حزب کمونیست کارگری: قربانی گرفتن کرونا از کارگران در محیطهای کار, کارگران خواستار تعطیل کار با پرداخت دستمزد هستند

بیماری کرونا- اطلاعیه شماره ٢١

در حالیکه مدیران کارخانجات جنایتکارانه بر گردش چرخ تولید میکوبند و پیام نوروزی خامنه ای جنایتکار نیز تاکید بر کار ده برابری کارگران در این شرایط بود، دامنه شیوع ویروس خطرناک کرونا در محیط های کار ابعادی فاجعه بار پیدا کرده و هر روز قربانی میگیرد. یک عرصه جدال کارگران در مقابله با کرونا امروز اعتراض برای تعطیلی کار با پرداخت حقوق است. چند خبر از این اعتراضات را در زیر میخوانید:

اعتراض کارگران واحدهای مختلف در گیلان
روز یکشنبه ۳ فروردین ماه، شماری از کارگران واحدهای تولید مختلف در گیلان از جمله “وارس خزر” و “پارس شهاب” با برپایی تجمع خواهان تعطیلی کارخانه‌ها تا پایان بحران کرونا شدند. خواسته فوری کارگران این است که کارخانجات، به غیر از آنها که تولید بهداشتی و دارویی دارند، حداقل تا پایان تعطیلات عید تعطیل باشند تا بحران کرونا کمی فروکش کند. در عین‌حال باید به بیماران دیابتی و پیش‌زمینه‌ای اجازه داده شود از مرخصی استعلاجی تا پایان بحران استفاده کنند. به گفته کارگران آنها بدون در اختیار داشتن هیچ امکانات پیشگیری کار میکنند.

تجمع کارگران معدن گل گهر در فرمانداری سیرجان
روز ٢٠ فروردین جمعی از کارگران معدن گل گهر در اعتراض به عدم بکارگیری اقدامات لازم جهت جلوگیری از شیوع کووید 19 راهی فرمانداری سیرجان شده و در آن محل دست به تجمع زدند.

در مجموعه معادن گلگهر سیرجان، بیش از 19 هزار کارگر اشتغال دارند که به علت تعداد بالای کارگران و مراوده روزانه آنان از جمله در اتوبوسهای ایاب و ذهاب، خطر شیوع کرونا در این کارخانه بسیار است و موجب نگرانی کارگران شده است. به گفته کارگران در ایام عید مطابق روال سال‌های قبل نیمی از کارگران کار می‌کنند و نیمی دیگر به تعطیلات می‌روند. این واحد معدنی در پی شیوع کرونا حتی در ایام عید تعطیل نشده است. قبل از آن نیز کارگران شاغل در زیر مجموعه شرکت آرمان در این معدن در اعتراض به عدم تعطیلی کارخانه مقابل فرمانداری تجمع داشتند. در پاسخ به کارگران فرمانداری اعلام داشت که هرگونه تعطیلی واحد تولیدی گلگهر سیرجان منوط به دستور ستاد بحران است.

جان باختن کارگری در شرکت آریا در انزلی و اعتراض کارگران
روز ٤ فروردین مهدی زرگران یکی از کارگران شرکت آریا بنادر ایران در مجتمع بندرانزلی براثر ابتلا به بیماری کرونا جان باخت. وضعیت تعدادی دیگر از کارگران این مجتمع بندری نیز بدلیل ابتلا به کرونا وخیم گزارش میشود. درگذشت مهدی زرگران و به خطر افتادن جان باقی کارگران فضایی از اعتراض در میان کارگران ایجاد کرده است. کارگران مجتمع بندرانزلی نسبت به کار بدون تجهیزات ایمنی – بهداشتی لازم برای عدم ابتلا به کرونا واصرارمسئولان جنایتکار اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برادامه کارطبق روال گذشته اعتراض دارند.

اخراج کارگران پتروشیمی لردگان به علت شيوع ويروس کرونا
در پاسخ به اعتراض کارگران پتروشیمی لردگان مدیریت جنایتکار این کارخانه برای خلاص کردن خود از پرداخت حقوق ایام تعطیلی بخاطر کرونا، طی ارسال پیامکی به ٢٠٠ کارگر قراردادی این شرکت، آنها را از کار اخراج کرد. متن این پیامک به قرار زیر است:”همکار گرامی، ضمن تقدیر از تلاشهای جنابعالی در این شرکت پایان کار شما از مورخ 29/12/98 اعلام می‌گردد. خواهشمند است جهت انجام مراحل اداری تسویه به واحد اداری مراجعه فرمايید. با تشکر واحد اداری شرکت پناه صنعت پارت”. این پیامک با موجی از اعتراض در میان کارگران دامن زده است. ارگران اعلام کرده اند که هرگز کوتاه نخواهند آمده و با اعتراضاتشان پاسخ این گستاخی را خواهند داد.

محیطهای کار بدلیل سودجویی های سرمایه داران مفتخور حاکم همواره ناامن بوده و از کارگران قربانی گرفته است. این جنایت امروز با وجود شیوع بیماری خطرناک کرونا و عدم تعطیلی محیطهای کار و عدم اجرای اقدامات بهداشتی پیشگیرانه لازم جهت جلوگیری از شیوع بیشتر آن، ابعادی فاجعه بار بخود گرفته است و جانیان اسلامی و سرمایه داران مفتخور عاملین این جنایتند. با اعلام اعتصابات وتعطیلی کار کارگران باید خود دست به کار شوند و جلوی این جنایت آشکار بایستند. حزب کمونیست کارگری بر تعطیلی فوری محیط های کار همراه با پرداخت حقوق و در اختیار گذاشتن امکانات بهداشتی لازم جهت جلوگیری از شیوع گسترده تر این بیماری در سطح جامعه و درمان رایگان و اختصاص امکانات رایگان پیشگیری از بیماری کرونا به همه مردم توسط دولت تاکید دارد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
حزب کمونیست کارگری ایران
٥ فروردین ١٣٩٩، ٢٤ مارس ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

به کنگره حزب کمونیست کارگری بیایید! کنگره سیزدهم حزب کمونيست کارگرى در ژوئن ۲۰۲۴ برگزار مي‌شود، کنگره علنى است و ورود براى عموم آزاد است!

سیزدهمین کنگره حزب کمونيست کارگرى ایران در ماه ژوئن در یکی از شهرهای اروپا برگزار …