رئیسی در رسانه های غرب

مندرج در انترناسیونال ۹۲۶

١٨ ژوئن ٢٠٢١همانطوریکه که انتظار می رفت خامنه ای، رئیسی را به عنوان رئیس جمهورش از صندوق های رای بیرون آورد. حتی بنا به آمار ساختگی خود حکومت بیش از نصف مردم ایران در این مضحکه شرکت نکرده و دست به اعتراض و مبارزه زدند. رئیسی دو روز بعد از انتخاب شدنش در کنفرانس مطبوعاتی اش با وقاحت تمام ضمن دفاع از اعدام ها گفت که :” لازم است برای اعدام ها از وی قدردانی شود”! انعکاس انتخاب رئیسی که مردم اور را آیت الله قاتل میخوانند به عنوان رئیس جمهو رژیم مورد توجه بسیاری از رسانه ها از زوایای مختلفی قرار گرفت. دو موضوع محور گزارشات این رسانه ها بود. اول اینکه رئیسی قاتل و مسئول اعدامها در دهه ٦٠ بود و حالا رئیس جمهور شده و اوضاع بدتر خواهد شد و دوم اینکه درصد کمی از مردم  ایران در انتخابات شرکت کردند که این نشانه نارضایتی و مخالفت مردم با جمهوری اسلامی است.اینجا نگاهی میکنیم به عناوین و گزارشات بعضی از رسانه ها.

*هفته نامه آلمانی «اشپیگل» نوشت: رئیسی مدافع آهنین ارتجاع و سرکوب است و اوضاع خراب تر خواهد شد.

*روزنامه «بیلد آلمان» تیتر زد: جلاد حالا رئیس جمهور شده. رئیسی، رئیس جمهور آیت الله ها اعدام ها

*روزنامه «نویه اوسنابروکر» آلمان نوشت: حتی نیمی از واجدان شرایط نیز در انتخابات شرکت نکردند. جامعه جهانی در تلاش نجات توافق اتمی است اما وضعیت حقوق بشر در ایران را به کلی نادیده گرفته است. این وضعیت باید تغییر کند. آلمان و اتحادیه اروپا باید دستورالعملشان در مقابل حاکمان جمهوری اسلامی را به سرعت بازبینی کنند.»

*روزنامه  اتریشی «تاگس آنتزایگر» چاپ زوریخ نوشت. رئیسی یکی از مسئولان کشتار جمعی مخالفان رژیم در اواخر دهه ۸۰ میلادی (کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷) به دستور خمینی بوده و نیز در مقام ریاست قوه قضاییه در سرکوب اعتراضات سال ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) دست داشته است.

* روزنامه آلمانی «فرانکفورتر روندشاو» نوشت: رئیسی سرکوب مخالفان را که در پاییز ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) به عنوان رییس قوه قضاییه انجام داده بود، ادامه خواهد داد.

روزنامه آلمانی «نویه دویچلند» نوشت: رییس جمهور جدید قابل اعتماد نیست، روشن است که از او چه کاری ساخته است. بدون بهبود وضعیت اقتصادی فشار افکار عمومی بر رژیم و در پی آن سرکوب بیشتر می‌شود.»

*روزنامه آلمانی «زود دویچه» نوشت: فاصله و جدایی میان رهبری و بخش بزرگی از مردم کاملا مشهود است. مردم خواهان رفاه اقتصادی هستند. اکثریت ایرانیان به ایدئولوژی، فساد و سوءمدیریت رژیم معترض هستند.

*سخنگوی دولت آلمان: از نقش رئیسی در اعدام‌ها در ایران اطلاع داریم.

*روزنامه بریتانیایی «تلگراف» چاپ لندن نوشت: جای رئیسی در زندان است. مردی که در انتخابات دستکاری‌شده در ایران به پیروزی رسید، باید در زندان باشد به جای آنکه بر مسند قدرت بنشیند. رئیسی  جوانترین عضو هیئت مرگ در تهران در سال ۱۹۸۸ بود که متهم به اعدام سه هزار زندانی سیاسی است.

*روزنامه «تایمز» لندن نوشت: حالا رئیسی باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد برای بازگشت به توافق اتمی برجام با قدرت‌های جهانی به توافق برسد یا اینکه شیادی ایران را برای غنی‌سازی سریعتر اورانیوم و در نهایت تولید سلاح اتمی ادامه دهد. البته این دومی ترجیح رئیسی و آیت‌الله خامنه‌ای است.

*روزنامه هلندی «فولکس کرانت» نوشت:انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهور غرب را در برابر یک دوراهی سخت قرار داده است.این روزنامه به نقش رئیسی در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ اشاره کرده و نوشته است، در صورت برداشته شدن تحریم‌ها “چنین فردی می‌تواند مقابل مردم بایستد و بگوید آنچه را که روحانی نتوانست انجام دهد، من انجام دادم.

*روزنامه اسپانیایی «لاوان‌گاردیا» نوشت: اما سرخوردگی مردم و بی‌اعتمادی نسبت به دولت بیشتر هم شده. برای این حکومت دینی روشن است که آینده‌اش و شاید برجاماندنش در دراز مدت وابسته به بهبود وضعیت اقتصادی است. اگر رئیسی نتواند این کار را انجام دهد، به زودی مردم جان به لب رسیده به خیابان‌ها بازخواهند گشت.

*روزنامه «استاندارد» چاپ بلژیک نوشت: نیمی از ایرانی‌ها ریاست جمهوری رئیسی را رد کرده‌اند. موتور قدرت حکومت مدت‌هاست که به روغن سوزی افتاده است.

همه این گزارشات بر نقش رئیسی در قتل عام زندانیان سیاسی در سال ٦٧، سرکوب و صدور احکام اعدام اشاره کرده و تاکید کرده اند که مردم حکومت را نمی خواهند. اعتراضات مردم علیه رژیم دوباره باز خواهد گشت.

لازم به توضیح است از نوامبر سال ٢٠١٩ و بدنیال اعتراضات گسترده علیه گرانی بنزین و کشتار بیش از ١٥٠٠ نفر از مردم، در دوره ای که رئیسی مسئول قوه قضائیه رژیم بود تا همینجا رسانه های غربی را مجبور کرده لحن و نوع برخوردشان به جمهوری را بازبینی کرده و در گزارشاتشان به سرکوب مبارزات مردم اشاره کرده و حتی بعضی از این رسانه ها خواهان تغییر رویکرد اروپا به نوع رابطه اش با رژیم شده اند. سرنگونی هواپیمای مسافربری، اعدام نوید افکاری و ادامه محکومیت رژیم در نزد افکار عمومی جهان به دنبال این جنایات، تصویر ایران را در رسانه ها و مدیای غربی تغییر داد. جامعه ایران، جامعه ای است که اعتراض و مبارزه برای آزادی؛ برای رفاه و رهایی از شر تروریسم اسلامی در آن موج می زند، اکنون دنیا و افکار عمومی بیشتر از هر زمانی متوجه جنایات رژیم در سرکوب مبارزات مردم، از جمله جنایات آیت الله قاتل، رئیسی شده اند. میتوانیم کاری کنیم که روزنامه های جهان تیتر بزنند: رئیسی آیت الله قاتل باید دستگیر و محاکمه شود. اینهم چندان دور نیست. 

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …