عبدل گلپریان: بمناسبت ۲۵ نوامبر روز مبارزه با خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان اختراع نظام سرمایه داری نیست بلکه بستری کهن و تاریخی تر دارد. نظام سرمایه داری اما متناسب با نیازهای سود و سرمایه خشونت علیه زنان را باز تولید کرده است.
اگر زنان در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و در دیگر زمینه های زندگی جامعه انسانی نقش آفرینی کرده و در پرتو آن دستاوردهایی به جنبش عظیم برابری طلبانه افزوده شده است، از صدقه سر هیچ ساختاری و نظامهای تاکنونی نیست.
ابراز وجود زنان در کلیه جوامع، به یمن مبارزات و کوشش یک جنبش عظیم برابری طلبانه بدست آمده است. این یک دستاورد بزرگ است اما این دستاورد ابدا متناسب با نیازهای زندگی انسان امروز نیست. جامعه سرمایه داری با، اخلاقیات، فرهنگ عقب مانده، مذهب، ناسیونالیسم، مردسالاری، تعصب و دهها مورد دیگر از این دست مانع بزرگی در مقابل آرمان برابری طلبانه و در یک کلام مانع زیست فضای سالم انسانی در جامعه است.
طراوشات ساختار نظامهای موجود در پشت درهای بسته خانوادها نیز نمایندگانی از جنس نرینه دارد که تحت تاثیر همین ساختار مسموم و عفونت زده است.
بازتاب و عارضه این مسمومیت در خانواده تنها به برخورد فیزیکی و قتلهای ناموسی مرد یا نرینه ها خانواده با زنان خلاصه نمیشود. تحقیر، بی حرمتی، کنترل کردن، درجه دوم شمردن زن متاثر از همان ساختار مریض حاکم بر جامعه، گوشه ای ازبخش پنهان خشونت خانگی علیه زنان است.
هیچ زنی را نمیتوان یافت حتی برای یکبار یا چند لحظه هم بوده باشد که از سوی حاکمان ریز خانواده در هر گوشه ای از این دنیا مورد شماتت، سرزنش، توهین، تحقیر و کتک خوردن قرار نگرفته باشد.
در ایران تحت حاکمیت یک مافیای ضد زن که در مقابل چشمان جهانیان، قرون وسطایی ترین قوانین را علیه زنان اعمال میکند، به یمن مبارزه ای بقدمت عمر همین مافیای اسلامی، زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب با دادن هزینه های سنگین، زندان، شکنجه، اعدام، اسید پاشی و دهها عمل ضد انسانی دیگر از سوی حاکمیت، در مقابل این هیولای زخم خورده ضد زن و ضد انسان ایستاده اند و کوتاه نیامده اند.
قطعا تنها با مبارزه ای جمعی، متشکل، هدفمند و سازماندهی شده و متکی بر مواضع آزادیخواهانه، برابری طلبانه و سکولار که انسان و انسانیت محور آن باشد میتوانیم یک جامعه آزاد، برابر و عاری از هرگونه خشونت علیه زنان و دیگر بخشهای مختلف جامعه را تضمین کنیم.
عبدل گلپریان
۲۳ نوامبر ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …