دادگاه تجدیدنظر بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را «غیرقانونی» خواند

دادگاه تجدیدنظر بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را «غیرقانونی» خواند.بر اساس طرح پیشنهادی دولت محافظه‌کار ریشی سوناک، پناهجویانی که تصور می‌شود به طور غیرقانونی وارد بریتانیا شده‌اند به این کشور آفریقایی اخراج می‌شوند.دادگاه تجدیدنظر بریتانیا، پنج‌شنبه، 8 تیر حکم داد که طرح دولت بریتانیا برای اخراج برخی از پناهجویان به رواندا «غیرقانونی» است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، این حکم که با تصمیم سه قاضی اتخاذ شده است، دادگاه تجدیدنظر بریتانیا، تصمیم دادگاه عالی این کشور را که قبلاً حکم می‌کرد رواندا می‌تواند کشور ثالث امنی برای فرستادن پناهجویان در نظر گرفته شود، لغو کرد.

در حکم دادگاه تجدیدنظر بریتانیا آمده است: «این دادگاه با اکثریت آرا، اجازه می‌دهد که وزارت کشور بریتانیا درخواست تجدیدنظر در مورد این که آیا رواندا یک کشور ثالث امن است یا خیر را به دادگاه عالی ببرد.»

بر اساس طرح پیشنهادی دولت محافظه‌کار ریشی سوناک، پناهجویانی که تصور می‌شود به طور غیرقانونی وارد بریتانیا شده‌اند به این کشور آفریقایی اخراج می‌شوند.این طرح توسط نهادهای بشردوستانه به شدت محکوم شده است.

به گزارش «رویترز»، بر اساس یک قرارداد اولیه 140 میلیون پوندی (177 میلیون دلاری) که سال گذشته منعقد شد، بریتانیا قصد داشت ده‌ها هزار پناهجو را که به سواحل این کشور در فاصله بیش از 4000 مایل (6400 کیلومتر) می رسند به این کشور آفریقای شرقی بفرستد.

در خلاصه حکم دادگاه تجدیدنظر بریتانیا همچنین آمده که فرستادن پناهجویان به رواندا ناقض کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است. این بیانیه می‌افزاید که تصمیم دادگاه «به هیچ وجه در مورد شایستگی سیاسی یا موارد دیگر سیاست رواندا دلالت ندارد.»

سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، در تلاش برای توقف «مهاجران غیرقانونی» که وارد بریتانیا می‌شوند، یکی از حامیان اصلی این طرح بوده است. دولت گفت که این برنامه با هدف مسدود کردن شبکه‌های قاچاق انسان و جلوگیری از سفر دریایی از طریق کانال مانش از فرانسه به بریتانیا است.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، وزیر کشور بریتانیا، میراث‌دار سیاستمداران طرفدار «برگزیت» یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است که می‌گویند لازم است بریتانیا بر مرزهای خود «کنترل» داشته باشد.فعالان حقوق بشر روز پنجشنبه از این حکم استقبال کردند و سیاست اخراج پناهجویان به رواندا را غیراخلاقی و ناکارآمد خواندند. العربیه

اینرا هم بخوانید

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان به تجمعات سراسری در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

‍ فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران معلمان آزاده و عدالت‌خواه ایران! نظام آموزش …