سازمان ملل: توافق «کاهش تنش» از سوی ایران ترکیه و روسیه در سوریه کارایی ندارد

یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد اجرای توافق موسوم به «کاهش تنش» در سوریه تنها منجر به کاهش خشونت در یکی از چهار منطقه مندرج در توافق شده و به ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره کمکی نکرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کمیسیون مستقل بین المللی در گزارشی به شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت به رغم توافق مذکور، درگیری‌ها در اطراف استان حمص در مرکز، در نزدیکی دمشق پایتخت آن کشور، و همچنین در استان جنوبی درعا ادامه دارد.

توافق «کاهش تنش» که اواسط اردیبهشت به ابتکار روسیه، ترکیه و ایران حاصل شد، خواستار توقف درگیری‌ها در چهار منطقه با هدف کاهش تنش در سوریه است. با این حال دولت بشار اسد اعلام کرد به رغم پیروی از توافق، به «مبارزه با تروریسم» ادامه خواهد داد.

دمشق و حامیان اصلی آن، تهران و مسکو، از مخالفان اسد با عنوان تروریست یاد می‌کنند.

پائولو سرجیو پین‌یِرو رئیس کمیته تحقیق که در شورای حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس سخن می‌گفت، تاکید کرد که تنها در استان شمالی ادلب و غرب حلب «کاهش محسوس» خشونت‌ها به چشم می‌خورد؛ اما در درعا، اخیرا حتی افزایش هم یافته است.

وی افزود، حدود ۶۰۰ هزار نفر در مناطق دیگری خارج از چهار منطقه مورد اشاره در توافق کاهش تنش، همچنان تحت محاصره قرار دارند و تقیربا هر روز هدف بمباران قرار می‌گیرند.

تلاش‌های دیپلماتیک بین المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی شش ساله سوریه، که بیش از ۴۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است، تاکنون به نتیجه نرسیده است.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

بیانیه ۱۴ زندانی سیاسی در اعتراض به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی

۱۴ زندانی سیاسی روز جمعه،‌ هفتم اردیبهشت‌ماه، در واکنش، با بیان اینکه جمهوری اسلامی «در …