روحیه خامنه ای بیانگر روحیه مستاصل کل حکومت است

صحبت خامنه ای در روز جمعه مشتی انشای تکراری و کلیشه ای است که حتی قرار نیست خودی هایشان را هم تحت تاثیر قرار دهد. بی روح و بی خط و فاقد راهکار که بیانگر حال و هوای روحی خامنه ای و کل حکومت است. خامنه ای خود میداند که منفورترین فرد در ایران است حتی در میان بخش وسیعی از حکومت نیز شدیدا منفور است. لااقل از سال ۸۸ شعار اصلی مردم علیه خامنه ای است. هرجا برقی قطع میشود یا آبی نیست یا خیزشی هست مردم اولین شعارشان در کنار شعار سرنگونی حکومت، مرگ بر خامنه ای است. چنین فردی با چه روحیه ای با مردم میتواند حرف بزند آنهم موقعی که میداند هیچ اقدامی برای رفع هیچ مشکلی توسط این حکومت عملی نیست و در کابوس سرنگونی به سر میبرد؟ خودش در اینستاگرام نوشته است در مورد مشکل آب در خوزستان پنج سال قبل گفته ام! و اگر مسئولین به آن عمل کرده بودند این مشکلات امروز وجود نداشت.

۲۱ سال قبل حداقل سه نفر از مردم خوزستان در جریان اعتراض به مشکل آب توسط اوباش سرکوب حکومت به قتل رسیدند. نزدیک به سه دهه است مردم خوزستان با مشکل آب مواجهند و این مشکل هر سال گسترده تر، عمیقتر و بحرانی تر شده است. ایشان در مورد برق و گرانی و بیکاری و فقر گسترده مردم هم از این حرف ها پنج سال قبل و ده سال و بیست سال قبل گفته است ولی در همه زمینه ها اوضاع صد بار بدتر شده است. چنین رهبری نباید فکری به حال خود بکند؟

خامنه ای بشدت فرصت طلب است. چند ده سال است رهبر یک حکومت است و سررشته همه تصمیمات مهم حکومت در دست او است اما هیچ مسئولیتی حاضر نیست بعهده بگیرد. همه مشکلات به گردن بقیه حکومتیان است. گویی خامنه ای هیچکاره بوده است. او عملا خود را یک مترسک بی خاصیت تصویر میکند. در جریان مذاکرات اتمی هم بطور روزمره و در جزییات از مسائل مطلع میشد و امر و نهی میکرد اما شکست این سیاست را به گردن دیگران انداخت. مشکلات گرانی و فساد و فقر و بدبختی مردم را هم به گردن دیگران می اندازد. حکومتیان با این روحیه بخوبی آشنا هستند. حرف های کلی میزند تا راه در رو برای خود داشته باشد. اما حتی در میان حکومتیان بزدل هم حرفهای خامنه ای نخ نما است و این درجه از فرصت طلبی دل همه آنها را به درد آورده است! مردم اما بدرست نفرت از حکومت را قبل از هرچیز در نفرتشان از شخص اول حکومت بیان میکنند.

خامنه‌ای همه به یاد دارند که چند ماه قبل خرید واکسن های معتبر جهانی را ممنوع کرد اما امروز این مشکل را هم به گردن «خارجیان» و بدقولی آنها انداخته است. میگوید: «این مسئله یک بار دیگر به مردم و مسئولان کشور یادآوری کرد که تکیه به دیگران موجب بروز مشکلات می‌شود بنابراین باید بتوانیم در همه مسائل روی پای خود بایستیم».

یک تم اصلی و «ترسناک» در میان همه حکومتیان و خامنه ای در مورد اپوزیسیون است. «دشمن به دنبال آن است که از هر چیز علیه انقلاب و کشور و مصالح مردم استفاده کند، بنابراین باید مراقبت شود که بهانه‌ای به دست آن داده نشود.»‎ در هر ده کوره ای اعتراض میشود میگوید دشمن نفوذ کرده و مراقب دشمن باشید! یعنی دشمن همه جا هست. در هر اعتراض و اعتصابی هست. در هر کارخانه و مدرسه و دانشگاهی هست. در واقع حکومت یک دشمن هشتاد میلیونی دارد که عمده ترین مساله حکومت و نگرانی اصلی خامنه ای و همه مقامات حکومت است.

روحیه حاکم بر خامنه ای گویای روحیه حاکم به کل مقامات و کل حکومت است از دولت و قوه قضاییه تا مجلس و نیروهای سرکوب. میدانند منفورند، میدانند مورد خشم و نفرت هشتاد میلیون انسانند، بر اینهم واقفند که راه حلی برای تخفیف هیچ مشکلی ندارند. پایان حکومت کابوس روز و شب همه آنها است. میدانند مردم دست به خیزش میزنند و اگر به زور سرکوب و کشتار برای مدتی عقب بروند اما خیزش از جای دیگری سر باز میکند و مردم در دل این خیزش ها آگاه تر، متشکل تر، باتجربه تر و رادیکال تر به میدان میایند و حکومت را بحرانی تر و نیروهای سرکوبش را مرددتر و فرسوده تر میکنند. این خیزش ها تمرین یک انقلاب عظیم است، توده ای ترین و عمیق ترین انقلاب تاریخ بشر در ایران در حال شکل گیری است. همه ماجرا اینجا است.

اصغر کریمی

اینرا هم بخوانید

باز هم رضا پهلوی فیل هوا کرد! اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …