در حاشیه تصویب “سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی” توسط جمهوری اسلامی

رسانه های حکومتی روز شنبه ٩ شهریور گزارش دادند که “سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی” در جلسه شورای عالی فضای مجازی  به ریاست روحانی،لاریجانی و رئیسی تصویب شده است.

ایرنا در باره این سند نوشته:” هدف از نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور، استقرار زیست بوم تأمین‌کننده زیرساخت تعاملات آزادانه، سالم، پویا، مسئولانه و سودمند با رعایت حقوق فردی و جمعی در روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فناورانه بین انواع موجودیت‌ها در فضای مجازی است.این نظام هویتی تأمین‌کنندگان شناسه‌ها و صفت‌ها با ارائه مجموع دو نوع اطلاع هویتی پایه و صفت‌ها، شناخت قابل اطمینان را برای طرفین تعامل فراهم می‌سازند.”

گسترش استفاده ازاینترنت، شبکه های اجتماعی توسط مردم  برای جمهوری اسلامی در طول دودهه گذشته یک خطر جدی بوده است. حکومت در طول این سالها بیشترین هزینه ها را برای کنترل و سانسور مدیای اجتماعی و اینترنت به کارگرفته و رسما اعلام کرده است که شبکه اجتماعی برای “نظام تهدید امنیتی” می باشند. بر اساس این سیاست و ترس وحشت حکومت از دسترسی مردم به اطلاعات آزد و بدون سانسور، جمهوری اسلامی دهها طرح و مصوبه برای فیلترینگ اینترنت  تصویب و به اجرا گذاشته  که باز به اعتراف خود حکومت و دست اندر کاران سانسور و سرکوب؛ کارایی خودشان  را ازدست داده اند.

اینترنت، استفاد وسیع و گسترده مردم از پیام رسانانی چون تلگرام، اینستاگرام و…، دور زدن فیلیترینگ توسط مردم،حکومت و سیاستهای سانسورو فیلیترینگ مدیای اجتماعی و اینترنت را عملا به شکست کشانده است.در این میان اما جمهوری اسلامی که فضای مجازی و اینترنت و تلگرام و.. را یک “تهدید امنیتی برای نظام” می داند، سالانه صدها میلیاردها تومان برای گسترش سانسور این مدیا هزینه کرده به این امید که بتواند کنترل فضای مجازی و به طبع آن سانسور و سرکوب را درفضاهای مجازی مستقر سازد. بر خی از اقدامات حکومت در چند سال گذشته برای گسترش سانسور و فیلترینگ اینها می باشند.

* راه اندازی پیام رسانهای داخلی نظیرهاتگرام، تلگرام طلایی – طلگرام ؛ اینترنت ملی،به همراه شبکه هایی چون کلوب، شبکه اجتماعی فیس نما،فارس  توییتر؛هم میهن،افسران و… در کنار دهها شرکت آی تی برای راه اندازی وسیع ترین سانسورو فیلترینگ.

*جمهوری اسلامی در چند سال گذشته با همکاری و کمکهای فنی چین و روسیه 5 شبکه پیام‌ رسان داخلی  به نام های” شبکه پیام‌ رسان داخلی سروش، پیام‌ رسان داخلی بیسفون، اپلیکیشن پیام رسان آی گپ،اپلیکیشن پیام رسان گپ، شبکه پیام‌ رسان داخلی ویسپی”راه انداخته است.

*جهرمی وزیر ارتباطات حکومت در این باره گفته است که این پیام رسانها “بومی و پاک” می باشد، وزارت اطلاعات و مجلس و دولت روحانی ، همه  دست در دست هم این پنج شبکه را تنها “شبکه قانونی و پاک و اسلامی” در ایران اعلام کردند.

از نظر کل حکومت استفاده از پیام رسانان و شبکه های خارجی غیرقانونی بوده و کاربران را تهدید به جریمه و دستگیری می کنند. حکومت در تقلای دیگر برای سرکوب فضای مجازی و سانسور و فیلترینگ؛ “ارتش سایپری” به راه انداخته که وظیفه اصلی اش شناسایی کاربران، سانسور و در مرحله بعدی دستگیری کاربران می باشد؛ را با صرف صدها میلیارد تومان براه انداخته است.

در این میان مردم و کاربران اینترنت در داخل کشور نه تنها رغبتی به استفاده از شبکه های پیام رسان حکومتی نشان نداده اند، بلکه  روی آوری شان به استفاده از شبکه های اجتماعی خارجی و استاندارد، بویژه تلگرام  اینستاگرام بیشتر هم شده است. مردم  شبکه های پیام رسان حکومتی را  شبکه های فیلترینگ و شناسایی کابران دانسته و خیلی ساده آنها را دور می زنند.

بر اساس آمار و ارقامی که خود حکومت اعلام است بیش از ٦٠ درصد مردم از پیام رسانان خارجی استفاده می کنند. ٧٠ درصد کاربران فیلیترینگ حکومتی را دور زده و به هر شبکه ای خارجی که دوست دارند، دسترسی پیدا می کنند.

جمهوری اسلامی و سیاستهایش دراعمال سانسور و فیلترینگ فضای مجازی عملا شکست خورده وبه اعتراف حکومت  این خطری برای کل نظام می باشد. نگاهی به اعتراضات و مبارزات کارگران ومردم  در داخل کشور و ارسال سریع اخبارو فیلم و گزارشات این اعتراضات، رشد شبکه ها و گروههای مختلف سیاسی که از شبکه های اجتماعی بویژه تلگرام و اینستاگرام و.. برای پخش اخبار و مباررات مردم بر علیه حکومت استفاده می کنند، در کنار استفاده از این شبکه برای سازماندهی مبارزات جاری و… همه بیانگر دور زدن وسیع و گسترده فیلترینگ و سانسور حکومت  می باشد.اینجاست که حکومت ترس و وحشت برش داشته و هنوز که هنوز است دهها نهاد و ارگان سانسور و فیلیترینگ توسط نهادهای نظامی، اطلاعاتی و امنیتی اش به راه انداخته است که با این موج روی آوری مردم به استفاد از مدیای اجتماعی مقابله نمایند.

تصویب طرح “سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی” در شورای عالی مجازی رژیم تقلا و تلاش بیهوده  دیگر حکومت برای اعمال کنترل و سانسوردر فضای مجازی می باشد.  این طرح؛ طرحی برای  شناسایی هویت کاربران فضای مجازی، کنتزل و سرکوب فضای مجازی و امنیتی کردن استفاده از اینترنت و نهایتا تلاش و تقلایی برای جلوگیری و استفاده روز افزون مردم از پیام رسانان خارجی و فضای مجازی نسبتا آزاد می باشد.

هدف اصلی حکومت از تصویب و اجرای این طرح شناساسی و احراز هویت کابران فضای مجازی در داخل کشورو نهایتا دستگیری  استفاده کنندگان از شبکه های خارجی می باشد.از نظر حکومت فضای مجازی و پیام رسانان خارجی یک “خطر” و  تهدید جدی علیه نظام می باشند که روز بروز بر ابعاد نفوذ آن در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی افزوده میشود.

سیاست سانسور و فیلیترینگ فضای مجازی و شبکه های مدیای اجتماعی توسط جمهوری اسلامی  مدتهاست که کارایی اش را از دست داده است. سیاستهای دو دهه گذشته حکومت برای اعمال سرکوب و کنترل  فعالیت مردم در فضای مجازی عملا شکست خورده است. مردم این طرح را هم نظیر دهها طرح و مصوبه  های قبلی حکومت برای ایجاد و تحکیم سانسورو فیلیترینگ را دور زده و از این طرح ها عبور خواهند کرد. مردم  ایران در گیرجنگ با حکومت سانسور و سرکوب بوده و تا همینجا موفق شده اند حکومت سانسورو فیلیترینگ را به عقب رانده  و دسترسی آزاد به اخبارو اطلاعات و استفاده وسیع ازاینترنت وفعالیت در فضای مجازی را به حکومت تحمیل نمایند. دسترسی به اطلاعات آزادا بدون سانسورو کنترل حکومتی، استفاده از اینترنت و پیام رسانان و فضای مجازی و مدیای اجتماعی در آزادی کامل و بدون فیلترینگ و اقدامات محدود کننده دیگر، حق بی چون چرای مردم بوده و یک بخش مهم از آزادی بیان در عصر حاضر می باشد.

محمد شکوهی

١٠ شهریور ١٣٩٨ ، اول سپتامبر ٢٠١٩

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …