لبنان: اعتراضات گسترده در بیروت و 25 زخمی در جنوب کشور

اعتراضات مردمی لبنان که در این کشور در جریان است، دامنه اعترضات و درگیری‌ها از بیروت فراتر رفته و به شهرهای دیگر هم رسید.

در النبطیه در جنوب لبنان تعدادی از نیروهای شهرداری به سمت مردم معترض حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. ارتش لبنان در این درگیری‌ها دخالت نکرد و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نیروهای شهرداری موانعی که معترضان با هدف بستن راه‌ها به کار گرفته بودند را کنار زدند.

منابع محلی گزارش کردند در درگیری میان معترضان و نیروهای شهرداری 25 نفر از معترضان زخمی شدند.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش کرد در بیروت، پایتخت لبنان نیز راه‌پیمایی گسترده‌ای در جریان است و پیش از آنکه ارتش ورودی‌های میدان شهداء را ببندد، معترضان به سمت دو میدان ریاض الصلح و الشهداء در وسط بیروت سرازیر شدند.

در شهر صور جنوب لبنان نیز گزارش شده که مردم معترض به خیابان‌ها ریخته‌اند. زارش خبرنگار العربیه ارتش لبنان روز چهارشنبه 23 اکتبر 2019 عملیات گسترده‌ای برای بازگشایی مسیرهایی که توسط مردم معترض بسته شده‌اند، آغاز کرد ولی با مقاومت مردم معترض مواجه شد؛ معترضانی که حاضر به عقب‌نشینی نیستند.

ارتش لبنان کوشید با استفاده از زور، مسیرهای اصلی را باز کند و این امر موجب بروز درگیری‌هایی میان ارتش و معترضان به ویژه در منطقه نهر الکلب شد و تعدادی از معترضان از هوش رفتند. مناطق الطیونه و صیدا نیز شاهد درگیری‌های دو طرف بود.

رسانه‌های محلی گزارش کردند که مسیر شهر صیدا به طور کامل بازگشایی شده و همه معترضان بازداشت‌شده، نیز آزاد شدند. دو تن از معترضان زخمی شدند.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش کرد سربازان ارتش موانعی که معترضان در بزرگراه جل الدیب گذاشته بودند را کنار زده تا راه را باز کنند ولی این امر نیز موجب درگیری معترضان و نیروهای ارتش شد.

مردم معترض روز چهارشنبه تعدادی لاستیک خودرو آتش زده و مسیر کمربندی البیدر که بیروت را به دمشق متصل می‌کند، بستند. گروهی دیگر از معترضان نیز در شهر النبطیه در جنوب لبنان مسیر این منطقه را در حضور گردان‌های النبطیه بستند.

تشر شده نشان می‌دهد نیروهای ارتش به شکل چشمگیری پیرامون بانک مرکزی مستقر شده‌اند. معترضان اعلام کرده‌اند که می‌خواهد در این منطقه تظاهرات کنند. در بیروت نیز معترضان مسیرهای منتهی به وزارت آموزش و پرورش و ساختمان یونسکو را بستند.

همزمان تعداد قابل توجهی از مردم معترض کماکان در منطقه ریاض الصلح بیروت مستقر شده و بخشی از آنها راهی منطقه بانک مرکزی شدند. معترضان خواستار محاکمه رئیس بانک مرکزی به دلیل نقشش در شرایط معیشتی ناگوار لبنانی‌ها شدند.

روز سه‌شنبه وزارت آموزش و پرورش لبنان تصمیم قبلی خود مبنی بر بازگشایی مدارس را لغو کرد. اتحادیه بانک‌های لبنان نیز اعلام کرد همه بانک‌های این کشور برای هفتمین روز متوالی تعطیل خواهند بود.

یکی از گروه‌های سازماندهی تظاهرات در لبنان از مردم این کشور خواست به اعتصاب عمومی پیوسته و مسیرهای مواصلاتی را ببندند.العربیه


اینرا هم بخوانید

وزیر کشور رژیم: ۱.۳ میلیون تن از اتباع خارجی در یک سال اخیر «اخراج» شدند

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، از اخراج یک میلیون و ۳۰۰ هزار اتباع خارجی …