حمله به شهر دومای سوریه با گاز شیمیایی انجام شده بود

سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز جمعه ۱۰ اسفند اعلام کرد بازرسان این سازمان معتقدند در حمله فروردین ماه امسال به شهرک دومای سوریه ماده‌ای شیمیایی و سمی به کار رفته که شامل گاز کلر بوده است.

شهرک دوما آن زمان در اختیار شورشیان بود و نیروهای حکومت بشار اسد نیز آن را محاصره کرده بودند. این حمله که روز ۱۸ فروردین انجام شد به مرگ ده‌ها غیرنظامی منجر گشت و بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده را واداشت تا به حملاتی هوایی علیه حکومت سوریه دست بزنند.

واشینگتن دولت سوریه را عامل این حمله دانسته و عنوان کرده که بشار اسد در برابر مخالفان خود از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است، امری که دمشق آن را تکذیب می‌کند.

بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در پی این رخداد برای نمونه‌برداری و مصاحبه با شاهدان از دو منطقه در دوما بازدید کردند و سپس نمونه‌ها را در آزمایشگاه‌های این سازمان مورد بررسی قرار دادند که اکنون نتیجه آن اعلام می‌شود.

اما سازمان منع تسلیحات شیمیایی عامل این حمله را مشخص نکرده و تنها گفته اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که در حمله روز ۱۸ فروردین از یک ماده شیمیایی سمی به عنوان سلاح استفاده شده و این ماده شیمیایی سمی حاوی کلر واکنش‌پذیر بوده است.

کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده از گاز کلر در تسلیحات را ممنوع ساخته. سوریه نیز از سال ۲۰۱۳ به این کنوانسیون پیوسته است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی پیش از این نیز اعلام کرده بود که در جنگ داخلی سوریه به‌طور سازمان‌یافته از گاز عامل اعصاب سارین و گاز کلر استفاده شده.

این سازمان اعتقاد دارد که نیروهای دولت سوریه از بمب‌های بشکه‌ای حاوی گاز کلر و گاز عامل اعصاب سارین در چندین و چند موقعیت استفاده کرده‌اند و از سویی شبه‌نظامیان گروه موسوم به «خلافت اسلامی» یا داعش هم گاز خردل را به کار برده‌اند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی هم‌اکنون در حال تحقیق درباره حمله پاییز امسال در حلب است که گفته می‌شود با گاز صورت گرفته. این حمله حدود یکصد نفر را بیمار ساخت. دولت سوریه و روسیه که متحد دمشق محسوب می‌شود، شورشیان را عامل آن می‌دانند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …