ده‌ها کشته در درگیری‌های شمال یمن

در ادامه نبردهای شدید بر سر تسلط بر استان مأرب یمن حدود پنجاه نفر از جمله ۲۸ شبه‌نظامی حوثی کشته شده‌اند. در همین حال عربستان می‌گوید، چند پهپاد انتحاری و یک موشک بالستیک حوثی‌ها را رهگیری و منهدم کرده است.

رادیو صدای آلمان بامداد یک‌شنبه ۲۸ فوریه (۱۰ اسفند) به نقل از منابع محلی گزارش داد که در درگیری‌های نظامی در استان مأرب، در شمال شرق یمن، ده‌ها نفر کشته شده‌اند.

بنابر این گزارش، ۲۸ نفر از کشته‌شدگان شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی و ۲۲ نفر از نیروهای دولتی بوده‌اند. نبرد در این منطقه از مدتی پیش شدت گرفته و در روزهای اخیر نیز گزارش‌هایی درباره کشته شدن ده‌ها نفر در این درگیری‌ها منتشر شده است.

شبکه تلویزیونی المسیره، بلندگوی تبلیغاتی حوثی‌ها، می‌گوید ائتلاف به رهبری عربستان سعودی برای حمایت از نیروهای دولتی بارها مناطق مختلف در استان مأرب را بمباران کرده‌اند.

استان مأرب یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های دولت عبد ربه منصور هادی به شمار می‌رود که از سوی جامعه جهانی به عنوان دولت قانونی یمن به رسمیت شناخته می‌شود، اما بر بخش بزرگی از کشور کنترلی ندارد.

یک مقام ارشد نظامی شورشیان یمن هفتم اسفند ماه به خبرگزاری ایرنا گفته بود که تقریبا تمام استان مأرب “آزاد” شده و فقط مرکز استان “در اشغال مزدوران ائتلاف سعودی و گروه‌های تروریستی” است که به گفته او، تا آزادسازی آن چیزی نمانده است.

جنگ نیابتی ایران و عربستان در یمن

مناقشه در یمن مهم‌ترین جنگ نیابتی میان عربستان و جمهوری اسلامی در منطقه محسوب می‌شود. ایران بارها به تامین مالی و تسلیحاتی شورشیان حوثی متهم شده، اما این اتهام‌ها را رد می‌کند.

هم‌زمان با اوج گرفتن درگیری در منطقه مأرب، خبرگزاری فرانسه به نقل از ائتلاف به رهبری عربستان گزارش داده که سامانه پدافند هوایی یک موشک بالستیک حوثی‌ها را در آسمان ریاض رهگیری و منهدم کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان می‌گوید، دست‌کم شش پهپاد انتحاری شبه‌نظامیان حوثی در آسمان مناطق مختلف این کشور رهگیری و نابود شده است.

شبکه المسیره روز یک‌شنبه از قول یکی از سخنگویان حوثی‌ها ادعا کرد که شب گذشته یک موشک بالستیک و ۱۵ هواپیمای بدون سرنشین مناطق مختلف از جمله اهدافی در ریاض را هدف قرار داده‌اند.

حوثی‌های یمن تهدید کرده‌اند که به عملیات نظامی خود علیه عربستان ادامه می‌دهند و از غیرنظامیان این کشور خواسته‌اند مناطق نزدیک به فرودگاه‌ها و تاسیسات نظامی را ترک کنند.دویچه وله

اینرا هم بخوانید

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان به تجمعات سراسری در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

‍ فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران معلمان آزاده و عدالت‌خواه ایران! نظام آموزش …