اصفهان و خوزستان، اعتراضات وسیع علیه بی آبی، علیه هوای آلوده و ریزگردها است که هر روز گسترده تر میشود. علیرغم همه جنایات حکومت، مردم کوتاه نمیایند و در فضای بحرانی و آشفته حکومت و ناتوانی و استیصال همه جانبه آن، اعتراضات به اشکال مختلف جریان دارد.

فعالین محیط زیست زندانی باید فورا آزاد شوند، فعالیت در دفاع از محیط زیست و علیه طرح های مخرب حکومت علیه محیط زیست و اقدامات جنایتکارانه علیه فعالین این عرصه را باید سازمان داد و گسترش داد، از خانواده های قربانیان محیط زیست باید قاطعانه حمایت کرد و صدای اعتراض آنها را بلندتر نمود. جنبش دفاع از محیط زیست مانند سایر جنبش های مردمی و آزادیخواهانه بخشی از جنبش سرنگونی حکومت است و باید با تمام قوا به آن پیوست و آنرا تقویت کرد. 

حزب کمونیست کارگری جنایات حکومت اسلامی علیه فعالین محیط زیست را محکوم میکند و همه مردم را به حمایت قاطع از این فعالین فرا می خواند. در سطح بین المللی، حزب کمونیست کارگری کشتار سیستماتیک و توطئه گرانه فعالین محیط زیست توسط جمهوری اسلامی را بعنوان مصادیق جنایت علیه بشریت در ردیف سایر جنایات این حکومت در طول حاکمیت خونبار آن به آگاهی افکار عمومی و مجامع بین المللی رسانده و کارزار برای بایکوت جهانی این حکومت و پیگرد و محاکمه سران آن در دادگاه های بین المللی را گسترش می دهد. حزب تلاش میکند توجه فعالین و نهادهای مدافع محیط زیست در سطح جهان را در حمایت از محیط زیست و فعالین محیط زیست در ایران جلب نماید. حزب ضمن همدردی عمیق با خانواده های داغدار و دادخواه فعالین محیط زیست که عزیزان خود را ظالمانه بدست این حکومت جنایتکار از دست داده اند، آنان را به پیوستن هرچه وسیع تر به جنبش عظیم دادخواهی که از طرف بازماندگان همه جنایات این حکومت در برابر آن شکل گرفته است فرا می خواند. روزی که تمام آمرین و عاملین جنایات جمهوری اسلامی علیه بشریت و از جمله آمرین و عاملین کشتار فعالین محیط زیست در دادگاه هائی بین المللی و در برابر انظار مردم جهان به محاکمه کشیده شده و در برابر جنایات خود پاسخگو باشند دور نیست. 

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۵ جولای ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

به کنگره حزب کمونیست کارگری بیایید! کنگره سیزدهم حزب کمونيست کارگرى در ژوئن ۲۰۲۴ برگزار مي‌شود، کنگره علنى است و ورود براى عموم آزاد است!

سیزدهمین کنگره حزب کمونيست کارگرى ایران در ماه ژوئن در یکی از شهرهای اروپا برگزار …