فاجعه سیل،آمارهای حکومتی: خسارت سیل به 90 تا 150 هزار واحد مسکونی. اوضاع در لرستان بحرانی است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفته است: بر اساس برآورد‌های اولیه حدود ۱۵۰ هزار واحد دچار خسارت شدند.نماینده خامنه ای در بنیاد مسکن گفته است:سیل  به ۹۰هزار واحد مسکونی خسارت زده است.

اوضاع در لرستان بحرانی است.شهرهای پلدختر، دلفان و معمولان در استان لرستان در گل و لای غرق شده اند. هزاران نفر نیاز به کمکهای فوری دارند. جمهوری اسلامی سیل لرستان را به یک فاجعه تبدیل کرد.صدها روستا  و دهها شهر در استانهای لرستان و خوزستان با مشکلات عدیده سیل و ویرانی و… مواجه می باشند. ارتباط دهها روستا قطع شده و رژیم می گوید که امکان کمک رسانی به دلیل قطع راههای ارتباطی، وجود ندارد.

در استان خوزستان خطر گسترش فاجعه سیل وجود دارد. رژیم در چند روز اخیر چندین شهر و دهها روستا را به بهانه “خطر سیل” تخلیه کرده است. به گفته مقامات استانداری ۱۷۴ شهر و روستا تخلیه شده اند.دهها روستای خوزستان درگیر سیل و مصائیب ناشی از آن می باشند. هزاران نفر از خانه و کاشانه شان آواره شده اند. اعتراض مردم به عدم کمک رسانی حکومت در مناطق  سیلزده ده به انحاء مختلف ادامه دارد.

در این میان حکومت وباندهایش هر کدام آمار و ارقم متفاوتی از ابعاد ویرانی و خسارات می دهند.مدیرت بحران حکومت  چند روز پیش گفته نزدیک به 30 هزار واحد مسکونی در سیل اخیردر کل کشور خسارات دیده اند. استاندار لرستان گفته است: ۱۰ هزار واحد مسکونی “مددجویان کمیته امداد” خسارت دیده اند.نماینده خامنه ای در بنیاد مسکن گفته است:سیل  به ۹۰هزار واحد مسکونی خسارت زده است.

اوضاع در مناطق سیلزده بویژه در استانهای لرستان و خوزستان بحرانی است. با فروکش کردن سیل در شهر پلدختر، این شهر در گل و لای غرق شده است. نمانیده مجلس حکومت از لرستان گفته که مردم در این شهر چیزی به جز لباس تنشان ندارند. هزاران خانه خسارات دیده  و زیر ساخت های مهم شهری از بین رفته است.

در تازه ترین آمارهای حکومتی از میزان خسارات وارده به خانه های مردم،حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی نمانیده خامنه ای در بنیاد مسکن گفته است: هنوز به طور دقیق درباره با خسارت‌ به واحدهای مسکونی آمارگیری نشده، اما امروز صبح گزارشی در این رابطه گرفتم؛ در سیل اخیر کشور حدود ۷۰ هزار واحد تعمیری و ۲۰ هزار واحد احداثی و در مجموع ۹۰ هزار واحد در کشور آسیب دیده است.

آنچه مسلم است این سیل یک فاجعه بزرگ بویژه برای استانهای لرستان؛ گلستان بوجود آورده است. اوضاع در استان خوزستان نیز نزدیک به  تبدیل شدن به یک فاجعه دیگر است. استانهای غربی کشور از همدان، ایلام گرفته تا کرمانشان درگیر سیل و بارندگی بوده و خساراتی به مردم وارد شده است.

در این میان  وضعیت در شهرهای لرستان بشدت بحرانی است. هزاران خانه ویران شده اند . هزاران نفر آوارده و بدون کمک های اساسی برای زنده ماندن، روزگار می گذرانند. حکومت ادعا می کند که بخش معمولان از زیر آب بیرون آمده و کمک رسانی را آغاز کرده است. مقامات محلی این شهر میگویند، نیاز فوری به کمک دارند و کمک ها بدست مردم نمی رسد.در شهر دلفان هم وضعیت بحرانی است. کلا در شهرهای پلدختر، دلفان و معمولان در استان لرستان، ابعاد فاجعه سیل بیشتر بوده و مردم نیاز فوری به انواع کمک ها دارند.

جمهوری اسلامی سیل استان گلستان را تبدیل به یک فاجعه کرد. بعد از گذشت بیش از دو هفته آب در شهرآق قلا بالا آمده است. گمیشان هنوز در آب غرق است. اقدامات حکومتی در چند روز اخیر که قرار بود آب را از شهرها به خارج و به دریا هدایت بکنند، عملا دوباره آب را به شهر آق قلا بازگردانده است. این هم کارهای پیشگرانه حکومت برای مقابله با سیل می باشد.

جمهوری اسلامی و سیاستهای بشدت ضد مردمی اش عامل اصلی در دامن زدن به گسترش ابعاد خسارات سیل و ویرانی در کشور می باشد. مردم مناطق سیلزده بدرست علیه این سیاستها دست به اعتراض می زنند.  باید جمهوری اسلامی را به خاطر تعلل و بی مسئولیتی اش و عدم کمک رسانی به موقع به سیلزدگان زیر ضرب اعتراض و مبارزه گرفت. همبستگی انسانی و کمک رسانی مردمی در این روزها یک نیاز فوری می باشد. باید در مناطق سیلزده شوراهای همیاری مردمی را سازمان داد و امورات مناطق را اداره کرد. در کنار آن اعتراض و مبارزه در مقابل مراکز دولتی و حکومتی در مناطق سیلزده برای تسریع روند کمک ها، باید در دستور روز مردم باشد. باید از هر طرف حکومت دزدان و اختلاسگران و آدمکشان اسلامی سرمایه را زیر ضرب اعتراض و مبارزه گرفت. باید  سیاستهای ضد مردمی حکومت را افشا وبی آبرو کرد. حکومتی که  نمی خواهد  نیازهای اولیه مردم در این شرایط بحرانی را مهیا نماید، باید گورش را گم بکند.

محمد شکوهی

18 فروردین 1398، 7 آوریل 2019

برخی اخبار و گزارشات سیل امروز

http://rowzane.com/announcements/article=149722

 

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …