نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در مقطع ابتدایی به 1.2 درصد رسید

روزنامه دنیای اقتصاد تیتر زده : ضربه فقر به تحصیل.مهم‌ترین عامل افزایش میزان ترک تحصیل در سال‌های گذشته افزایش فقر در یک دهه اخیر بوده است. نرخ فقر در سال۱۴۰۱ به ۳۰درصد رسیده است.

ر اساس اطلاعات منتشر‌شده توسط مرکز آمار، در سال تحصیلی 1402-1401، نرخ ترک‌تحصیل دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف افزایش یافته است. در سال مذکور نرخ ترک‌تحصیل در مقطع ابتدایی با فزایش 0.25واحد درصدی نسبت به سال تحصیلی 1401-1400، به 1.2درصد رسیده است. در این سال تحصیلی در دوره ابتدایی نرخ ترک‌تحصیل پسران 1.21 و نرخ ترک‌تحصیل دختران معادل 1.19درصد بوده است. علاوه بر این، آمارهای مربوط به بازماندگان از تحصیل نشان می‌دهد در سال تحصیلی 1402-1401، بیش از 175هزار از دانش‌آموزان دوره ابتدایی از تحصیل جامانده‌اند.

نگاهی به آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد بیشترین میزان جاماندگی از تحصیل در مقطع ابتدایی مربوط به سال تحصیلی 1400-1399 بوده است. در این سال مدارس از ابتدای سال تحصیلی به صورت مجازی افتتاح شدند. گفته می‌شد که برخی از دانش‌آموزان به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و وسایل ارتباطی لازم برای دسترسی به آموزش‌های مجازی، مجبور به کناره‌گیری از تحصیل شدند. تا پیش از این، میزان بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی حدود 14هزار نفر بود. در حال حاضر نیز برخی از کارشناسان معتقدند اصلی‌ترین دلیل ترک‌تحصیل در این مقطع تحصیلی، مشکلات اقتصادی خانوارهاست. در سال 1401، نرخ فقر در ایران معادل 30درصد بوده است. به عبارت دیگر در حال حاضر حدود یک‌سوم از جمعیت ایران توانایی تهیه نیازهای اساسی خود را ندارند.

اینرا هم بخوانید

ادامه اعتراض کارگران کاغذسازی پارس،اعتراض و اعتصاب  کامیونداران در عسلویه و کرمان

*شماری از کارگران کاغذسازی پارس با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان فرمانداری #شوش خواستار …