شورای امنیت مجازات‌های جدیدی علیه کره شمالی در نظر گرفته است

رادیو فرانسه:شورای امنیت سازمان ملل امروز دوشنبه یازدهم سپتامبر مجازات های سنگینی را علیه کره شمالی تصویب می کند. به موجب این تصمیم کره شمالی با تحریم تدریجی نفت و گاز نیز مواجه خواهد شد. مبتکر تحریم های جدید، ایالات متحد آمریکا است که از پشتیبانی فرانسه و بریتانیا نیز برخوردار بوده، هر چند برای جلب حمایت چین و روسیه، دولت واشنگتن ناگزیر از تعدیل متن اولیه قطعنامۀ پیشنهادی خود به شورای امنیت سازمان ملل شده است.

طرح اولیه پیشنهادی آمریکا خواستار تحریم همه‌جانبۀ کره شمالی در واکنش به ششمین آزمایش اتمی این کشور شده بود. این متن خواستار تحریم کامل و فوری نفت و گاز، اخراج ۵۰ هزار شهروند کره شمالی در خارج، مسدود کردن دارایی های رهبر کره شمالی، “کیم یونگ‌اون”، ممنوعیت واردات منسوجات این کشور و بازرسی کشتی های حامل محمولات ممنوعه به کره شمالی شده بود.

بعد از چهار روز مذاکره و چانه زنی سخت با چین و روسیه، دو پشتیبان اصلی رژیم کره شمالی، تحریم نفت و گاز علیه این کشور به تحریم تدریجی تبدیل شد که باید بر پایۀ تحولات موضع دولت پیونگ یانگ تنظیم شود. مسدود کردن دارایی های رهبر کره شمالی نیز از متن اولیه حذف شد، هر چند ممنوعیت واردات منسوجات کره شمالی از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت تأئید شده است.

به گفتۀ منابع دیپلماتیک تدابیر مربوط به اخراج شهروندان کره شمالی و بازرسی کشتی های این کشور در آب‌های بین المللی تعدیل شده است. آمریکا و بریتانیا و فرانسه مایل بودند با برگرداندن دهها هزار شهروند کره شمالی به کشورشان، رژیم پیونگ یانگ را از بخشی از منابع مالی اش محروم کنند. اما، روسیه که ٣۵هزار شهروند کره شمالی را به کار گرفته با این تصمیم مخالفت کرده است.

دولت کره شمالی از پیش مخالفت شدید خود را با تحریم های جدید شورای امنیت اعلام و تهدید کرده که ایالات متحد آمریکا بهای دردناک این تصمیم را خواهد پرداخت. آخرین مجازات های بین المللی علیه کره شمالی در پنجم اوت گذشته و در واکنش به آزمایشات موشک های قاره پیمای این کشور به تصویب رسید. کارشناسان سازمان ملل معتقدند که تحریم ها بر کره شمالی در دراز مدت اثرگذار خواهند بود و روش های رژیم پیونگ یانگ برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم ها کم نیستند.

اینرا هم بخوانید

هزینه نسخه بیماران سرطانی استان هرمزگان از ٤٠میلیون شروع می شود / وزارت بهداشت بیمه و یارانه داروهایشان را قطع کرده

وب سایت حکومتی رکنا،میترا قاسمی راد ،فعال اجتماعی و مدیر موسسه خیریه بیماران خاص و …