ابعاد وسیع آسیبهای سیل، و اعتراضات سیل زدگان

اطلاعیه شماره چهار:
با گذشت یازده روز از بحران آبگرفتگی و نفوذ فاضلاب به منازل مسکونی شهرهای بسیاری در استان خوزستان مردم این مناطق همچنان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.
هنوز اقدام جدی و اساسی ای برای پاکسازی و گندزدایی خانه های آسیب دیده، معابر و خیابانهای این شهرها صورت نگرفته است. مردم به دلیل ورود فاضلاب و آب های آلوده به منازل شان در معرض بیماری قرار داشته و سلامت شان به خطر افتاده است. طی روزهای گذشته سقف چندین منزل و مغازه در سربندر و جراحی فروریخته و ساکنین این مناطق با مخاطرات جانی روبرو هستند.

اهالی سربندر در اعتراض به وضعیت بحرانی و غیرقابل تحمل موجود روز گذشته ١٩ آذر در مقابل شهرداری و فرمانداری این شهر تجمع کرده و خواستار رسیدگی فوری به مشکلات خود و محاکمه همه مقامات مقصر در بروز این بحران شدند. با این حال مسئولین فاسد حکومتی و غارتگران سپاه بی توجه به وضعیت بحرانی پیش آمده هر کدام به دنبال این هستند که چگونه از بحران موجود منافع مالی خود را تامین کنند. استاندار فاسد و رشوه بگیر خوزستان بدون آن که پاسخ دهد اعتبارات سال های گذشته برای اصلاح و نوسازی شبکه فاضلاب را کجا هزینه کرده با وقاحت تمام گفته است به یکصد و پنجاه میلیون یورو نیاز است تا ظرف سه سال بتوان پنجاه درصد از مشکل را رفع نمود! معنای این گفته ها اینست که سه سال مردم آسیب دیده باید با این معضلات دست و پنجه نرم کنند و شاهد قربانیان بیشتری در این فاجعه باشیم. درمقابل پاسخ مردم روشن است. مردم میگویند گورتان را گم کنید و بروید.

سپاه تروریستی پاسداران هم بیکار ننشسته و با مطلع شدن از این رقم میلیونی بلافاصله اعلام داشته از طریق قرارگاه خاتم مسئولیت این پروژه را برعهده خواهد گرفت. در اطلاعیه های قبلی به موضوع ورود سپاه و نیروهای آدمکش و جنایتکار آن به شهرهای خوزستان اشاره کردیم و این که این نیروها به بهانه امدادرسانی وارد عمل شده اند، اما در حقیقت برای برخورد با هرگونه اعتراض مردم در شهرهای خوزستان در این مناطق مستقر گردیده اند.
روز گذشته همزمان با حضور “حسین سلامی” سرکرده سپاه پاسداران به شهر جراحی و ادامه اعتراضات مردم در سربندر، ماهشهر و جراحی نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت “فاطمه تمیمی” در شهر جراحی نمودند.
“فاطمه تمیمی” مستند ساز،خبرنگار و فعال حوزه کودکان و زنان است که گزارش ها و مستند های زیادی درباره فقر،بیکاری،اعتیاد و بی تامینی مردم خوزستان تهیه و منتشر کرده است.
او در جریان سیل سال گذشته توانسته بود گروه های پرشماری را برای کمک رسانی های مردمی به سیل زدگان سازماندهی کند.
حکومت به نقش و تاثیر فعالان عرصه های مختلف در سازماندهی و تقویت اعتراضات مردمی آگاه و البته در هراس و وحشت است و به همین دلیل اقدام به بازداشت آنها می نماید. این بازداشت و تعرض به مردم و فعالین اجتماعی محکوم است و حکومت باید فورا و بدون قید و شرط “فاطمه تمیمی” را آزاد نماید. آزادی بازداشت شدگان یک خواست فوری مردم است.
احتیاجات فوری مردم باید به سرعت تامین شود خصوصا آن که اکنون نه تنها در خوزستان بلکه نوزده استان ایران با سیل درگیر شده اند و متاسفانه نه نفر هم جان باخته اند.
مردم در همه این مناطق و استان ها به معضلات و مشکلات مشترکی مواجه اند در عین حال در بی تامینی جدی به سر میبرند.
اسکان مناسب، مواد غذایی، پتو، لباس، مواد و اقلام بهداشتی نیاز فوری و اساسی آسیب دیدگان است. باید اقدامات فوری لازم در جهت جلوگیری از سونامی سیل انجام گیرد. باید اماکن و خانه های سیل زده فوری از گل و فاضلاب لایروبی و قابل اسکان شوند. باید خسارات وارده به مردم و بخش هایی چون کشاورزان و دامدران بلاعوض جبران شود. باید همه کسانیکه بخاطر سیل کار خود را از دست داده اند، تحت پوشش بیمه بیکاری مکفی برای تامین زندگیشان قرار گیرند. تجهیزات لازم بهداشتی در مقابله با بیماری و بویژه بیماری کشنده کرونا باید فراهم شود. و این ها همه خواستهای فوری مردم سیل زده در خوزستان و در تمام شهرهاست. ایجاد شوراهای مردمی در تمام شهرها و پیگیری این خواستها از طریق خود مردم و مدیریت کمک رسانی ها امری فوری و حیاتی در این اوضاع است. باید فورا شوراهای سازماندهی اعتراضات را در مناطق سیل زده ایجاد کرد و خود مردم با عمل مستقیمشان اوضاع را تحت کنترل داشته باشند و اجازه ندهند که سیل قربانی بیشتری بگیرد.
نظام اسلامی حاکم سعی میکند با اقدامات نمایشی، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند، نباید اجازه داد. فاجعه سیل طبیعی نیست، حاصل سیاست های سرمایه داری رانت خوار و چپاولگر حاکم است. بساط این چپاولگران را باید جمع کرد.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان
٢٠ آذر ٩٩، ١٠ دسامبر ٢٠٢٠

اینرا هم بخوانید

برزخی به‌ نام «انگلستان»؛ روایت پناهجویان ایرانی در انتظار

مهدی یک پناهجوی ۳۸ ساله ایرانی است که اکتبر ۲۰۲۲ با قایق و از راه …