سازمان ملل: تلفات کودکان در افغانستان ۸۲ درصد افزایش یافته‌است

سازمان ملل در گزارش تازه‌ای در مورد افزایش قابل توجه شمار کشته‌ها و زخمی‌ها در میان کودکان افغانستان هشدار داده و طرف‌های درگیر را متهم به «خشونت‌های وحشتناک» علیه کودکان کرد‌ه‌است.

سازمان ملل متحد ۱۱ مهر ماه در گزارش تازه‌ای گفته‌است شمار کودکان جان‌باخته و زخمی‌شده در خشونت‌های افغانستان در چهار سال اخیر به بیش از ۱۲۶۰۰ نفر و کل موارد خشونت‌های شدید به بیش از ۱۴ هزار مورد می‌رسد.

به گزارش این سازمان در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میلادی شمار کشته‌ها و زخمی‌ها در مقایسه با چهار سال پیش از آن ۸۲ درصد افزایش داشته‌است.

در بخشی دیگر از این گزارش گفته شده این رقم برابر با یک سوم کل تلفات انسانی، کشته‌ها و زخمی‌ها، در خشونت‌های افغانستان است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، شخصا در مورد افزایش شمار نقض حقوق کودکان و خشونت‌ها علیه آن‌ها در همسایه شرقی ایران هشدار داده‌‌است.

آقای گوترش در چهارمین گزارش خود در مورد وضعیت کودکان در افغانستان می‌گوید تلفات و افزایش آن در میان کودکان ناشی از «درگیری‌های محلی، انفجار‌های ادوات جنگی و حملات هوایی‌ست».

دبیرکل سازمان ملل در مورد افزایش کودکان جان‌باخته و زخمی‌شده ناشی از عملیات هوایی دولت افغانستان و نیروهای حامی آن «عمیقا ابراز نگرانی» کرده‌است.رادیو فردا

در بخشی از این گزارش آمده‌است که ۴۳ درصد تلفات در میان کودکان ناشی از اقدامات و فعالیت‌های گروه‌های مسلح است؛ در این مورد گروه اسلام‌گرای طالبان مسئول بیشترین شمار تلفات است.

اما رقم کشته و زخمی‌ها به‌دلیل اقدامات و حملات گروه موسوم به حکومت اسلامی نیز در چهار سال اخیر افزایش یافته است.

نیروهای نظامی افغانستان و گروه‌های مسلح حامی کابل نیز مسئول ۳۰ درصد از کشته‌ها و زخمی‌ها در میان کودکان هستند.

آنتونیو گوترش گفته نهاد تحت ریاست او به‌کارگیری ده‌ها کودک‌سرباز توسط گروه‌های مسلح را تائید می‌کند. در عین حال سازمان ملل مدارک و مستندات کافی از تجاوز به ۱۳ پسر و چهار دختر و ۴۶۷ مورد حمله به مدارس و مراکز آموزشی کودکان و نوجوانان را نیز در اختیار دارد.

با این حال آقای گوترش تاکید کرده شمار واقعی کودک‌سربازها، تجاوزات و دیگر موارد آزار و اذیت جنسی کودکان و نوجوانان احتمالا به‌مراتب بیشتر از موارد تائیدشده است.

گزارش تیره و تازه سازمان ملل در حالی‌ست که همین نهاد در مرداد ماه اعلام کرده بود در سال ۲۰۱۸ رکورد تازه‌ای از جان‌باختن کودکان در جریان نبردها و کشمکش‌های نظامی ثبت کرده‌است.

در گزارش هفتم مرداد ماه گفته شده بود افغانستان «بدترین» جا برای کودکان است؛ سپس سوریه و یمن قرار داشتند.

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …