ما میتوانیم! درسهایی از شهر بوروس سوئد

یک هنرمند ایرانی بنام صدف احمدی روز ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ خبر سانسور بخشی از کارهایش توسط مسئول خانه فرهنگ شهر بوروس را رسانه ای کرد، این هنرمند مجسمه هایی با الهام از کودکی خودش در رابطه با حجاب اجباری را ساخته بود. مجسمه هایی که نشان میداد زنان با چادرهای بلند در جداره ای از سیمان به اسارت درآمده اند. این نمایشگاه قرار بود بمناسبت اولین سالگرد کشته شدن مهسا، ژینا امینی در خانه فرهنگ برگزار شود.
مسئول خانه فرهنگ به بهانه امنیت جامعه و عدم افزایش تنش و تهدیدات از طرف جریانات اسلامی بعد از بحران قران سوزی ها در سوئد، تصمیم سانسور مجسمه ها را گرفت که عملا خلاف قانون آزادی های سیاسی و اجتماعی در سوئد بود.


اما بعد از پخش خبر از طرف صدف احمدی، جامعه واکنش تندی به این تصمیم نشان داد. رسانه ها و مدیای اجتماعی با حجم بسیار زیادی از انتقاد به مسئول فرهنگی روبرو شدند. این خبر به صدر اخبار سوئد رانده شد و رادیو، تلویزیون ها و روزنامه های پر تیراژ در این مورد خبر رسانی کردند، حتی رسانه های دیگر کشورها هم این سانسور را منعکس کردند و موضوع در سطحی، جهانی شد.
طی این دو روز موضوع ایران، انقلاب زنانه و حجاب اجباری در فوکوس جامعه قرار گرفت. جامعه سوئد نشان داد که انقلاب مردم ایران علیه آپارتاید جنسیتی را میشناسد و بدون هیچ درنگی از همان لحظه اول پخش خبر، این سانسور را یکصدا محکوم کرد.


جامعه سوئد وارد جدالی شد که در یکطرف طرفداران آزادی بدون سانسور قرار داشتند و در طرف دیگر کسانی که در کرنش در مقابل اسلامی ها می خواستند آزادی را محدود کنند. سرانجام خانم ایدا بورن مسئول امور فرهنگی شهر بوروس طی ۴۸ ساعت چنان در تنگنا قرار گرفت که نهایتا تسلیم فشار جامعه و جواب کوبنده جامعه شد و عقب نشینی کرد و محل بهتری را برای برگزاری نمایشگاه به صدف احمدی پیشنهاد نمود. این یک پیروزی برای همه مردم آزادیخواه و برابری طلب نه تنها در سوئد و ایران بلکه در همه جا بود.


این اتفاق نشان میدهد که جمهوری اسلامی نزد مردم جهان منفور و بسیار منزوی است، در واقع رژیم اسلامی نزد افکار عمومی جامعه جهانی بایکوت شده است، این تنها دولتها هستند که هنوز این رژیم را رسما بایکوت نکرده اند. این اتفاق نشان داد که افکار عمومی جهان در کنار انقلاب زن، زندگی و آزادی است و این در تحولات جاری در ایران بسیار مهم است. این اتفاق نشان داد که مماشات با اسلامیون نزد مردم محکوم است و به هیچ بهانه ای نمیتوان آزادی های سیاسی را در جامعه محدود کرد.

ما از همان ساعتهای اول پخش خبر علیه این سانسور در کنار صدف احمدی ایستادیم. امید صالحی کادر حزب ما در شهر بوروس با تماس با مدیا و نوشتن مطلب و مصاحبه با روزنامه های محلی این تصمیم را همسوئی با جمهوری اسلامی و در ضدیت با انقلاب جاری در ایران معرفی کرد. تلاشهای اولیه امید صالحی در بیشتر رسانه ای شدن این خبر بسیار مهم بود. او چهره ای سرشناس در شهر بوروس است و همواره در دفاع از مسائل انسانی در خیابان و در مدیا حضور دارد، ما همینجا از تلاشهای خستگی ناپذیر او قدردانی میکنیم و این موفقیت را به همه از جمله صدف احمدی که در برابر این سانسور مقاومت کرد، تبریک میگوئیم.
تشکیلات اسکاندیناوی حزب کمونست کارگری

اینرا هم بخوانید

حکم زندان حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد با نقض در دیوان عالی کشور کاهش یافت

حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد پس از بازداشت در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ و …