تشدید اجرای قوانین ضد پناهندگی در اتحادیه اروپا. از ایجاد مراکز بازداشت مرزی تا اخراج سریع

دولت‌های اروپایی روز چهارشنبه، ۲۹ آذر، با بازنگری در سیاست‌های پناهندگی خود، مقرر کردند برای کنترل بیشتر پدیده مهاجرت غیرقانونی، تعداد مراکز بازداشت در مرز را بیشتر کرده و پناهندگان ردشده را سریع‌تر از مرزهای خود اخراج کنند.

این تصمیم بلافاصله با انتقاد سازمان‌های فعال در حوزه پناهندگی روبه‌رو شد و آنها این تغییرات توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا را «خطرناک» و «ظالمانه» توصیف کرده‌اند.

در مقابل دولت‌های اروپایی، مقامات و نمایندگان پارلمان اروپا امروز از توافق اولیه در مورد پیمان جدید اتحادیه در مورد پناهندگی و مهاجرت به عنوان توافقی «تاریخی» یاد کرده و از آن استقبال کردند.اصلاحات اتحادیه اروپا در این زمینه شامل بررسی سریع‌تر ورود غیرقانونی پناهندگان، ایجاد مراکز بازداشت مرزی، اخراج سریع برای متقاضیان پناهندگی که درخواست آنها رد شده و ایجاد یک مکانیسم همبستگی برای کاهش فشار بر کشورهایی همچون ایتالیا، یونان و مالت است که بیشتر مهاجران از خاک آنها وارد مرزهای اتحادیه اروپا می‌شوند.

مقامات اروپایی معتقدند که این توافق، رویه‌ها را برای رسیدگی به ورود غیرقانونی فزاینده و در عین حال رعایت حقوق بشر به‌روز کرده است.
اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، از این توافق با استفاده از عبارت «رویکرد منصفانه و عمل‌گرایانه برای مدیریت مهاجرت» استقبال کرد.بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، آلمان و هلند نیز از این توافق استقبال کردند.با این حال اصلاحات قانونی که پس از مذاکرات طولانی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و قانونگذاران اتحادیه اروپا انجام شد، هنوز به طور رسمی توسط شورای اروپا و پارلمان اروپا تصویب نشده است.آن طور که خبرگزاری فرانسه نوشته، انتظار می‌رود تصویب این اصلاحات، پیش از ماه ژوئن سال آینده میلادی، ۲۰۲۴، انجام شود.برگرفته از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

برزخی به‌ نام «انگلستان»؛ روایت پناهجویان ایرانی در انتظار

مهدی یک پناهجوی ۳۸ ساله ایرانی است که اکتبر ۲۰۲۲ با قایق و از راه …