حکومت اسلامی کرونا را به فاجعه اجتماعی تبدیل کرده

کرونا در کشور بیداد می کند. در حالیکه در دنیا بیشتر کشورها کرونا را بدرجه زیادی مهار کرده اند، در ایران تعداد شهرهای در وضعیت قرمز کرونایی به بالای ٢٣٠ شهر رسیده است. بنابر اعلام وزارت بهداشت روزسه شنبه ٥ مرداد در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵۷ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۹ هزار و ۴۷۹ نفر رسید.همچنین ۳۴ هزار و ۹۵۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۰۸ نفر از آنها بستری شدند.در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند

حکومت از آغاز موج پنجم شیوع کرونا صحبت کرده همزمان بر سیاستهای تا کنونی اش برای مقابله با کرونا، تاکید می کند.سیاستهایی که با بی تفاوتی و جدی نگرفتن موضوع، عدم فراهم آوردن امکانات و تجهیزات مقابله با کرونا؛ در کنار سیاستهای ضد و نقیض تعطیلی و قرنطینه و…رسما و عملا عامل گسترش کرونا در کشور شده است. در وضعیتی که این جنایتکاران از جولان کرونا صحبت می کنند، همزمان مراسم های بزرگ مذهبی برگزار کرده و همه مراکز و اماکن مذهبی مشغول به کار هستند.

خبری از آغاز جدی واکسیناسیون علیه بیماری کرونا نیست. خود حکومت می گوید نزدیک به ٦ درصد از جمعیت کشور واکسینه شده است.حکومت ادعا می کند مشغول تولید “واکسن داخلی” است. بنیاد برکت خامنه ای ، انستیتو پاستورو شرکت های “دانش بنیان” وابسته به سپاه و بسیج، نزدیک به ۶ پروژه تولید واکسن داخلی را آغاز کرده اند. واکسن برکت که تولید بنیاد خامنه ای است تست انسانی شده  و مجوز گرفت. بعد از سه هفته اعلام کردند که مشکلاتی بوده و تولید واکسن متوقف میشود.

دولت و کل نظام از بدو شیوع کرونا واردات واکسن خارجی را ممنوع اعلام کردند.حتی برخی آخوند های کله گنده بیت رهبری آن را حرام دانستند. اکنون بعد از گذشت نزدیک به یکسال حکومت ناچار شده اعتراف بکند که تولید واکسن داخلی “فعلا” جوابگوی واکسیناسیون را نمی دهد باید واکسن وارد کرد. البته با این توضیح که تلاش ها و تقلاهای حکومت و لفت و لیس های میلیاردی به بهانه تولید واکسن داخلی ادامه مییابد.

بر اساس گزارشات “ستاد مقابله با کرونا” و دولت بیش از یک میلیارد دلار برای واردات واکسن خارجی اختصاص داده شده است. سه هفته بعد اعلام کردند که یک میلیون دوز واکس وارد شده و بعضا واکسن فایزر در ناصر خسرو تا ۲۵ میلیون به فروش می رسد. وزارت بهداشت و باندهای وارد کننده واکسن فرصت را مغتنم شمرده و وارد تجارت پرسود واکسن فروشی و واردات واکسن شدند. دعوا و کشمکش های باندهای حکومتی بر سر سهیمه و میزان واردات یک دعوای جدی باندهای دزد و قاچاقچی حکومتی شده است.

وزارت بهداشت دو ماه پیش اعلام کرد که تصمیم گرفته شد واکسن چینی و روسی وارد بکند. قرارداد خرید ١٦ میلیون دوز واکسن بسته شده که  بعدا ادعا کردند هنوز به دلیل تحریمها وارد کشور نشده است. اینجا حکومت برای توجیه بی عملی خود موضوع تحریمها را طرح می کند که واقعیت ندارد. همزمان سازمان بهداشت جهانی پروژه «کواکس»؛ تامین واکسن برای کشورهای فقیر را در دستور دارد که خود جمهوری اسلامی هم در این پروژه بوده که با ایجاد موانعی حتی جلو واردات سهیمه واکسن ایران از این پروژه را گرفت.

در اقدامی دیگر حکومت مشغول واردات واکسن روسی و راه اندازی خط تولید این واکسن در کشور شد. در ماه آوریل امسال کاظم جلالی، سفیر رژیم در روسیه از خرید ۳۰ میلیون واکسن  روسی “اسپوتنیک وی” و راه اندازی خط تولید این واکسن در کشور خبر داد. اکنون بعد از گذشت سه ماه می گویند واردات مواد اولیه تولید واکسن روسی سخت شده است.

در کنار نبود واکسن و عدم واکسیسناسیون، موضوع کمبود امکانات و تجهیزات لازمه برای مداوای بیماران بستری در بیمارستانها هم از بزرگترین مشکلات این روزها می باشد.کمبود فنتیلاتور، اکسیژن، دستگاهای کنترل وضعیت جسمانی بیماران بستری در بیمارستانهای کشور،ابعاد و دامنه فاجعه مرگ و میر را چندین برابر کرده است.  وزارت بهداشت حکومت و برخی مقامات بیمارستانهای مهم کشور تایید می کنند که بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرها در اثر کرونا در بیمارستانهای کشور به دلایل کمبود هایی می باشد که در بالا به آنها اشاره شده است. در کنار این فاجعه؛  دهها هزار نفر از کادر درمان در اثر نبود امکانات ابتدایی به کرونا مبتلا شده و بیش از ٢٥٠ نفرشان فوت کرده اند. بیمارستان ها تبدیل به مراکز گسترش کرونا و محل کشتار مردم شده است.

این وضعیت شیوع کرونا در کشورنتیجه مستقیم لاقیدی و اوج ضد انسانی بودن سیاستهای حکومت در مقابله با کرونا است. جمهوری اسلامی با سیاستهای ضد انسانی اش بیماری کرونا را تبدیل به یک فاجعه بزرگ کرده است. کرونا برای حکومت یک “نعمت الهی” است که رسما در کنار کشتار و قتل عام مردم؛ یک منبع درآمد و اعمال سرکوب و تحمیل فقر بر گرده مردم  نیز تبدیل شده است.جان و زندگی مردم هیچ موقع برای این حکومت ارزش نداشته است. جمهوری اسلامی با سیاستهایش عامل اصلی گسترش کرونا و قتل عام دهها هزار نفر است.

مردم به این وضعیت معترض بوده و در اشکال مختلف به این سیاستهای حکومت اعتراض می کنند. در برابر این سیاستها باید دست به اعتراض میزنند. مطالبه تامین واکسن استاندارد و معتبر؛ واکسیناسیون رایگان و فوری همه مردم، تامین تجهیزات و امکانات مقابله با کرونا، از جمله مهمترین خواستهای مردم است. طبیعی است که حکومت به راحتی تن به این مطالبات نمی دهد. باید با گسترش یک مبارزه در ابعاد اجتماعی و سراسری به مقابله با حکومت برخاسته و این خواستها را به جمهوری اسلامی تحمیل کرد.* 

محمد شکوهی

انترناسیونال930

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …