نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

در ستون نگاه هفته این شمار(٩٦٨ ایسکرا)

برگزاری جشن آدم برفی ها و   تئاتر ((هه نارێ))  در سنندج، پیام دختران شین آباد در محکومیت آتش سوزی مدرسه پیش دبستانی زاهدان،  حمایت مدرن و انسانی نهاد برای کودکان  پیرانشهر از برگزاری فستیوال معلولین در این شهر، جلوه های شکوهمند با ابتکارات اجتماعی هستند که پیام آور شادی و اتکا بقدرت جمعی است. نامه کمپین نجات هوشمند علی پور زندانی سیاسی در ارتباط با شروع  محاکمه هوشمند در سنندچ از رویدادهای سیاسی هفته است. و رویداد سیاسی مهم دیگر محکومیت  خلیل کریمی فعال کارگری و عضو اتحادیه آزاد کارگران  به یک سال حبس تعزیری است. خلیل کریمی فعال کارگری از شخصیتهای مهم و محبوب کارگران و فعالین اجتماعی در سنندج است. خلیل کریمی بجرم  دفاع از منافع کارگران، و برای برپایی روزجهانی کارگر توسط حکومت اسلامی سرمایه محاکمه شده است. جای خلیل کریمی زندان نیست. او با فعالیتهایش در قلب هزاران کارگر و مردم مبارز جای دارد. دستفروشان در سنندچ مورد آماج حمله نهادهای حکومت اسلامی و ازجمله شهرداری و فرمانداری این شهر قرار گرفته اند. حکومت اسلامی قصد داشت دستفروشان خیابانهای نمکی، فردوسی و دور میدان و …… را بمحل پرت و بدور از تردد وسیع مردم منتقل کند. علیه این اقدام دستفروشان دست به اعتراض و مبارزه جمعی و علنی زدند، در محلی به اسم مسجد والی با برپایی تجمعی مشترک و با حضور بیش از ٢٠٠ نفر از دستفروشان تصمیم بر رد و عدم تن دادن به اجحافات شهرداری را میگیرند. با دو اقدام جمعی و جلسات مشترک دستفروشان حضورشان  در محلهای خودرا خفظ  و شهرداری سنندج را وادار بعقب نشینی میکنند.

 

در ابیدر جشن آدم برفیها برگزار شد، این روز مصادف بود با شب یلدا، مردم وسیعا حضور داشند

با رقص، پایکوبی لحظات زیبایی را تقدیم به کودکان کردند.  بدین منظور تاتر از طرف گروه هنری مردمی باز شد، نوید سحر را میدهد. مردم میرقصند و شادی میکنند. پایان شبهای طولانی و نوید سحر است.

دهها تندیس از برف توسط کودکان درست شد. و مردم شهر سنندج باز نشان دادند. آگاهی رساندن به مردم میتواند در اشکال مختلف خودنمائی کند.  حقوق کودکان مقدمند، بر هر حقی است!

 

تئاتر ((هه نارێ)) از سنندج به جشنواره بین المللی راه یافت

نمایش ((هەنارێ)) نوشته استاد سیــــــــــمین چایچــــی

و کارگردان افشین خدری است. این تاتر در شهر سنندج به نمایش در آمد

عرض تبریک و آرزوی موفقیت برای بانو سیمین چایچی و کارگردان افشین خدری و تمام عوامل نمایش

این اثر به بازسازی پدیده ی شوم تجاوز به دخترانی میپردازد که در کودکی و نوجوانی کابوس طعمه ی جنسی شدن را تجربه مبکنند و جذب جامعه ای میشوند که بیرحمانه آنها را پس میزند.

(سێوە)یکی از قربانیانی است کە از ابتدا از طرف همسر مادر و پسرش مورد تجاوز قرار میگیرد سپس به گناه ناکرده از خانه رانده میشود.

(سێوە) نمونە هزاران دختریست کە از ١٢ سالگی ناخواستە تن بە خودفروشی میدهد ـ در (١٦)سالگی پسر کولبری کە قصد ازدواج با او را دارد قربانی انفجار مین میشود و همزمان نوزاد دختری به دنیا میاورد.(هەنارێ)ترس از آیندەای مشابە و خیابان خوابی را در دل (سێوە) زندە میکند.او (هەنارێ)نوزاد را خفە میکند تا از گرسنگی و تجاوز مصون بماند.

صحنه ی اخر سپیده دم اعدام (قصاص)(سێوە)استکه او تمامی قردادهای غیر انسانی اجتماعی را در حضور قاضی(تماشاچی)به چالش میکشد.

(سیمین چایچی) تجربه نمایشنامه نویسی را با متن های موزیکال کودک کوردی شروع کرد و (هەنارێ )اولین نمایش تراژدیک و چالشی وی میباشد.

(افشین خدری) با سالها تجربەی تاتر کارگردان این اثر است او با جسارتی که در بازسازی فضای ذهنی نویسنده بکار برده توانسته به بهترین نحو و با استفاده از بازیگران کمتر شناخته از عهده ی انتقال یک معضل خاموشی اجتماعی به مخاطب بربیاید

کلیت کار گروه از زبان جسارت آمیز نویسنده تا کارگردانی و گریم مناسب (ارژین عبداللهی)و موسیقی و سایر عوامل این اثر را به قضاوت تماشاگران به یک نمایش خوب تبدیل کرده که دیدن آن علاوه بر ایجاد یک حس بصری عمیقتر ذهن مخاطب را به چالش میکشد.

برگرفته از کانال هنر مردمی

 

شب یلدا درازترین شب سال، به همت تعدادی از فعالین مدنی لحظات زیبای را در سرای سالمندان شهر سنندج تقدیم به سالمندان کردند.

در این اقدام زیبا خانوادگی در سرای سالمندان حضور داشتند. قلبها سالمندانی که احساس تنهای میکنند، با حضورشان شاد کردند. گرمی به این محل دادند. فعالین نشان دادند، انسانیت زنده درون انسانها همچنان زنده است.

چنین اقدامات بجا و به موقع مردم، قابل تقدیر است!

زنده باد انسانیت!

 

بیانیە انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) به مناسبت درگذشت دانش آموزان زاهدانی براثر آتش سوزی

هنوز حادثە جانکاه شین آباد فراموش نشده بود که متاسفانه خبر ناگوار و دلخراش دیگری در زاهدان ملت فهیم ایران و خانواده بزرگ آموزش و پرورش را بار دیگر عزادار نمود.

از مدتها پیش جامعە فرهنگی و تشکل های صنفی بنا به رسالت خویش بحث های فراوانی از جمله ایمن سازی مدارس را مطرح نمود و عواقب غفلت از این مسائل را به مسئولین گوشزد کرد. اما متاسفانه نه تنها شنیده نشد بلکه با بهانه های واهی فعالین صنفی و این دلسوزان را که بدون هیچ چشم داشتی و صرفا به خاطر احساس مسئولیتی که وظیفه خود می دانستند احضار ،بازداشت و حتی زندان نمودند وبه جای اینکه صدایشان رابشنوند و در این منجلاب نیفتند در صدد پاک کردن صورت مسئله برآمدند. غافل از اینکه فعالین صنفی تا به کرسی نشاندن خواسته های صنفی و قانونی خود دست از تلاش نخواهند کشید.

انجمن صنفی معلمان کردستان ضمن عرض تسلیت به خانواده جان باختگان این حادثه دردناک و همکاران فرهنگی خود و تمامی دانش آموزان عزیز، خود را در غم آنان شریک دانسته و خواهان شناسایی و مجازات مقصران اصلی این حادثه و حوادث مشابه است.

انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز و زیویه)

 

گزارش جلسه ی هفتگی”برای کودکان”-پیرانشهر-یکشنبه١٣٩٧/١٠/٢

بحث و تبادل نظر راجع به مسایل جنسی و کودکان،و ازدواج کودکان و ارائە راهکار و پیشنهاد جهت اجرایی کردن از طرف تشکل در این خصوص

ارائە گزارشی اولیە از روند پیشرفت پروژە کودکان کولبر از سوی یکی از عوامل پروژە.

جلسات هفتگی”برای کودکان”روزهای یکشنبه ٣/٣٠ تا ٥ عصر در کافه کتاب اندیشه ی پیرانشهر برگذار خواهد شد. حضور برای همه ی علاقمندان به حوزه ی مسایل کودکان آزاد است.

 

تجمع بازنشستگان در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کرمانشاه

روز چهارشنبه ٢٨آذر٩٧ جمعی از بازنشستگان در مقابل  اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان  کرمانشاه دست به تجمع و اعتراض زدند. بازنشستگان دستنوشته ای در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: حقوق ما ریالیه هزینه ها دلاریه

٢٨ آذر

 

اخراج ٣ نفر از کارگران شرکت پارس نور در شهرک صنعتی شماره ١ سنندج

٢٨ آذرماه، کارفرمای شرکت پارس نو سازنده و مونتاژ لامپهای مصرف خانگی واقع در شهرک صنعتی شماره یک سنندج ٣ تن از کارگران خود را اخراج کرده است. علت اخراج این کارگران اعتراض آنها به پائین بودن دستمزدهایشان می باشد. کارگران این شرکت که در یک شیفت ١٢ ساعته کار می کنند میانگین حقوق ماهیانه آنها ٧٠٠ هزار تومان است و سه ماه است که آن را دریافت نکرده اند. اسامی کارگران اخراجی بدین قرار است. شیلان محمدی، شیما رستمی و رضا دانایی.

