روسیه پیش نویس قطعنامه تحقیق درباره حمله شیمیایی در سوریه را وتو کرد

وسیه روز چهارشنبه پیش نویس قطعنامه ای که خواستار همکاری دولت سوریه با تحقیقات در مورد حمله مظنون شیمیایی در خان شیخون در استان ادلب می شد را وتو کرد.

آمریکا می گوید که این حمله شیمیایی که حداقل ۸۷ نفر از جمله ۳۱ کودک را کشت کار دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود.

این هشتمین بار است که روسیه قدرت وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل را برای حفاظت از سوریه به کار می گیرد.

قطعنامه پیشنهادی خواستار تحقیقاتی در محل بمباران شده توسط “سازمان منع سلاح های شیمیایی” می شد.

براین اساس از دولت سوریه درخواست می شد اطلاعات نظامی از جمله اطلاعات پروازها در روز حمله را فراهم کند و اجازه دسترسی به پایگاه های هوایی را بدهد.

چین از دیگر اعضای دایم شورای امنیت که حق وتو دارد از دادن رای خودداری کرد. اتیوپی و قزاقستان اعضای غیردایم شورا هم رای ممتنع دادند.

ده کشور دیگر به آن رای مثبت دادند اما بولیوی در رای مخالف به روسیه پیوست.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل با محکوم کردن وتوی روسیه خطاب به مسکو گفت: “شما هر بار که هواپیماهای اسد بمب بشکه ای دیگری روی غیرنظامیان می اندازند و هر بار که اسد سعی می کند گروه دیگری از مردم را از گرسنکی بکشد، خود را منزوی تر می کنید.”

در واشنگتن آقای ترامپ در جریان کنفرانس مشترک خبری با دبیرکل ناتو در پاسخ به سوال جان سوپل خبرنگار بی بی سی که آیا فکر می کند ممکن است نیروهای سوریه حمله ادعایی را بدون آگاهی روسیه انجام داده باشند گفت: “فکر می کنم مسلما ممکن است. اما احتمالا بعید است. مایلم فکر کنم که نمی دانستند، اما مسلما می توانستند بدانند. آنها آنجا بودند.”

دستگاه های اطلاعاتی آمریکا گفته اند در زمانی که سلاح های شیمیایی مورد استفاده در حمله “شیمیایی” خان شیخون در فرودگاه شعیرات – که آمریکا آن را بار موشک های کروز هدف گرفت – بارگیری می شد ده ها خدمه نظامی روسیه آنجا حضور داشتند.

تکذیب مسئولیت سوریه در دیدار لاوروف و تیلرسون

اقدام روسیه در وتوی این قطعنامه درحالی که بود که گزارش شد وزیر خارجه روسیه در دیدار با وزیر خارجه آمریکا با تحقیقات بین المللی درباره حمله شیمیایی سوریه موافقت کرده است.

کس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا برای دیدار سرگئی لاوروف وزیر خارجه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور به مسکو رفته بود.

هر دو مقام گفتند که در مورد همکاری برای حرکت به سوی سوریه ای باثبات و یکپارچه و شکست گروه های تروریستی از جمله گروه دولت اسلامی، داعش، توافق نظر دارند.

آقای تیلرسون گفت شواهد روشنی وجود دارد که حمله شیمیایی “توسط نیروهای رژیم سوریه برنامه ریزی، هدایت و اجرا شد.”

او همچنین گفت که حاکمیت بشار اسد باید پایان یابد و کاربرد صفت “یک حیوان” برای بشار اسد از سوی آقای ترامپ “صفتی است که پرزیدنت اسد بر سر خود آورده.”

آقای لاوروف گفت که هیچ شاهدی وجود ندارد که سوریه عامل آن حمله شیمیایی است و به هرج و مرج ایجاد شده در سایر کشورها پس از حذف رهبران آنها از قدرت اشاره کرد.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا گفت که او از اقدام روسیه مایوس شده است.

آقای جانسون در بیانیه ای که در لندن صادر کرد نوشت: “جامعه بین المللی می خواست روشن کند که استفاده از سلاح های شیمیایی توسط هر کس و هر جا غیرقابل قبول است و مسئولان با پیامدهای آن روبرو خواهند شد.”

“به همین دلیل مایه یاس است که روسیه یک بار دیگر اقدام شورای امنیت را مسدود کرد و با این کار از محکوم کردن استفاده از سلاح های شیمیایی یا حمایت از تحقیقات کامل سازمان ملل درباره این حمله خودداری کرد.”

او گفت که گروه هفت قدرت صنعتی جهان آماده است برای پایان جنگ داخلی سوریه با یافتن راه حلی سیاسی با روسیه همکاری کند و اتفاق نظر دارد که اسد در دراز مدت “آینده ای” در سوریه ندارد.

این قطعنامه را بریتانیا، فرانسه و آمریکا تهیه کرده بودند که در واکنش به استفاده ادعایی از گاز سارین در روز ۴ آوریل در خان شیخون است که در کنترل شورشیان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تحلیل بریتانیا از نمونه های جمع آوری شده از صحنه نشان می دهد که از گاز سارین یا ماده ای خیلی شبیه به آن استفاده شده است.

آقای جانسون گفت به اعتقاد بریتانیا “به احتمال خیلی زیاد رژیم اسد مسئول” است.

مقام های آمریکایی می گویند که روسیه سعی دارد دولت سوریه را در حمله مرگبار شیمیایی هفته پیش بی تقصیر جلوه دهد و گناه آن را گردن دیگران بیاندازد.

 

مقام های کاخ سفید روز سه شنبه به خبرنگاران گفتند که گزارش های اطلاعاتی موید آن است که سوریه مسئول آن حمله است.

سوریه مسئولیت این حمله را رد کرده و مسکو نیروهای شورشی را مسئول حمله در خان شیخون دانسته است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …