روزنامۀ لوموند نامه‌های پنج زن زندانی سیاسی در اوین را منتشر کرد

روزنامهٔ لوموند چاپ پاریس روز جمعه ۱۷ شهریور، در آستانهٔ اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی، پنج نوشته از پنج زندانی سیاسی زن ایرانی را با عنوان «جرم ما تمنای زندگی است» منتشر کرده است.

لوموند میگوید نامه های زینب جلالیان، نرگس محمدی، سپیده قلیان، نیلوفر بیانی و گلرخ ایرایی به‌طور مخفیانه از زندان خارج شده است.

زینب جلالیان: شاهد جنایات در زندان‌های جمهوری اسلامی
«من یک زن کرد هستم که در طول شانزده سال بازداشت، شاهد جنایات بسیاری در زندان‌های جمهوری اسلامی بوده‌ام». «من که این همه ظلم را به چشم خود دیده‌ام، من باید ابراز پشیمانی کنم؟ من بیش از شانزده سال است که به دلیل مطالبه آزادی، عدالت و برابری زندانی شده‌ام. درد واقعی من نه در زندانی شدن، بلکه در فقدان همه عزیزانی است که برای آزادی کشته شدند، کسانی که دیگر صدایشان را نخواهیم شنید».

نرگس محمدی: قوی‌تر از جلادان خود هستیم
«هدف از این نوشته‌، تصویر کردن انسان‌هایی است که در همه جا محبوسند؛ چه کسانی که پشت دیوارهای فولادی قرار دارند، چه کسانی که با دیوارهای ظلم، جهل، استثمار، فقط، محرومیت و انزوا زندانی شده‌اند، اما با این همه، مشتاقند که این «دیوارها» را بشکنند. همواره به عنوان یک زن و مانند میلیون‌ها زن ایرانی دیگر، با محصور شدن در فرهنگ مردسالارانه، قدرت دینی و استبدادی، قوانین شوم تبعیض‌آمیز و ظالمانه، و انواع محدودیت‌ها در تمام زمینه‌های زندگی خود مواجه بوده‌ام». «انتشار این نامه به تنهایی نشان می‌دهد که صدای ما آن قدر قدرتمند بوده که به شما برسد. بنابراین صدای ما باشید، پیام امیدمان را منتقل کنید، به دنیا بگویید که ما بیهوده پشت این دیوارها نیستیم و اکنون قویتر از جلادان خود هستیم که از همه ابزارهای ممکن برای ساکت کردن جامعه ما استفاده می‌کنند».

سپیده قلیان: جنبش اخیر یک پدیده گذرا نیست
«جنبش “زن، زندگی، آزادی” یک تجربه بزرگ در زمینه بسیج کردن مردم بود که بر اساس مبارزات قبلی ساخته شد و نمایانگر تمایل یکپارچه مردم ایران برای سرنگونی رژیم فعلی است. این جنبش را نباید «یک پدیده گذرا» دانست. «می‌توانم بگویم که امید عزیزترین دارایی من است».

نیلوفر بیانی: پژوهشگر و فعال محیط زیست که در سال ۲٠۲٠ به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شد، بخش اصلی نامۀ خود را به یادی از سایر قربانیان اختناق اختصاص داده و به ویژه سرنوشت دکتر کاووس سید‌امامی را یادآوری می‌کند که به ادعای مقامات رژیم در زندان اوین «خودکشی» کرد. او از شکنجۀ زندانیان و اعمال فشار بر فعالان محیط زیست می‌نویسد و نام بسیاری از آنان را یک به یک ذکر می‌کند. نیلوفر بیانی در پایان از همۀ کسانی که دغدغۀ حقوق بشر را دارند می‌خواهد که به فکر محیط زیست باشند.

گلرخ ایرایی: حکومت با نسل متفاوتی از معترضان مواجه شد
اعتراضات اخیر منجر به تضعیف نیروهای مذهبی مردمی حامی دولت شد. ایرایی به نسل متفاوتی از معترضان در ایرانو شکسته شدن «تابوهای اجتماعی» اشاره کرده و نوشته است: «رژیم در مواجهه با این معترضان جدید بیش از هر زمان دیگری سرگردان بود». برگرفته از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …