حزب کمونیست کارگری: بیانیه مشترک در مورد واکسیناسیون رایگان، اعتصاب نیروگاه رامین و چند خبر دیگر

-هشت گروه و تشکل کارگری و معلمان و بازنشستگان به تاریخ ١٩ آذر در بیانیه مشترکی بر واکسیناسیون همگانی و رایگان در مقابله با بیماری مهلک کرونا به عنوان خواستی فوری و عمومی تاکید کردند. گروه اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، شورای بازنشستگان ایران، کمیته پیگیری در راه ایجاد تشکلهای کارگری، گروه کارگری- معلمی ١٩ اسفند، گروه اتحاد بازنشستگان، کانون گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی، اتحاد بازنشستگان ایران، سندیکای نقاشان البرز، امضا کنندگان این بیانیه هستند. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:”حاکمیت در ایرانِ ثروتمند، همان‌طور که از قرائن و شواهد بر می‌آید، پروژه واکسیناسیون همگانی را نیز مانند سایر عرصه‌های خدمات عمومی به‌عنوان منبعی برای درآمد و بازاری برای کسب سودهای میلیاردی برای رانت‌خواران نزدیک به‌خود در نظر گرفته است. در مملکتی که هر ساله هزاران میلیارد تومان از بودجه عمومی به نهادها و موسسات سودجو، بیخاصیت و بیربط به زندگی مردم اختصاص داده می‌شود ، پرداخت هزینه‌های واکسیناسیون احتمالی از جیب مردم قابل تحمل نخواهد بود”. در ادامه این بیانیه با اشاره به مرگ هزاران انسان و تحمل مشقت بارترین شرایط زندگی به مردم در جریان شیوع بیماری کرونا، بر تامین و دسترسی فوری، عمومی و رایگان واکسن کرونا به عنوان خواست فوری مردم و وظیفه‌ی حیاتی حکومت تاکید میشود. در بخش پایانی این بیانیه چنین آمده است:” بدیهی است که تحمیل و اخذ هرگونه هزینه برای واکسیناسیون، به معنای کوتاهی و قصور حکومت در حفظ سلامت عمومی و ناگزیر تداوم بیماری و کشتار مردم به حساب خواهد آمد که قابل چشم پوشی و گذشت نخواهد بود”.

  • روز سه شنبه ۲۷ آبان، کارگران نیروگاه رامین در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق دست از کار کشیدند و دراین نیروگاه اجتماع کردند و این اعتراضات ادامه دارد. به گفته کارگران بدنبال خصوصی سازی ها فشار معیشتی بر آنها بیشتر شده و پرداخت مطالبات آنها تحت عنوان “چالش های اقتصادی کشور” به تعویق افتاده است. بنا بر خبرها ٤٩ درصد از سهام این نیروگاه به بخش خصوصی واگذار شده است. شواهد نشان میدهد که پشت خصوصی ها بساط چپاولگری و تعرض بیشتر به کارگران نهفته است و کارگران به این وضعیت اعتراض دارند. خواست فوری کارگران نیروگاه رامین پرداخت بموقع دستمزدهاست.
  • روز چهارشنبه ۱۹ آذر، کارگران پیمانی اتوبوسرانی شهرداری آبادان در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق مقابل ساختمان سازمان اتوبوسرانی این شهردراستان خوزستان تجمع کردند. این کارگران به عنوان راننده، کارگر تعمیرات موتوری و ستادی در مجموعه واحد اتوبوسرانی در شهرداری آبادان بصورت پیمانی مشغول کارند.
    روز چهارشنبه ۱۹ آذر بار دیگر آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی اعتراض خود را به قراردادهای موقت کاری و بلاتکلیفی استخدامی و وضع بد معیشتی شان و به خلف وعده ها رسانه ای کردند. بنا بر خبرها ٦ هزار آموزشیار نهضت سوادآموزی بعداز سالها کار هنوز بلاتکلیف هستند. با وجود کمبود معلم و استفاده از کار این آموزشیاران، وزارت آموزش و پرورش از استخدام آنها سر باز میزند. بعد از اعتراضات بسیار در بیستم تیرماه طی آزمون استخدامی ١٨ هزار نفر از آنها استخدام شدند اما شمار بسیار بیشتری همچنان در حالت بلاتکلیفی بسر میبرند. آموزشیاران نهضت سواد آموزی که هنوز بلاتکلیف هستند در هفته قبل نیز مقابل مجلس تجمع داشتند و وعده هایی به آنها داده شد. اما هیچ اقدامی در جهت عملی کردن خواست آنان صورت نگرفته است.
    -روز ١٧ آذر اعتصاب رانندگان تانکرهای سوخت در اسلام آباد غرب ادامه یافت و اکنون نزدیک به دو هفته است که بخاطر پایین بودن قیمت کرایه این رانندگان در اعتصاب هستند. پایین رفتن هر روز بیشتر قدرت خرید و افزایش سرسام آور قیمت ها موضوع اعتراض رانندگان کامیون و تانکر در سطح سراسری است. رانندگان تانکرها و کامیونها سابقه اعتصابات عظیم و سراسری در سال گذشته را دارند. تجربیات کنونی و اتکاء به اتحاد شورایی بستر مناسبی برای رفتن بسوی اعتصابات سراسری است.
    -روز ١٩ آذر رانندگان کامیون در ماهشهر در اعتراض به وضعیت معیشتی و استخدامی خود مقابل فرمانداری و شورای شهر تجمع کردند.
  • روز ١٨ آذر جمعی از کارگران اخراجی کمربند سبز اهواز اعتراض خود را به ادامه بلاتکلیفی شغلی شان رسانه ای کردند. این کارگران علیرغم بازگشت به کار و عقد قرارداد یکساله با کارفرما، هنوز فعالیت شغلی خود را آغاز نکرده و بلاتکلیف هستند

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
١٩ آذر۱۳۹۹، ٩ دسامبر ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

اطلاعیه حزب کمونیست کارگری به مناسبت درگذشت حسین مرادبیگی 

مطلع شدیم که با نهایت تاسف رفیق حسین مرادبیگی (حه‌مه سور)، از مبارزان و کمونیست‌های …