فاز جدید در حذف فرماندهان سپاه در سوریه– کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز دوشنبه ۱۳ فروردین، ۱ آوریل، کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق هدف قرار گرفته و تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه کشته شده‌اند. محمدرضا زاهدی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه و لبنان، حسین امین‌الله، رئیس ستاد کل نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه و لبنان، و “سرلشکر” حاج رحیمی، در میان این کشته‌شدگان‌اند.

اسرائیل وارد فاز جدیدی در ترور اعضا و فرماندهان سپاه پاسداران در سوریه شده است. فرماندهان و مقامات عالی‌رتبه سپاه پاسداران در سوریه منظماً شناسایی و در حملات هوایی دقیق به قتل می‌رسند. دقت در شناسایی و اطلاع از حضور فرماندهان سپاه رژیم اسلامی در یک مکان مشخص نشان‌دهنده درجه بالایی از رخنه اطلاعاتی است.

هیچ زمان تا پیش از حمله هوایی، مراکز به‌اصطلاح سیاسی جمهوری اسلامی از جمله کنسولگری این رژیم در سوریه مورد تهاجم نظامی اسرائیل قرار نگرفته بود. ضربه نظامی جدید که منجر به مرگ حداقل ۷ نفر از فرمانده عالی‌رتبه سپاه پاسداران شده است، نشان می‌دهد که دیگر هیچ مکانی برای سپاه پاسداران و وابستگان “سیاسی” جمهوری اسلامی در سوریه امن نیست. جمهوری اسلامی دیگر “مصونیت دیپلماتیک” در سوریه ندارد. آیا این سیاست اسرائیل به لبنان نیز گسترش می‌یابد؟ باید منتظر بود و تحولات جاری در غزه و عملکرد حزب‌الله لبنان را دنبال کرد.

اصلی‌ترین دلیل برای حملات پی‌درپی نظامی اسرائیل به حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی وضعیت جنگی در غزه است. دولت دست راستی اسرائیل به‌خاطر کشتار گسترده مردم بی‌دفاع و غیرنظامی و تعداد وسیع کشتار کودکان و گرسنگی‌دادن همه مردم در غزه شدیداً تحت‌فشار است و این فشار می‌تواند منجر به تحمیل آتش‌بس به دولت اسرائیل شود. فشار آن‌چنان زیاد است که شورای امنیت سازمان ملل هم خواهان آتش‌بس در غزه شده است. در تقابل با این فشار سنگین، ارتش اسرائیل دست به حملات ویرانگر نظامی علیه جمهوری اسلامی زده است. حملاتی که با مخالفت مهمی در جهان روبرو نمی‌شود و تقریباً به دیده تأیید یا اغماض به آن نگریسته می‌شود.

هیچ مکانی و تحت هر پوششی، در سوریه برای جمهوری اسلامی امن نیست. روسیه هم که ظاهراً متحد جمهوری اسلامی در سوریه است با یک محکومیت نیم‌بند عملاً تماشاگر این ماجرا است. طبعاً کشتن فرماندهان سپاه توسط هر کسی انجام بگیرد باعث خوشحالی مردم ایران است. نهایتاً اما این پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی است که شادی مردم را در خلاصی از شر این حکومت تکمیل می‌کند.

اینرا هم بخوانید

کاپیتان حسین حسینی، یک بغل، هزار بغل – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …