دور جدید اعتراضات ضد حکومتی در لبنان

این هفته مردم  لبنان در چندین شهر این کشور بار دیگر دست به تظاهراتهای بزرگ ضد حکومتی زدند. دهها هزار نفر در طول هفته جاری در چندین شهر این کشور بار دیگر به  خیابانها آمده و علیه سیاستهای ریاضت کشی اقتصادی دولت، تحمیل فقر و فلاکت و گرانی و بیکاری دست به تظاهرات زدند. این تظاهراتها در ادامه مبارزات مردم این کشور علیه سیستم فاسد حکومتی قومی و مذهبی و علیه بدترشدن وضعیت اقتصادی  است که در بیش از یک سال گذشته در این کشور ادامه داشته است، می باشد.برخی خبرها در این مورد:

 

*روزسه شنبه مردم در بیروت، طرابلس، بندر صیدا ضمن برگزاری تظاهراتهایی، بار دیگر شعار سرنگونی حکومت وسیستم فاسد قومی و مذهبی حاکم بر این کشور را سر دادند.

 

*بر اساس تازه ترین اخبار منتشر شده دررسانه های عربی و مدیای اجتماعی جوانان و زنان معترض با آتش زدن لاستیک و ایجاد موانع چندین بزرگراه  و پل مهم در مرکز بیروت را مسدود کرده ند.

 

*همزمان معترضان در بیروت اقدام به سازماندهی تجمعات منطقه ای ادامه دار و تقریبا هر روزه در مقابل مراکز اصلی قدرت دولتی، نظیر وزارت اقتصاد و مالیات، پارلمان؛ بانک مرکزی و دفاتر گروه تروریستی حزبه الله کرده اند.

 

*نیروهای سرکوبگر حکومت، از جمله گروه تروریستی حزب الله مورد حمایت جمهوری اسلامی، باندهای مسلح آدمکش خود را مقابل مجلس و اماکن دولتی گسیل کرده تا ضمن جلوگیری از ادامه تجمعات مردم ، جلوی ورود مردم به پار لمان را بگیرند که موفق نشده است.

*در همین حال حکومت لبنان دوفاکتو حکومت نظامی اعلام کرده و هزاران نیروی مزدور را مقابل مراکز حساس حکومتی در بیروت و اماکن دولتی مستقر کرده است. تا کنون در اثر تیراندازی نظامیان دهها نفر زخمی شده اند.

 

لازمی به توضیح است اعتراضات گسترده و ادامه دارمردم در طول نزدیک به دو سال گذشته دولت قومی و مذهبی را با بحران جدی  ولاینحل سیاسی روبرو کرده  و چندین دولت و وزیر مجبوربه استعفا شده اند. احزاب و دار و دسته های قومی و مذهبی شریک در مافیای دولت این کشور مدام مشغول دادن وعده و وعید می باشند. مردم از وعده های پوچ خسته شده و همه این دار و دسته ها و گروهها را مسئول ادامه این وضعیت دانسته و خواهان گم شدن همه این باندها از دولت و جامعه می باشند.

بعد از انفجار بزرگ در بندر بیروت که صدهها نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند، مردم باردیگر به خیابانها آمده و خواهان معرفی و مجازات عاملان این جنایت شدند. گروه تروریستی حزب الله متهم به دست داشتن در این جنایت می باشد.این خودر جرقه ای شد برای گسترش اعتراضات ضد حکومتی بویژه علیه حزب الله لبنان.

لازم به یادآوری است که اوایل اکتبر ٢٠١٩ جنبش اعتراضی بزرگ وقدرتمند علیه رژیم و دولت فاسد لبنان، علیه فقر و گرانی و بیکاری .. شکل گرفت. مردم در اعتراضات ما اکتبر ٢٠١٩ شعارسرنگونی حکومت قومی و مذهبی با صدای رسا سر دادند.

شیوع کرونا در ماههای پایانی سال ٢٠١٩ بهانه ای در دست دولت شد که تجمعات را ممنوع اعلام کرده و بدین وسیله حکومت نظامی اعلام نشده را در چند شهر بزرگ کشور برقرار بکند. در طول سال ٢٠٢٠ اعتراضات  مردم مقابل مراکز اصلی دولتی بردوام بود و فعالین جنبش های اعتراضی به اشکال مختلف اعتراضات را به پیش برده اند.

از اوایل سال ٢٠٢١ وضعیت اقتصادی مردم بدتر شده؛ ارزش پول این کشور ٨٠ درصد سقوط کرده، گرانی ها بیشتر شده، حقوقها و دستمزدهای کارگران کفاف زندگی بخور و نمیر را نمی دهند. در کنار تحمیل فقر وگرانی؛ کرونا و مشکلات عدیده عدم دسترسی به دوا و درمان، مشکلات مردم را چند برابر کرده است. هزاران کارگر بیکار شده و ماهها دستمردهای پرداخت نشده دارند.

کارگران و اتحادیه های کارگری و خدماتی در طول یک سال گذشته چندین اعتصاب سراسری  در اعتراض به این وضعیت برپا داشته اند، که دولت جوابی به خواستهایشان نداده است.

دولت قومی و مذهبی حاکم بر این کشور فقط به فکر پر کردن جیب دزدان و مافیای دولتی وابسته باندهای قومی و مذهبی و شریک و سهیم در دولت، در کنار تحمیل فقر و فلاکت و سرکوب بی حقوقی محض بر گرده مردم می باشند.

دولت قومی و مذهبی باید گورش را گم بکند. برخورداری از همه امکانات و استانداردهای مدرن زندگی امروز، در کنار امنیت و آسایش برای مردم حق طبیعی مردم می باشد. حزب الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی می باشد، در کنار جمهوری اسلامی و برخی دول عربی که از گروههای قومی مذهبی سنی و شیعی حمایت می کنند، عاملان این وضعیت می باشد.

مردم به حق علیه همه این دار و دسته ها وباندها و درکل علیه سیسم قومی و مذهبی و دولت فاسد این کشور می باشند. همه اینها سازماندهندگان جنگ؛ مسئول تحمیل فقرو گرانی وفلاکت و سرکوب بر علیه مردم بوده وباید گورشان را از صحنه سیاسی این کشور گم بکنند. خواست سرنگونی این سیستم و محاکمه عاملان  دست اندکاران سرکوب و و تحمیل فقر و فلاکت ، برخورداری از آزادی ورفاه و یک زندگی انسانی حق مسلم مردم لبنان می باشد. مبارزه مردم علیه کل سیستم حکومتی مبارزه ای برحق؛ مدرن و شایسته  بیشترین حمایتها می باشد.

 

محمد شکوهی

 

١٥ اسفند ١٣٩٩، ٥ مارس ٢٠٢١

 

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …