ساخت توالت عمومی بجای مسجد – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ساخت مسجد در پارک قیطریه، از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران، توسط شهرداری تهران موجب نگرانی و اعتراض بسیاری شده است.

پس از آنکه کارزاری توسط برخی فعالان محیط زیست، معماران شهری و اعضای شورای شهر نیز برای حفظ این بوستان و جلوگیری از ساخت مسجد در این مکان شده است، عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران می‌گوید که این مسجد به دلیل “مطالبات مردمی از سال‌ها پیش”، ساخته می‌شود.

در کنار اعتراض به تخریب محیط زیست، مسائل عدیده دیگری نیز وجود دارد که باید با ساخت مساجد مخالفت کرد. طبق گفته فعالین محیط زیست حداقل ۱۵ درخت قدیمی و تنومند باید قطع شوند تا این مسجد در این پارک ساخته شود.

در محیطی که قرار است جای تمدد اعصاب و محل آرامش و تفریح مردم باشد، مسجد می‌سازند تا با صدای گوشخراش قرآن و نعره‌های تنفربرانگیز اذان حال مردم را بهم بزنند و یک‌بار دیگر به مردم یادآوری کنند که دین و حکومت اسلامی دشمن همه است و پیامشان این است که تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهند مردم نفسی به‌راحتی بکشند. پیام این فسیل‌های عصر تاریک‌اندیشی به جامعه‌ای که زیر بمباران ارتجاع اسلامی قرار دارد این است که بی‌وقفه تلاش می‌کنیم تا آرامشی هر چند موقتی و نسبتی را از شما بگیریم.

ساختن مسجد برای جمهوری اسلامی یک حرکت اعتقادی اسلامی نیست. در اصل یک نبرد سیاسی با مردم است. مردم ایران در یک حرکت خودجوش سراسری تنفرشان را از مساجد و حکومت مذهبی عیان کرده‌اند. خالی‌شدن بیش‌ازپیش و بی‌وقفه مساجد یک نمونه مبارزه سیاسی و فکری – فرهنگی مردم با ارتجاع اسلامی حاکم است و این نبرد سیاسی می‌رود که جامعه ایران را به یکی از ضد مذهبی‌ترین جوامع در دنیا تبدیل کند.

حکومت اسلامی به‌عبث فکر می‌کند با ساختن مسجد می‌تواند سدی در برابر این هجوم مردم به مذهب، خصوصاً اسلام ایجاد کند. اما هر تعرض به زندگی مردم با مبارزه همه‌جانبه‌تری با کل موجودیت جمهوری اسلامی روبرو می‌شود. در اعتراض به ساخت مساجد که هزینه‌اش از جیب مردم دزدیده می‌شود تا کاظم صدیقی‌های بیشتری به ثروت‌های نجومی دست پیدا کنند، باید به تمام وجود مقابله کرد. بجای مسجد باید توالت عمومی ساخت تا واقعاً بدرد شهروندان بخورد.

اینرا هم بخوانید

کاپیتان حسین حسینی، یک بغل، هزار بغل – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …