صدور احکام ظالمانه بیدادگاه حکومت اقلیم کردستان نباید بی پاسخ بماند

بیدادگاه حکومت اقلیم کردستان عراق ٥ فعال و روزنامه نگار بادینان (دهوک و اربیل) را که همراه مردم به دستمزدهای معوقه اعتراض کرده بودند، به ٦ سال زندان محکوم کرد.
در همین رابطه جمعی از مدافعین حقوق مدنی در کردستان عراق فراخوانی خطاب به تمامی اقشار و بخشهای مختلف مردم برای روز پنج شنبه ۲۵ فوریه منتشر کرده اند که در اعتراض به این احکام ظالمانه اعتراض کنند. در این فراخوان آمده است: “از تمام شخصیتها و بخشهای مختلف مردم می خواهیم که در سطح گسترده ای در این تجمع اعتراضی برای حمایت از حقوق فردی و اجتماعی شهروندان شرکت کنند.”

همه می دانند که دستگاه حکومت اقلیم کردستان عراق طی سه دهه از حاکمیت کارتنی خود بارها اعتراضات مردم و فعالین اجتماعی، انتقادات روزنامه نگاران و فعالین چپ و کمونیست نسبت به احزاب قومی و ناسیونالیستی کرد حاکم را با زندان، بازداشت و ترور پاسخ داده است.
کسی نمی توان انتظاری جز این از سیاست، افق و اعمال سرکوبگرانه احزاب قومی عشیره ای و اسلامی حاکم بر کردستان عراق داشته باشد. سیاست و عملکرد احزاب حاکم بر کردستان عراق، از اتحادیه میهنی طایفه طالبانی، حزب دمکرات عشیره بارزانی و حزب گوران گرفته تا دیگر باند ها و دسته جات اسلامی حاکم بر کردستان عراق، سه دهه تمام است ثروت و سامان مردم کردستان عراق را در اختیار خود گرفته و با غارت، دزدی و فساد نهادینه شده خود، زندگی مردم را به تباهی کشانده اند.
از به تعویق افتادن دستمزدها گرفته تا باج خواهی حاکمان در کسر کردن بیست درصدی از دستمزدها تحت عنوان “پس انداز” که به جیب مفتخوران حاکم سرازیر میشود، از تحمیل فقر و فلاکت بر مردم گرفته تا رواج خرافه های اسلامی، از دستگیری و زندان گرفته تا سرکوب معترضان، همگی کارنامه دسته جات ناسیونالیست قومی و گانگسترهای حکومتی بوده است که بر مردم رنجدیده کردستان تحمیل کرده اند.
دستگاه فاسد احزاب قومی و اسلامی کرد که زائیده تحولات بعد از جهان دو قطبی در عراق است، بارها از سوی مردم جان به لب رسیده کردستان عراق برای جمع کردن بساط سراپا فاسد و سرکوبگرانه این دارودسته ها مورد تعرض قرار گرفته است و هر بار با حمله نیروهای حکومت به مردم، کشتار معترضین، بازداشت و زندانی کردن آنان مواجه شده و تا به امروز با سرکوب مردم معترض خود را سرپا نگه داشته اند.
آنچه که طی سه دهه اخیر توسط احزاب قومی، ناسیونالیست و اسلامی بر مردم کردستان عراق روا داشته شده است، درسها و آزمون ازنده ای برای مردم کردستان ایران در بر داشته است. احزاب ناسیونالیست قومی مستقر در کمپهای کردستان عراق، به قدمت سه دهه اخیر در کمین نشسته اند تا عین این تحفه عقب مانده، تاریخ مصرف گذشته و ضد مردمی احزاب حاکم بر اقلیم کردستان عراق را به عنوان سوغات برای مردم کردستان ایران به ارمغان آورند.
مردم کردستان ایران طی سی سال گذشته سیاست و عملکرد نفرت انگیز حاکمیت احزاب ناسیونالیست قومی کرد در کردستان عراق را از نزدیک دیده اند. سیاست و عملکرد احزاب حاکم بر کردستان عراق از منظر مردم کردستان ایران آبروباخته تر و رسواتر از آن است که کسی به آن کمترین توجهی نشان دهد. زمانی که خالد عزیزی از حزب دمکرات کردستان بر قتل عمد دولتی پای می فشارد و در آرزوی بقدرت رسیدن به لجن پراکنی قومی و اعدام شهروند کردستان توسط حزب متبوع او لیچاره می بافد، این پیام را می رساند که این جریانات در تحولات سیاسی آینده ایران، جایی در میان مردم کردستان نخواهند داشت.
ناسیونالیسم قومی و تا مغز استخوان ستمگر و آغشته به فرهنگ، سنت و قوانین اسلامی شان، به آرزوهای سکولار، مدرن و آزادیخواهانه مردم کردستان عمیقا بی ربط هستند.
کنار زدن احزاب و جریانات ناسیونالیست قومی و اسلامی توسط مردم ستمدیده کردستان عراق، نقطه عطفی تاریخی برای برچیدن بساط تمامی این جریانات در کل منطقه خواهد بود.
۵ اسفند ۹۹
۲۳ فوریه ۲۰۲۱

ایسکرا ۱۰۸۱

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …