نشست شورای دستفروشان و رد طرح ضد معیشتی شهرداری رژیم در سنندج

در سنندج بیش از ٢٠٠ نفر از دست فروشان خیابانهای فرودسی، شاپور، سه راه نمکی، دور میدان انقلاب و میدان اقبال، نشست مشورتی خود را برگزار کردند. در این نشست دستفروشان طرح ضد معیشتی شهرداری رژیم مبنی بر جمع آوری و انتقال دستفروشان به نقاط دور دست شهر را رد کرده و تصمیم بر ادامه فعالیت خود در محلهای کنونی را گرفتند.

 

اقدام بجا و متحدانه دست فروشان مبنی بر نشست شورای مشورتی و اتخاذ تصمیم واحد برای مقابله با اجحافات کاربدستان حکومت در سنندج را باید تکثیر کرد و گسترش داد. مشکل دست فروشان تنها به سنندج و دیگر شهرهای کردستان خلاصه نمیشود. در اثر تحمیل فقر به مردم و موج بیکارسازیها در سراسر کشور به کارگران بیکار، پدیده دست فروشی در سراسر کشور هر روز در حال افزایش است.

دست فروشان و کولبران با توجه به موقعیت کارشان فاقد هر گونه تشکلی هستند. اما این موقعیت “شغلی” ابدا نافی آن نیست که نشود چتری یا تشکلی برای این امر ایجاد کرد. برپایی مجمع عمومی کولبران در سال گذشته علیه کشتار و غارت وسایل کولبران ( که هیچگونه تملکی بر آنها ندارند ) توسط ماموران آدمکش اسلامی، نمونه برجسته ای از اتکا به حرکت متحدانه آنان برای دفاع از حقوق انسانی خود و خانواده هایشان برای کار مناسب یا بیمه بیکاری بود.

دست فروشان کارشان تنها به فروش وسایل دست دوم در کنار خیابانها خلاصه نمیشود. در سنندج و در دیگر شهرها مراکز فروش تره بار و میوه برای تامین معیشت خانواده بر عهده آنان است که هر بار ماموران حکومت با حمله به این مراکز تحت عنوان، ” ایجاد سد معبر در مقابل آمد و رفت مردم شهر” ، وسایلشان را یا از بین میبرند یا غارت میکنند و مانع کسب و کارشان میشوند. مجریان طرح ضد معیشتی در حالی از  ” ایجاد مانع عبور مرور  مردم شهر”  دم می زنند که همان مردم در دفاع و حمایت از دستفروشان با ماموران درگیر میشوند.

دست فروشان هرگاه بصورت که یکدست و متحد با تصمیمات گرفته شده در شورایشان قاطع و با حمایت شهروندان در مقابل زورگویی کاربدستان استانداری و شهرداری ایستاده اند، توانسته اند آنان را به عقب نشینی وادار کنند.

برای دست فروشان یا کولبران بوضوح روشن و آشکار است که اتکا به شورا و یا راه اندازی تشکلی که میتواند قلدریهای مقامات و ماموران حکومت را سرجای خود بشاند، تنها ابزار مقابله با هر نوع زورگویی  است.

فعالین و حامیان دست فروشان در سنندج یا در هر جای دیگر میتوانند حرکت دست فروشان برای نشست در شورا و راه اندازی تشکل و چتری برای تقابل با دست درازی کاربدستان حکومت را یاری داده و تقویت کنند.

برای ادامه مبارزه علیه اجحافات ماموران و کاربدستان حکومت برگزاری هر از چند گاهی نشست در مجمع عمومی، تلاش برای ایجاد تشکلی بعنوان ابزار مهم مبارزه آنان، انتخاب نمایندگان و طرح خواست و مطالبات روشن، از انتخاب محل دست فروشی گرفته تا خواست حقوق بیکاری، میتواند بخشی از تصمیمات و خواستهای دست فروشان باشد. دست فروشان در تجمعات اعتراضی خود میتوانند خواهان این شوند که استانداریها، فرمانداریها و کاربدستان حکومت باید تضمین بدهند که مجاز نیستند تحت هیچ عنوانی در قبال کسب و کار آنان برای دست فروشان مزاحمت ایجاد کنند.

نشست اخیر شورای دست فروشان در سنندج نشان داد که آنان میتوانند و قادر هستند که طرح ضد معیشتی شهرداری سنندج را باطل کرده و آنرا نقش برآب سازند.

 

٤ دی ۱۳٩۷

٢٥ دسامبر ۲۰۱۸

 عبدل گلپریان

ایسکرا ۹۶۸

 

 

 

 

 

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …