طرح مجلس برای مقابله با “مصوبه” تحریمهای آمریکا

سایت مجلس:کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با کمک مرکز پژوهش های  مجلس شورای اسلامی طرح تقابل با مصوبه تحریمی مجلس سنای آمریکا را در ۲۰ ماده آماده کرده است که بعد از تعطیلات در صحن علنی بررسی می شود.

 کمیته روابط خارجی سنای آمریکا 4 خرداد ماه  پیش‌نویس ارائه شده از سوی ۱۴ نماینده دمکرات و جمهوری‌خواه مبنی بر تحریم‌های جدید علیه ایران را به تصویب رساند. این تحریم‌ها متوجه افراد و نهادهایی خواهد شد که به توسعه و تولید موشک‌های بالستیک ایران کمک می‌کنند.

چنانچه طرح تصویب قطعی شود، دولت ترامپ باید ظرف ۹۰ روز تحریم‌های جدیدی را علیه افراد، شرکت‌ها و نهادهای فعال در توسعه برنامه‌های موشکی ایران تصویب کند.

اگر این طرح تصویب شود، سپاه پاسداران برای اولین مرتبه از سوی آمریکا تحریم می‌شود. پیش‌تر و در سال ۲۰۰۷، شاخه برون مرزی این نهاد (سپاه قدس) تحریم شده بود. نمایندگانی که به این مصوبه رای داده‌اند بر این نظرند که تحریم‌های جدید مغایرتی با مفاد  توافق هسته‌ای و برجام ندارد.

چند ساعت پیش از تصویب طرح یاد شده در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، فرمانده هوافضای سپاه از تاسیس سومین کارخانه زیرزمینی تولید موشک خبر داد.

جان کری، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده قبلا در باره تحریم‌های جدید علیه ایران هشدار داده و گفته بود که اینک زمان مناسبی برای چنین اقدامی نیست.

در حالی که اعضای کنگره آمریکا در حال رایزنی برای رفع برخی مشکلات آیین‌نامه‌ای پیش‌آمده برای پیشبرد طرح تحریم ایران و روسیه در مجلس نمایندگان آمریکا و در نهایت هموار کردن مسیر برای تبدیل شدن آن به قانون هستند، برخی از قانونگذاران آمریکایی نگرانی‌های جدیدی درباره برخی از تحریم‌های انرژی مندرج در این طرح علیه روسیه مطرح کرده‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده مدیران صنایع نفت و برخی از دیپلمات‌های خارجی مشغول انجام رایزنی‌هایی برای ملایم‌تر کردن لحن این طرح درباره این دسته از تحریم‌ها هستند.

مجلس سنای آمریکا چند هفته قبل با 98 رأی موافق و تنها دو رأی مخالف طرح «مقابله با اقدامات ثبات‌زدای ایران، 2017» را به تصویب رساندند. این طرح که قانونگذاران آمریکایی طرح تحریم‌های روسیه را هم به آن الحاق کردند، برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس نمایندگان آمریکا هم به تصویب رسیده و پس از آن به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد.

بخشی از این طرح که به تحریم‌های روسیه مربوط می‌شود اقدامات تنبیهی فعلی علیه بخش انرژی، بانکی و دفاعی این کشور را تشدید کرده و همزمان محدودیت‌های جدیدی هم علیه صنایع فلزات، معدن و راه آهن مسکو وضع می‌کند.

دستیاران اعضای کنگره در هر دو حزب در محافل غیرعلنی از تغییراتی که طرح جدید در لحن تحریم‌های سال 2014 به وجود می‌آورد، ابراز نگرانی کرده‌اند. در حالی که تحریمهای قبلی شرکت‌های آمریکایی را از مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های توسعه نفتی در خاک سوریه منع می‌کردند طرح جدید خواستار توسعه این ممنوعیت به مشارکت در هر پروژه تولید نفتی و در تمامی موقعیت‌هایی است که یک شرکت انرژی روسیه در آن دخیل است.

اما باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا روز دوشنبه گفت که او معتقد است که نگرانی‌های نمایندگان را می‌توان بدون ایجاد تغییرات عمده در طرخ برطرف کرد.

وی گفت: «اعضای بخش انرژی، ظاهراً نگرانی‌هایی درباره تحریم‌ها دارند که ما می‌توانیم همه آنها را کاهش بدهیم. ما این موضوع را با آنها در میان گذاشته‌ایم که چگونه می‌توان آن نگرانی‌ها را بدون تصویب طرح حل کنیم.»

هفته گذشته هم طرح یاد شده به دلیل مواجه شدن با یک مشکل آیین‌نامه‌ای که نقض قانون اساسی آمریکا به شمار می‌رفت، در مجلس نمایندگان آمریکا معلق ماند.

به گفته یکی از اعضای مجلس نمایندگان، محتوای این طرح با اصل مربوط به «بند درآمد» در قانون اساسی ایالات متحده تعارض دارد. طبق این اصل، روند رسیدگی به قوانینی که دارای بار مالی است باید در مجلس نمایندگان آغاز شود.

این در حالی است که نمایندگان حزب دموکرات در کنگره آمریکا اعضای حزب رقیب را به تلاش برای ایجاد تأخیر در پیشبرد این طرح با هدف حمایت از رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا متهم کرده‌اند.

با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تقابل با تحریم های ظالمانه و یک طرفه آمریکا دست به کار شدند و بر اساس دستور دکتر علی لاریجانی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طرح دو فوریتی برای این منظور طراحی و تدوین کرد. طرح مقابله با اقدامات آمریکا در 20 ماده و در بخش های مختلف تهیه شده است که نمایندگان در مصاحبه به خانه ملت به جزییات آن پرداخته اند.

بروجردی:طرح مقابله با اقدامات آمریکا در کمیسیون امنیت ملی نهایی شده است

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص تهیه طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، اظهار داشت: این طرح آماده شده است و بلافاصله بعد از تعطیلات، به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

بروجردی با بیان اینکه طرح تهیه شده در کمیسیون، عکس العمل مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت ایران در قبال اقدامات اخیر کنگره آمریکا در وضع تحریم های جدید است، بیان کرد: در جهت دفاع از منافع ملی، این طرح عرض اندام قدرتمندانه جمهوری اسلامی ایران در برابر اقدام اخیر کنگره آمریکا است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص مختار بودن یا ملزم بودن دولت به اجرای طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، گفت: در این طرح الزاماتی برای دولت در نظر گرفته شده و دولت مکلف به اجرای آن است.

جلالی: جزییات طرح 20 ماده ای مجلس برای اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره آخرین جزئیات مربوط به طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه که با همکاری مشترک این مرکز و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حال تدوین است،‌ گفت: شالوده اصلی طرح در این روزها که نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود به سر می‌برند تهیه و در حال نهایی شدن است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل و ارائه آن در هفته اول کاری مجلس،‌ خاطرنشان کرد: طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و اقدامات تروریستی در منطقه جامع بوده و ابعاد گوناگون در آن لحاظ شده است.

وی در ادامه گفت: طرح یاد شده به احتمال زیاد به علت فوریتی بودن ابتدائا در صحن علنی مطرح شده و پس از آن به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواهد رفت.

جلالی عنوان کرد: این طرح را دارای 10 بخش شامل مقدمه، تعاریف، تدوین راهبرد، حمایت آمریکا از تروریسم، نقض حقوق بشر توسط آمریکا و مجازات‌های در نظر گرفته شده است، بخش‌ حمایت از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، بخش مقابله با تحریم‌های اقتصادی آمریکا، بخش حمایت از اتباع جمهوری اسلامی ایران و بخشی با عنوان هماهنگی نیز در طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا تدوین شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا تا به امروز 20 ماده دارد، گفت: یک فوریتی یا دوفوریتی بودن آن هنوز مشخص نیست هر چند که طبق قاعده دست کم به صورت یک فوریتی به مجلس ارائه خواهد شد.

نقوی حسینی: طرح دو فوریتی برای تقابل با مصوبه تحریمی مجلس سنا بعد از تعطیلات ارائه می شود

سیدحسین نقوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص طرح امنیتی مجلس توضیح داد: در جلسه دوم کمیسیون امنیت ملی برای بررسی حادثه تروریستی و طرح امنیتی مجلس، تصمیمات حوزه امنیتی برای امنیت قوه مقننه مطرح و پیشنهادات ارائه و مرور شد و به جمع بندی قابل توجهی رسید و بنا بر این شد که طرح عملیاتی شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس دهم شورای اسلامی به دومین گزارش 6 ماهه کمیسیون امنیت از برجام اشاره کرد و گفت: همان طور که قبلا اعلام شده است، پیشنویس گزارش 6 ماهه دوم از اجرای برجام تهیه شده است و هماهنگی هایی با وزارت امور خارجه صورت گرفته و آنها نظرات خود را به کمیسیون ارسال کرده اند.

وی ادامه: متاسفانه فرصت در صحن علنی کمیسیون گزارش نهایی مطرح شود، اما در هفته های آینده دردستور کار کمیسیون قرار می گیرد تا پس از تصویب در صحن کمیسیون برای قرائت در صحن علنی به هیات رئیسه مجلس ارسال شود.

این نماینده مجلس همچنین به طرح کمیسیون برای تقابل با مصوبه تحریمی مجلس سنای آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: طرح دو فوریتی با کمک مرکز پژوهش‌ها تهیه شده است که در اولین جلسات آتی مجلس در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد و با حمایت قاطع نمایندگان تصویب خواهد شد./

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …