خروج از کلیسای کاتولیک آلمان‌؛ نیم میلیون نفر در یک سال

ابعاد خروج شهروندان آلمانی از کلیسای کاتولیک در سال گذشته بی‌سابقه بوده است. کارشناسان از “مرگ عذاب‌آور” این بزرگترین نهاد دینی آلمان سخن می‌گویند. تنها در سال ۲۰۲۲ بیش از نیم میلیون نفر این کلیسا را ترک کرده‌اند.

بیش از نیم میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ کلیسای کاتولیک را ترک کردند. طبق گزارش کنفرانس اسقف‌های آلمان (DBK)، شمار افرادی که کلیسا را ترک کرده‌اند ۵۲۲هزار و ۸۲۱ نفر بوده است. در رکورد قبلی سال ۲۰۲۱، شمار خروجی‌ها از کلیسای کاتولیک ۳۵۹هزار و ۳۳۸ مورد بود.

توماس شولر، حقوقدان قوانین کلیسایی در این رابطه گفته است: «کلیسای کاتولیک در برابر افکار عمومی جامعه، در حال مرگی دردناک است.»

در آغاز سال ۲۰۲۲ آشکار شده بود که روند خروج از کلیسای کاتولیک به طور چشمگیری بار دیگر تسریع خواهد شد. به ویژه پس از ارائه گزارشی در مورد سوء‌استفاده جنسی در اسقف‌نشین مونیخ و فرایزینگ در ژانویه ۲۰۲۲ و بحث در مورد هم‌گناهی پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر پیشین کاتولیک‌های جهان که در این میان درگذشته است، شمار خروجی‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود.

اتهام دروغگویی علیه کاردینال جنجالی کلن، راینر ماریا وولکی، نیز سال گذشته خبرساز شد. دیروز سه‌شنبه ۲۷ ژوئن (۶ تیرماه) یک عملیات ضربتی تفتیش علیه کاردینال وولکی صورت گرفت.

همچنین دعوای حقوقی در مورد پرداخت غرامت به قربانیان سوء‌استفاده‌های جنسی در کلن و ترائون‌اشتاین در منطقه بایرن علیا بالا گرفته است.

به گفته توماس شولر، کارشناس قوانین کلیسایی: «علل متعددی در اینجا نقش دارند، اما شتاب‌دهنده‌های آتش کنونی مانند تراژدی اصلی در کلن، که در تلاطم آن همه اسقف‌ها و حتی کلیساهای انجیلی منطقه‌ای نیز درگیر شده‌اند، نقش دارند.»

دادگاهی در کلن، اسقف‌نشین کلیسای کاتولیک در غرب نوردراین-وست‌فالن آلمان را در یک پرونده آزار و تجاوز جنسی دهه هفتاد میلادی مجرم شناخت و به پرداخت ۳۰۰ هزار یورو محکوم کرد.

بیشتر بخوانید: سوءاستفاده جنسی از صدها کودک در آمریکا توسط کشیش‌های کاتولیک

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، نام قربانی این پرونده گئورگ منه اعلام شده که در دهه هفتاد میلادی از سوی یکی از کشیشان این کلیسا بیش از ۳۰۰ بار مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفته است.

این حکم در حالی صادر می‌شود که تلاش برای توافق میان طرفین در دادگاه منطقه‌ای کلن به نتیجه نرسید. گئورگ منه، شاکی این پرونده اعلام کرده که در دهه ۱۹۷۰ میلادی به عنوان خادم جوان محراب کلیسا بارها مورد آزار و تجاوز جنسی قرار گرفته است. کارشناسان بر این باورند که صدور این حکم، سایر قربانیان را تشویق می‌کند که اقدامات قانونی در این زمینه انجام دهند.

استفان سینگبارتل، رئیس قضات دادگاه، در استدلال حکم خود گفت که فرد شاکی، متحمل بی‌عدالتی وحشتناکی شده است. با این حال، دادگاه تا بالاترین سطح غرامت برای جبران درد و رنج او پیش نرفت، زیرا خوشبختانه به رغم جنایتی که علیه او صورت گرفته، جان او آسیبی ندیده و او توانسته ازدواج کند و صاحب فرزند شود و شغلی به دست آورد.

او می‌گوید، البته این موضوع به هیچ‌وجه نباید رنجی که متحمل شده را کمرنگ کند، اما وظیفه دادگاه این است که چنین مسائلی را در نظر بگیرد.

توماس شولر، حقوقدان قوانین کلیسایی در پی صدور این حکم دادگاه گفته بود، این حکم باید حامل پیامی روشن باشد. او محکومیت کلیسای کاتولیک از سوی نهاد قضایی دولت را “آغاز فصلی نو در تاریخ قضایی آلمان” خواند و گفت: «مسیر دیگر پرونده‌های قضایی نیز در آینده بر این اساس مشخص خواهد شد.» دویچه وله

اینرا هم بخوانید

کارت سوخت۳۰ میلیون تومانی و تجمع کامیونداران در اعتراض به سهمیه سوخت در تهران

کارت سوخت۳۰ میلیون تومانی و تجمع کامیونداران در اعتراض به سهمیه سوخت در تهران.وب‌سایت «اقتصاد …