دور جدید اعتراضات کارکنان رسمی نفت.ادامه اعتصاب قدرتمند کارگران پیمانی پروژه ای نفت

اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری: شماره ۲۸.همانطور که در اطلاعیه قبل (شماره ۲۷) گزارش دادیم کارکنان رسمی نفت اولتیماتوم داده بودند که اگر وعده های داده شده در مورد اصلاح مصوبه مربوط به نحوه افزایش مزدی سال ۱۴۰۰ تا آخر تیرماه اجراییی نشود، اعتراضات خود را از سر خواهند گرفت. و امروز ۲۹ تیر بدلیل خلف وعده های داده شده و عدم اصلاح واقعی حقوق تیرماه دور جدید اعتراضات کارکنان رسمی نفت آغاز شد و در این روز  جمعی از کارکنان عملیاتی شرکت POGC شاغل در سکوی SPQ2 و نیز در شرکت پالایش گاز فجر جم دست از کار کشیده و تجمع کردند. همچنین جمعی از کارکنان رسمی شرکت پالایش گاز فجر جم نیز مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند. گفتنی است که در روز ششم تیرماه زیر فشار اعتراضات کارکنان نفت پس از برگزاری جلسه کمیسیون انرژی مجلس مصوب گردید که حقوق تیرماه کارکنان رسمی طبق خواسته‌ی آنان اصلاح گردد . اما بنا بر خبرهای منتشر شده در این نشست تنها محدودیت افزایش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی حذف گردید و باقی آیتم‌هایی که منجر به ایجاد کسوراتی در حقوق سال ۱۴۰۰ شده بود به قوت خود باقی است. این موضوع و خلف وعده ها باعث شروع دور جدید اعتراضات کارکنان رسمی نفت شده است. تحمیل مالیاتهای سنگین، ناامنی محیط های کار و پایین آمدن کیفیت درمان در مراکز نفتی از دیگر موضوعات اعتراضات آنهاست که در تجمعات اعتراضی قبلی به آنها اشاره کردند.

از سوی دیگر اعتصاب کارگران پروژه ای پیمانی نفت که از یک ماه پیش شروع شده با قدرت ادامه دارد. کارگرانی که بدنبال اعتصاب محل کار را ترک کرده اند با دیدن دسیسه گری های پیمانکاران بصورت اخراج کارگرن روزمزدی و برای ایجاد شکاف در صفوف کارگران اعتصابی با برپایی مجمع عمومی در شهرها و روستاهایی که ساکن هستد،  بر ادامه اعتصاب تا رسیدن به خواستها تاکید کرده و صف متحد خود را به نمایش میگذارند. این مجامع تا کنون در مناطقی چون گهرو، لردگان،   روستای پیان در ایذه ، آبادان، خرمشهر، اصفهان، سپیدانه، چغاخور، فارسان، فولادشهر،  آلیکوه،  اولاد حاج علی در تنگ گندمکار، ایذه، در پروژه نفتی مهران در جهانپارس  و هفشجان برپا شده است. این تجمعات زمینه دخالت حداکثری کارگران اعتصابی نفت و تصمیم گیری در مورد روند مبارزه شان را فراهم کرده است.

یک مساله دیگر عدم پرداخت دستمزد دو تا سه ماه کارگران پیمانی اعتصابی و نیز اخراجهاست و زمزمه برپایی تجمعات اعتراضی از سوی کارگران اعتصابی برای نقد کردن دستمزدها و با خواست بازگردانده شدن دوباره کارگران اخراجی به سرکار شنیده میشود.   

خبر دیگر اینکه امروز ۲۹ تیر  کارگران پیمانکاری فازهای ۹ و ۱۰ منطقه پارس جنوبی در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل تجمع کردند. اجرای طرح طبقه بندی مشاغل خود موجب اضافه شدن مبلغی به دستمزدها میشود و کارگران خواهان اجرای کامل آن هستند.

بدینگونه اعتراض میرود تمام بخش های صنعت نفت را در بر بگیرد. این اعتراضات در کنار خیزش مردمی در شهرهای خوزستان و  بلند شدن فریاد “جمهوری اسلامی نابود باید گردد” در متروی صادقیه و اعتراضات گسترده کشاورزان و دامداران در اصفهان و نیشابور بخاطر قطع آب و اعتراضات گسترده در سطح جامعه، ادامه خیزش آبان را فریاد میزند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۹ تیر۱۴۰۰،  ۲۰ ژوئیه  ٢٠٢١

لیست همبستگی ها با کارگران اعتصابی نفت:

-اعلام همبستگی رانندگان نفتکش در تهران

-همبستگی کارگران حمل و نقل از با کارگران نفت و اعلام آمادگی به پیوستن به اعتصاب در صورت پاسخ نگرفتن خواستهای کارگران

– همبستگی رانندگان کامیون دهلران و رانندگان نفتکش در اصفهان و کامیونداران یزد

– بیانیه های حمایتی کارگران فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه و  بیانیه های حمایتی مستقل و یا جمعی تشکلهای مختلف کارگری از جمله اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن برق و فلز کرمانشاه، سندیکای شرکت واحد، سندیکای نیشکر هفت تپه، اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری و کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری، سندیکای فلزکار مکانیک، سندیکای نقاشان البرز، کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سروآباد، – کمیته دفاع از کارگران اعتصابی

– بیانیه های مستقل و یا جمعی و تشکلها و گروه هایی از معلمان، بازنشستگان، فعالین دفاع از حقوق زن، فعالین دفاع از حقوق کودک و دانشجویان از جمله شورای بازنشستگان ایران، کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، کانون صنفی معلمان تهران، کانون های  صنفی معلمان الیگودرز، گیلان، سقز و زیویه)، مریوان، ندای زنان ایران،  و دانشجویان پیشتاز اصفهان، انجمن صنفی

– همبستگی مادران و خانواده های دادخواه از جمله گوهر عشقی مادر ستار بهشتی که بدست جانیان اسلامی به قتل رسید و مادران آبانماه از جمله مادر نوید بهبودی ، مهرزاد رضایی و مادر رضا معظمی گودرزی و طومارهای اعتراض از سوی فعالین کارگران در سنندج و نیز در آذربایجان غربی، بیانیه ها و پیامهای حمایتی فعالین سرشناس کارگری،  بیانیه جمع ها و گروه هایی از مردم از میان کولبران، کارگران بیکار، فعالین دفاع از حقوق کودک، فعالین دفاع از حقوق زن و دانشجویان. شعار نویسی در شهرهای مختلف در حمایت از کارگران نفت و نصب پوسترهایی در خیابان‌های اردبیل در حمایت از کارگران و اعتصاب سراسری کارگران نفت

-بیانیه های حمایتی 5 کنفدراسیون اتحادیه های کارگری در فرانسه: کنفدراسیون فرانسوی دمکراتیک کار (CFDT)، کنفدراسیون عمومی کار (CGT)، فدراسیون سندیکایی متحد (FSU)، اتحاد سندیکایی همبستگی (Solidaires)، اتحاد ملی سندیکاهای خودگردان یا مستقل  (UNSA)،  اتحادیه کارگران پاکستان، شورای اتحادیه های صنفی استرالیا (ACTU)،  اتحادیه عمومی کارگران بخش نفت و گاز عراق،  اتحادیه یونیفور کانادا،  شبکه سراسری نمایندگان محل کار انگلستان (NSSN) ،  فدراسیون بین‌المللی پتروشیمی اینداستریال،  شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه مشتمل از دهها اتحادیه و تشکل و زیر مجموعه از کشورهای مختلف  از آمریکا. اروپا، آفریقا و عراق. ترکیه و..   

اینرا هم بخوانید

به کنگره حزب کمونیست کارگری بیایید! کنگره سیزدهم حزب کمونيست کارگرى در ژوئن ۲۰۲۴ برگزار مي‌شود، کنگره علنى است و ورود براى عموم آزاد است!

سیزدهمین کنگره حزب کمونيست کارگرى ایران در ماه ژوئن در یکی از شهرهای اروپا برگزار …