سیل،وجود نشانه‌های همه‌گیری «التور» در خوزستان

تابناک:وجود نشانه‌های همه‌گیری «التور» در خوزستان/ نگرانی درباره گرمای هوا

 محمداسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مور دبیماریهای سیل

وی افزود: یکی از این بیماری ها، هاری است. از آنجایی که خوزستان پس از استان گلستان رتبه دوم گزش حیوانات مهم از نظر انتقال هاری را به خود اختصاص داده است و در سیل نیز این حیوانات جایگاه قبلی خود را از دست داده‌اند و احتمال مواجهه با حیوانات متواری وجود دارد. در سالیان پیش یک مورد مرگ بر اثر هاری در استان خوزستان رخ داده است. طبق اطلاعات سازمان دامپزشکی کشور، ویروس هاری بین حیوانات وحشی منطقه در حال گردش است بنابراین یکی از تهدیدهای جدی، گزش حیوانات درنده است و احتمال انتقال هاری وجود دارد.

دومین بیماری، التور است. التور نوعی بیماری اسهالی واگیر است که توان ایجاد همه گیری های سریع را دارد. بهترین اقدام کنترل آن پیش از همه گیری است. این بیماری بومی خوزستان است و هرساله موارد تک گیری آن بروز پیدا می کند. از نشانه های قریب الوقوع بودن همه گیری التور، پیدا شدن ناگ است و در نمونه گیری های خوزستان گویا ناگ انسانی مشاهده شده است. همچنین تا زمانی که کلر باقیمانده و کدورت آب آشامیدنی در روستاهای سیل زده به بیش از ۸۰ درصد نرسد، موقعیت بحران وجود دارد و این روستاها را از حیث بهداشتی از بحران خارج نخواهیم کرد.

مطلق با اشاره به خطر بیماری سالک نیز عنوان کرد: بیماری سالک به واسطه نیش پشه خاکی آلوده منتقل می شود. این بیماری همیشه و از دیرباز در خوزستان شایع بوده و به ویژه در مناطق جنوبی و غرب استان خوزستان بیشتر رخ داده است. خوزستان همواره جزو پنج استان پرشیوع سالک در کشور بوده است. همچنین بروز این بیماری در هویزه، شوش و شادگان بیش از مناطق دیگر خوزستان است.

پس از سیل نیز به علت تراکم جمعیتی در کمپ ها و شرایط مناسب برای تکثیر پشه ها، احتمال بروز بیماری بیشتر است. همچنین بیماری های اسهالی یکی از مشکلات عدیده است که باید به آنها توجه ویژه ای شود. شپش و گال نیز از بیماری هایی هستند که احتمال بروز آنها در محل های تجمعی افزایش می یابد. این بیماری از شایع ترین بیماری های پوستی خارش دار در جهان است. استفاده از البسه دست دوم در اماکن عمومی و تجمعی بر احتمال بروز همه گیری این بیماری ها می افزاید. همچنین کمبود حمام تشدیدکننده این وضعیت است.

 

 

اینرا هم بخوانید

جلوگیری از ورود پزشکان زن به کنگره جراحان به بهانه بدحجابی وکوتاهی شلوار و تنگ بودن مانتو

روزنامه اعتماد: مشاهدات خبرنگار این روزنامه حاکی از این بود که از ساعت ۸ صبح …