خامنه ای:”اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم”.آیا “نرمش قهرمانانه دیگر خامنه ای در راه است؟

خامنه ای که روز چهارشنبه ٢٦ آذر در دیدار با اعضای “ستاد بزرگذاشت سلیمانی” صحبت می کرد،گفته است:” البته نمی‌گوییم دنبال رفع تحریم نباشیم، چرا که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم.”البته آمران و قاتلان سلیمانی نیز باید انتقام پس دهند و این انتقام در هر زمانی که ممکن باشد، قطعی است.””اگر بتوان با روش “درست، عاقلانه، ایرانی- اسلامی و عزتمندانه” تحریم‌ها را برطرف کرد باید این کار را انجام داد.!

صاف و ساده این “نرمش قهرمانانه دیگر” خامنه ای و چراغ سبز دادن به آمریکا و غرب برای آغاز گفتگوهای جمهوری اسلامی با محوریت  تحریمها با آمریکا و غرب می باشد. هر دوره ای که فشارهای آمریکا و غرب بر رژیم افزایش یافته و در داخل کشور اعتراضات مردم  برعلیه رژیم بالا گرفته، برای چند هفته ای خامنه ای وسران حکومت خط و نشان کشیده و مدام از “اقدام علیه شیطان بزرگ و دشمن” صحبت کرده و همزمان با این رجزخوانیها مشغول مذاکره شده اند. این یک سیاست همیشگی جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته برای حفظ وبقای نظام بوده است.

واقعیت آن است که شیرازه اقتصاد حکومت از هم پاشیده شده است. درآمدهای اصلی حکومت از صادرات نفت و گاز و پتروشیمی ها به اعتراف خود حکومت به زیر ٢٠ درصد رسانده است. نقل و انتقالات ارزی و پولی حکومت به دلیل تحریمها عملا فلج شده و پول حاصل از فروش نفت براحتی بدست رژیم نمی رسد. زیر ساخت صنعتی و صنایع برزگ  که اکثرشان نیاز به واردات مواد اولیه از خارج دارند با مشکلات جدی روبرو شده یا تعطیل و یا ورشکسته شده اند. ادعای “خودکفایی داخلی” به ته خط رسیده. سیاست دور زدن تحریمها برای تامین درآمد برای حکومت هم نتوانسته مشکلات عظیم مالی را برطرف نماید و..

همزمان با بدتر شدن وضعیت اقتصادی و اوج گیری اعتراضات بزرگ کارگری و مردمی دریکی دو سال گذشته، حکومت تلاش داشته و دارد همه مشکلات جامعه را که خودش عامل وبانی اصلی اش می باشد را به تحریمها ربط داده و برای خودش فرصت چانه زنی برای لغو تحریمها دست و پا کرده و “وعده بهبود اوضاع” را بدهد. همزمان با تصویب بودجه سال آینده شان ؛ تعرضات وسیعی را بر زندگی و معیشت مردم تدارک دیده اند. خودشان با وقاحت می گویند که تورم سال آینده و گرانی ها و.. به دلیل گران شدن دلار، افزایش تحریمها و بیشتر خواهد شد و وضعیت اقتصادی بدتر خواهد شد.

در کنار این دو فاکتور؛ فشارهای آمریکا و غرب به حکومت در منطقه نیز افزایش یافته و دانشمند هسته ای اش را در بیخ گوشش با استفاده از سوراخ های امنیتی کشتند، خبری از”اقتدار و اشراق اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان” نشد. صفوف حکومت و یکپارچگی در ماجراهای اخیر ترک جدی برداشته است.

در کنار افزایش فشارها از خارج به حکومت، خطر بازگشت و اوج گیری مجدد اعتراضات مردم که یک تهدید بمراتب جدی تربرعلیه کل حکومت می باشد، چشم انداز تیره و تاری را در برابر چشمان حاکمان گرفته است. خط و نشان کشیدنهای خامنه ای به هر مناسبتی و ربط وبی ربط بر”علیه دشمن”؛ منظور مردم؛ خواب آرام از چشمان رهبررژیم تروریستها ربوده است. حکومت صاف و ساده ترس و وحشت برش داشته و برای حفظ و بقایش حاضر است دست به هرعقب نشینی در برابر”شیطان بزرگ” بزند، تا مردم کل بساط ننگین و کثیفش را به گورستان تاریخ نسپارند و چند صباحی دیگر در راس امور بماند.

در این میان یک تحول دیگر روی داده است و آن فشار و اعتراض افکارعمومی بشریت مترقی به رژیم به خاطر سرکوبگریهایش، اعدام و زندان می باشد که دول غربی را مجبور کرده در برخوردشان به جمهوری اسلامی را بازبینی کرده و در همین هفته های اخیر بارها آنرا محکوم کرده اند. نکته ای که اوضاع در هم ریخته حکومت را متشتت تر کرده است.

خامنه ای و کل نظام جمهوری اسلامی می دانند  که روی بشکه باروت خشم و نفرت و اعتراض یک جامعه ٨٠ میلیونی نشسته و با سرکوب، اعدام و ترور و زندان و … و به عبارتی به زور سرنیزه بر سر کار مانده است. ترس از این قدرت مردم و عزم مردم برای به زیر کشیدن جمهوری اسلامی، خامنه ای را وادار به هر کاری برای حفظ حکومتش خواهد کرد. از مذاکره بر سر لغو تحریمها گرفته تا عقب نشینی و عدم دخالتش در اوضاع منطقه و حمایت از تروریسم، تا حتی مذاکره بر سر بحران اتمی  و موشکهایش و… همه و همه در دستور حکومت بسته به اقتضای موقعیتش در زد و بندهای آتی با آمریکا و غرب  قرار دارد. کارگران و مردم معترض و عاصی از این وضعیت باید بیشترین استفاده را برای تجدید سازمان و گسترش اعتراضات سراسری شان برعلیه حکومت کرده و خودشان را برای وارد آوردن ضربه نهایی برای به زیر کشیدن کل نظام آماده نمانید.

محمد شکوهی

٢٦ آذر ١٣٩٩، ١٦ دسامبر ٢٠٢٠

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …