نخستین شکایت از فرمان مهاجرتی جدید ترامپ به دادگاه رفت

رادیو فردا:اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا روز جمعه،‌ هفتم مهرماه، نخستین شکایت رسمی از فرمان مهاجرتی جدید رئیس جمهور این کشور در مورد اتباع هشت کشور را تقدیم دادگاه کرد.

این اتحادیه که با حروف اختصاری «ای‌سی‌ال‌یو» شناخته می‌شود در نامه خود به قاضی یک دادگاه منطقه‌ای، فرمان مهاجرتی جدید را «نقض قانون اساسی آمریکا و قانون مهاجرت فدرال» توصیف کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز یک‌شنبه هفته گذشته موانع و محدودیت‌های تازه‌ای را برای شهروندان هشت کشور که قصد سفر به ایالات متحده دارند در نظر گرفت و رسماً اعلام کرد.

محدودیت‌ها و موانع تازه، شهروندان کشورهای ایران، چاد، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه، یمن و ونزوئلا را در برمی‌گیرد.

این فرمان تازه که دوم مهرماه صادر شد قرار است از روز ۱۸ اکتبر، ۱۸ روز دیگر، اجرایی شود. روز دهم اکتبر قرار است شواهد و اظهارات در مورد «قانونی بودن» فرمان اولیه ترامپ در دادگاه مطرح شود.

در کنار دیگر سازمان‌های حقوق بشری و مدافع آزادی‌های مدنی، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا بر این عقیده است که این فرمان با وجود اضافه شدن نام کشورهایی غیرمسلمان هم‌چنان ضد مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز مدیر ای‌سی‌ال‌یو معتقد است که فرمان تازه هم همچون دو فرمان پیشین «هنوز اساساً [ابزار] منع مسلمانان» است و «مطمئنا تبعیض بر اساس ملیت» افراد.

از سوی دیگر، در پاسخ به این نوع انتقادات، دونالد ترامپ و اطرافیانش بارها تاکید کرده‌اند که در پی منع ورود مسلمانان نیستند، بلکه این فرمان مهاجرتی تنها ابزاری است برای بالا بردن امنیت در کشور.

در همین زمینه، هفته گذشته آقای ترامپ در یک توئیت نوشت: «امنیت آمریکا، اولویت شماره یک من است. ما به کسانی که نمی‌توانیم به‌درستی پیشینه‌شان را بررسی کنیم، اجازه ورود به کشور خود را نمی‌دهیم.»

آن طور که رویترز در گزارش خود می‌نویسد، سومین فرمان مهاجرتی ترامپ می‌تواند بر «ده‌ها هزار مهاجر و بازدیدکننده بالقوه» اثر بگذارد.

نخستین شکایت رسمی از فرمان تازه در حالی به دادگاه رفته است که به عقیده کارشناسان حقوق و قضا «به چالش کشيدن آن در مراجع قضایی دشوارتر خواهد بود».

به عقیده این دسته از کارشناسان حقوقی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، به چالش کشیدن فرمان جدید ریاست جمهوری در مراجع قضایی دشوارتر خواهد بود چون نتیجه تحلیل چندین‌ماهه شیوه بررسی تقاضای روادید و سفر به آمریکا در چند اداره فدرال است.

در عین حال نسبت به فرمان‌های پیشین، ثابت کردن این نکته که فرمان جدید تحت تأثیر موضع‌گیری‌های دونالد ترامپ علیه مسلمانان تدوین شده، احتمالاً به دلیل وجود کشورهای غیرمسلمان در لیست، سخت‌تر خواهد بود.

بررسی آمارهای دولتی توسط خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد صدور روادید آمریکا برای شهروندان ایران و پنج کشور دیگر مسلمان ۱۸ درصد کاهش داشته است.

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …