آمریکا،اختلال در سیستم رهگیری ایران برای تعقیب نفتکش‌ها

وزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از مقام های ارشد دولت این کشور گزارش کرده است که در حمله ای سایبری در ماه ژوئن علیه ایران، یک پایگاه مهم داده های سپاه پاسداران که از آن برای ردگیری نفتکش ها در آب های منطقه استفاده می شد از بین رفته است.

به گفته این مقام ها که نامشان فاش نشد این حمله مخفیانه توانایی ایران برای هدف گرفتن خطوط کشتیرانی در خلیج فارس را مختل کرد.در یک سال گذشته با افزایش تنش میان ایران و آمریکا پس از بازگشت تحریم های نفتی، مقام های ایرانی هشدار داده اند که اگر ایران نتواند از منطقه نفت صادر کند، به سایر کشورها هم اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

در ماه های مه و ژوئن شش نفتکش در آب های اطراف تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفت که ایران هرگونه نقشی در آنها را تکذیب می کند. آمریکا ایران مسئول آن حملات می داند.مقام ها به نیویورک تایمز گفتند که دولت اطلاعاتی به دست آورده بود که نقش سپاه پاسداران در نصب مین روی نفتکش ها در خلیج فارس در ماه های مه و ژوئن را نشان می داد.

به گزارش نیویورک تایمز مقام های دولت ترامپ گفته اند که ایران هنوز برای بازیابی اطلاعات نابود شده در حمله ۲۰ ژوئن و از سرگیری سیستم های کامپیوتری مربوطه – از جمله شبکه ارتباطات نظامی – تلاش می کند.

این حمله پس از آن بود که نیروهای نظامی ایران در روز ۲۰ ژوئن – ۳۰ خرداد – یک پهپاد تجسسی آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کردند. مقام‌های ایرانی می‌گویند این پهپاد به آسمان ایران وارد شده بود، اما مقام‌های آمریکایی گفتند پهپاد در فضای بین‌المللی هدف قرار گرفت. نورمن رول یک مقام ارشد سابق دستگاه های امنیتی آمریکا به این روزنامه گفت که حملات سایبری آمریکا با هدف تغییر رفتار ایران طراحی می شود بدون آنکه به مناقشه ای چند جانبه دامن بزند.

او گفت: “باید مطمئن شوید که دشمن شما یک پیام را می گیرد: ایالات متحده توانایی های خیلی زیادی دارد که هرگز نمی توانید به پای آنها برسید، و بهتر خواهد بود که همه طرف ها دست از اقدامات تهاجمی بردارند.”

یک مقام ارشد گفت که حملات به گروه اطلاعاتی سپاه پاسداران توانایی ایران برای انجام حملات مخفیانه را هم کاهش داد.

از زمان حمله سایبری ۲۰ ژوئن هیچ نفتکشی در منطقه هدف قرار نگرفته است، هرچند ایران یک تانکر بریتانیایی را ظاهرا به تلافی ضبط نفتکش خود در جبل الطارق توقیف کرده است. نفتکش ایرانی روز ۱۸ اوت جبل الطارق را ترک کرد و ایران بعد گفت بار آن را فروخته است.

مقام ها گفتند که آثار آن حمله سایبری همچنان احساس می شود چون ایران هنوز تلاش دارد سیستم های حساس ارتباطی و داده های از دست رفته را احیا کند.نیویورک تایمز می نویسد که بعد از آن حمله بعضی مقام های آمریکایی به طور خصوصی تاثیر آن را زیر سوال برده بودند و گفتند که ارزش هزینه اش را نداشته است. یک مقام میان پایه گفت ایران احتمالا در نتیجه آن حمله به اطلاعات مهمی درباره توانایی های مرکز فرماندهی سایبری آمریکا دست یافت.

روزنامه واشنگتن پست هم در ماه ژوئن گزارش داده بود آمریکا در حمله ای سایبری در روز ۲۰ ژوئن علیه ایران موجب از کار افتادن سیستم‌های کامپیوتری کنترل تجهیزات شلیک موشک‌ و راکت‌ شده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

اطلاعیه آیت‌الله احمد عابدینی درباره حکم اعدام توماج صالحی و اجبار بر حجاب

آیت‌الله احمد عابدینی با صدور یک اطلاعیه، از صدور حکم اعدام برای «توماج صالحی» و …