خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۶۰:اعتراضات سراسری در سومین سالروز شلیک به هواپیمای اوکراینی و در اعتراض به اعدامها

امروز هجدهم دیماه به مناسبت سومین سالروز شلیک موشک به هواپیمای اکراینی و کشتار فجیع ۱۷۶ سرنشین آن توسط سپاه پاسداران، و در سالگرد خیزش دیماه ۹۸ و در اعتراض به اجرای احکام  اعدام دو جوان معترض محمد حسینی و محمد مهدی کرمی، روز اعتراض سراسری در داخل و خارج کشور اعلام شده است. فراخوان این اعتراضات از قبل و از سوی دهها تشکل و جمع دانشجویان، دانش آموزان، جوانان، زنان و مادران انقلابی و پیشرو و پزشکان و کادر درمان داده شده بود. در خارج کشور نیز به همین مناسبت فراخوانهایی برای روز گذشته و امروز به تجمعات اعتراضی فراخوان داده شده بود.

امروز در شاهد شهر در محل سقوط هواپیمایی اوکراینی مادران پرواز با همراهی مردم تجمع با شکوهی برپا کردند، در دادخواهی علیه این جنایت بشری سخنرانی کرده و اعلام کیفرخواست کردند، و درختی به نشانه نماد و یاد همه جانباختگان این واقعه تلخ در آنجا کاشتند.  

در سقز نیز مردم در آرامستان شهناز بر سر مزار رزگار رحیمی و فرزند خردسالش ژیوان جمع شدند و  در اعتراض به جنایات حکومت سرود “بلا چاو” را خواندند. همچنین گروهی از مردم در سنندج در ساعت سه بعد از ظهر برای گرامیداشت جانباختگان انقلاب به آرامستان بهشت محمدی رفتند و همزمان نیروی سرکوب بسیاری در محل حاضر بودند. امروز همچنین تجمعاتی از سوی مردم در نجف آباد و در بلوار هوشیار کرج بر پا شد. در نجف آباد حضور زنان وسیع بود و مردم شعار میدادند: “فقر فساد گرونی میریم بسوی سرنگونی”، “هر یه نفر کشته شه هزار نفر پشتشه” و “هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم”. در کرج نیز شعارهایی چون “این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت”، “مهسای ما رو بردن  جنازه‌ شو آوردن” در فضای خیابان طنین انداخته بود.

جالب توجه اینکه در برابر تدارک وسیع برای تجمعات اعتراضی امروز، در روز گذشته حکومت اسلامی بنرهایی را در سطح شهر تهران نصب کرده بود که علاوه بر حادثه خواندن این جنایت، بر روی این بنرها نوشته شده بود:” همه همدردیم”. مردم به نشانه خشم در جاهایی این پوسترها را پایین کشیدند.

بخشی از فراخوانهای اعتراضی امروز فراخوان به اعتصاب کسبه و بازاریان و بخش های مختلف جامعه بود. در پاسخ به این فراخوان بنا بر خبرهای تا کنونی کسبه و بازار در شهرهای بوکان،  شهرک صنعتی سنندج، آبدانان، سقز، بوکان، کامیاران، مریوان، جوانرود، مهاباد و کرمانشاه در اعتصاب سراسری هستند.

امروز دانشجویان در دانشگاههای مختلف با شعار نویسی و پرفورمنس های مختلف و تجمع دست به اعتراض زدند.  از جمله دانشجویان دانشگاه سوره  در همراهی با فراخوان سومین سالروز سرنگونی هواپیمای اوکراینی و با خواست آزادی دانشجویان دربند  تجمع کردند. دانشجویان شعار میدادند: “بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی”. طبق گزارشات حراست دانشگاه تهران در پردیس هنرهای زیبا با ضرب و شتم و فحاشی به دانشجویان حمله کرد و دانشجویان درگیر شده و شعار  “بیشرف بیشرف” سر دادند. در این روز همچنین در دانشکده ادبیات دانشگاه چمران اهواز و دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیر دانشجویان با روشن کردن شمع در یادبود قربانیان هواپیمای اوکراینی و در اعتراض به اعدام  محمد حسینی  و محمد مهدی کرمی و علیه اعدامها شمع روشن کردند.

اقدام جالب دیگر در پاسخ به فراخوان اعتراضی سراسری ، نصب تصاویر محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو جوان اعدام شده توسط جمهوری اسلامی، در طاق بستان کرمانشاه در روز گذشته بود. شب گذشته همانطور که قبلا گزارش کردیم شعار دهی ها در تهران وشهرهای مختلفی جریان داشت. از جمله در تهران در محلات گیشا، ستارخان، دربند، توانیر، اکباتان، تهرانسر مردم شعار اعتراضی سر دادند و به استقبال امروز روز اعتراض سراسری رفتند.

در خارج کشور نیز مراسمهای اعتراض در کشور های مختلف برپا شد.  از جمله بنا بر اخبار تا کنونی در هیوستن آمریکا، سیدنی و بریزبین در استرالیا ، کاسل آلمان،  ویکتوریا و تورنتو در کانادا، نیوزلند اکلند و  کپنهاگ و مالمو تجمعات و تظاهرات برگزار شده است. امروز در تورنتو خانواده‌های پرواز و همراهان بعد از گذاشتن گل در کنار درخت بادبود ندا آقاسلطان و سهراب اعرابی، بر مزار مسافران پرواز شاخه‌های گل قرار دادند. زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی!

نابود باد حکومت اسلامی!

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۸ دی ۱۴۰۱، ۸ ژانویه ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

برزخی به‌ نام «انگلستان»؛ روایت پناهجویان ایرانی در انتظار

مهدی یک پناهجوی ۳۸ ساله ایرانی است که اکتبر ۲۰۲۲ با قایق و از راه …