“فولکس‌واگن” آلمان پس از ۱۷ سال غیبت به ایران بازگشت

گروه خودروسازی “فولکس‌واگن” آلمان که علاوه بر فولکس‌واگن، با خریداری شرکت‌های “پورشه”، “سیات” و “اشکودا”، به بزرگترین شرکت خودروسازی جهان تبدیل شده، روز سه‌شنبه ١٣ تیر/ ٤ ژوئیه اعلام کرد که پس از ۱۷ سال غیبت به علت تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، به بازار خودرو این کشور بازگشت.

فولکس‌واگن توانسته با شرکت ایرانی “ماموت خودرو”، در زمینه صادرات مدل‌های “تیگوان” و “پاسات” شرکت خودروسازی فولکس‌واگن به ایران، به توافق برسد.
این درحالی است که پیشتر شرکت “ماموت خودرو” کامیون‌های “اسکانیا” را که آن هم توسط شرکت فوکس‌واگن ساخته می‌شود، به ایران وارد می‌کرد.

قرار است که خودروهای جدید فولکس‌واگن از ابتدای ماه اوت یعنی یک ماه دیگر، از طریق ٨ نمایندگی مجاز که عمدتاً در داخل یا اطراف تهران مستقر هستند، به فروش برسد.

روابط تجاری میان ایران و فولکس‌واگن پیشینه طولانی دارد و به دهه ١٩۵٠ بازمی‌گردد که تیپ اول خودروهای این شرکت معروف به فولکس “قورباغه‌ای” (بیتل)، در جاده‌های ایران به حرکت درآمدند.

در دهه ۶٠ قرن بیستم، خودروهای فولکس‌واگن تیپ ۲ و سپس در دهه ٩٠ خودروهای فولکس‌واگن “گل” وارد ایران شد. اما در سال ٢٠٠٠ این شرکت به طور کامل خود را از بازار خودرو ایران کنار کشید.

دولت ایران پیش‌بینی کرده که بازار خودرو در ایران به فروشی سالانه ٣ میلیون خودرو برسد. این درحالی است که اکنون یک میلیون خودرو در سال در ایران به فروش می‌رسد.

اعلام توافق ایران با شرکت خودروسازی “فولکس‌واگن”، یک روز پس از توافق این کشور با شرکت نفتی فرانسوی “توتال” صورت گرفته است.فرانسوی‌ها علاوه بر حوزه انرژی، مهم‌ترین کشور غربی حاضر در صنعت خودروسازی ایران به شمار می‌روند و شرکت‌های خودروسازی “پژو” و “رنو” توافق‌هایی را با شرکای ایرانی خود به امضا رسانده‌اند.رادیو فرانسه

اینرا هم بخوانید

برزخی به‌ نام «انگلستان»؛ روایت پناهجویان ایرانی در انتظار

مهدی یک پناهجوی ۳۸ ساله ایرانی است که اکتبر ۲۰۲۲ با قایق و از راه …