دومین روز اعتصاب تمامی کارگران فولاد اهواز در پاسخ به اخراج کارگران معترض و برای پیگیری مطالباتشان

امروز چهارشنبه دوم اسفند ماه دومین روز اعتصاب تمامی بخش های گروه ملی فولاد ایران در اهواز در این هفته بود.  بنا بر گزارش صدای مستقل گروه ملی فولاد این  اعتصاب در اعتراض به تعلیق از کار شماری از کارگران معترض و نیز در اعتراض به اجرای ناقص طرح طبقه بندی مشاغل، سر گرفت و کارگران با فریاد “کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد” از محوطه شرکت تا میدان بقایی واقع در ابتدای جاده خرمشهر راهپیمایی کردند.

کانال خبری صدای مستقل گروه ملی فولاد همچنین گزارشی از بازتاب جهانی اعتراضات کارگران فولاد از جمله گزارش منتشر شده در بخش انترناسیونال(بین‌الملل) از اتحادیه سندیکای سولیدر (همبستگی) فرانسه؛ دارای بیش از صد اتحادیه و سندیکای کارگری از اروپا و آسیا خبر میدهد که در بخشی از این گزارش چنین آمده است: “کارگران طی سه دوره اعتصاب قدرتمند و منسجم در ماه‌های نوامبر، ژانویه و فوریه سال جاری، با اتکا به مجمع عمومی کارگران، یکی از اصلی‌ترین و پیشروترین کانون‌های مبارزه‌ی طبقاتی در ایران بودند. کارگران معترض در اقدامی متحدانه و جسورانه مدیرعامل مافیایی شرکت را که علاوه بر عدم انجام تعهدات، با همکاری فرمانداری و تیم حراست حکم به تعلیق کارگران داده بود با زور از شرکت بیرون انداخته و کنترل ورود و خروج کارخانه را به طور کامل در دست گرفتند”. در ادامه این گزارش آمده است:”خلف وعده کارفرما یعنی مدیریت بانک ملی در انجام تعهدات، خشم کارگران معترض را چنان برانگیخت که بنا بر تصمیم جمعی با رای اکثریت کارگران مانند اعتصاب‌های سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ اعتراض را به تمام خیابانهای اهواز کشاندند. حمایت گسترده مردم اهواز از اعتراض خیابانی کارگران و همدلی وسیع در دیگر مراکز صنعتی در سراسر ایران منجر به عقب‌نشینی در مقابل قسمتی از مطالبات کارگران شد اما پرونده‌سازی امنیتی رژیم ایران با هدف پیشگیری از تسری اعتراضات فولاد به صنایع دیگر رخ داده است. این کارگران نسبت به پایین‌ بودن سطح دستمزد و همچنین تبدیل وضعیت شغلی هزار نفر از کارگران شرکت پیمانکاری شفق راهیان به حالت قراردادی، معترضند و در این بین، فشارها و تهدیدهای امنیتی علیه آنها خطری جدیست و مویدی بر لزوم حمایت گسترده طبقاتی در سطح ملی و بین‌المللی از هر کارگر معترض در ایران است. کارگرانی که حق تشکل‌یابی مستقل و حق بدیهی و قانونی سازماندهی اعتراض و اعتصاب را ندارند…

بازتاب جهانی اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد اهواز بخش دیگری از پیشروی های مبارزاتی این کارگران و جنبش کارگری در ایران است. اتکاء به مجمع عمومی و تصمیم گیری جمعی قدرت بخش مبارزات متحدانه کارگران گروه ملی فولاد اهواز بوده و نقش و جایگاه مجمع عمومی به عنوان مکانی برای سازمانیابی متحدانه اعتراض و شورایی عمل کردن را به نمایش میگذارد. از درسهای این مبارزات باید آموخت. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت قاطع از مبارزات کارگران گروه ملی فولاد اهواز، مردم این شهر و همه تشکلهای کارگری را به حمایت همه جانبه از این سنگر مهم جنبش کارگری فرا میخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲ اسفند ۱۴۰۲،  ۲۱  فوریه ۲۰۲۴

اینرا هم بخوانید

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان به تجمعات سراسری در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

‍ فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران معلمان آزاده و عدالت‌خواه ایران! نظام آموزش …