 

بازداشت فعال کارگری آرام محمدی در شهر کامیاران

٢٧ آذرماه ” آرام محمدی” فعال کارگری اهل کامیاران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان کامیاران منتقل شد. آرام محمدی پیشتر در تاریخ ٩ آذرماه به همراه پنج تن دیگر به نام‌های “مهرداد صبوری، امید محمدی، شاهو صادقی، دلنیا صبوری و روژین ابراهیمی”  توسط دادگاه تجدید نظر استان کردستان به بهانه شرکت در مراسم روز جهانی کارگر مجموعا به ٣٠ ماه و شش روز حبس محکوم شده بودند. بر طبق حکم شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان کردستان آرام محمدی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به سه ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

٢٩ آذر  بازداشت شاهو صادقی

شاهو صادقی از فعالین کارگری شهر کامیاران روز گذشته هنگام مراجعه به دادگاه، بازداشت و و برای تحمل حکم نود و یک روز حبس تعزیری به اتهام برگزاری روز جهانی کارگر در شهرستان کامیاران به زندان انتقال یافت.

 

اخراج ١٢٠ تن از کارکنان و کارگران كارخانه سیمان كرمانشاه

روز شنبه اول دی ٩٧ نزدیک به ١٢٠ نفر از کارکنان و کارگرانی که کمتر از ٣ سال سابقه داشتند، از کارخانه سیمان کرمانشاه اخراج شدند.

 

آزادی امید شاه محمدی

امید شاه‌محمدی، معلم بازداشت شده در دیواندره با قرار وثیقه آزاد شد

 

خلیل کریمی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی سنندج امروز طی احضاریه ای خلیل کریمی فعال کارگری سنندج و عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران را احضار و حکم یک سال زندان وی را ابلاغ نمود.

به موازات همه ارگان های سرکوبگر، دستگاه های قضایی نیز از سر استیصال در برابر اعتراضات اجتماعی، برای ترساندن جامعه و بخصوص کارگران، معلمان و دانشجویان اقدام به گشایش پرونده‌های امنیتی و صدور احکام قضایی علیه فعالین و معترضین به شرایط موجود کرده‌اند.

در مدت یک ماه گذشته حدود ٧٠ نفر از کارگران هفت تپه و فولاد اهواز و فعالین مرتبط با اعتصابات این دو مجتمع بازداشت شده اند که ٣٣ نفر همچنان در بازداشت و زیر فشار بازجویی هستند و چندین فعال کارگری کامیاران و آذربایجان را برای اجرای احکامشان روانه زندانها نموده اند تا بلکه بتوانند با براه انداختن بگیر و ببندهای گسترده از شدت و گسترش اعتراضات جلوگیری کنند.

اما همچنان که کارگران فولاد اهواز اعلام کرده اند حتی اگر کل ٣٠٠ نفرشان را بازداشت و زندانی کنند، تا تحقق خواستهایشان دست از مبارزه و اعتراض بر نخواهند داشت، دیگر تهدید و زندان در برابر عزم و اراده طبقه کارگر و کل مردم به جان آمده برای تغییر شرایط زندگیشان کارساز نخواهد بود.

همه کارگران، معلمان، دانشجویان و فعالین سیاسی و اجتماعی باید آزاد گردند و کلیه پرونده‌های تشکیل شده علیه حق طلبان و آزادیخواهان باید مختومه گردند.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

١/١٠/١٣٩٧

 

نشست شورای دستفروشان و رد طرح ضد معیشتی شهرداری رژیم در سنندج

روز سه شنبه ٢٧آذر٩٧ در سنندج بیش از ٢٠٠ نفر از دست فروشان خیابانهای فرودسی، شاپور، سه راه نمکی، دور میدان و میدان اقبال در مسجد والی در خیابان فردوسی نشست مشورتی خود را برگزار کردند. در این نشست دستفروشان طرح ضد معیشتی شهرداری رژیم مبنی بر جمع آوری و انتقال دستفروشان به نقاط دور دست شهر را رد کرده و تصمیم بر ادامه فعالیت خود در محلهای کنونی خودشان گرفتند.

 

یک کولبر جوانرودی در مرز اورامانات بر اثر سرما جان خود را از دست داد.

روزسه شنبه ٢٧ آذر٩٧ یک کولبر به نام ” سالار تنهایی ” اهل جوانرود بر اثر سرما در مرز اورامانات جان خود را از دست داد.هم چنین طی روز های گذشته نیز دو کولبر در مرزهای پیرانشهر و ارومیه بر اثر سرما جان خود را از دست داده بودند. کولبران بخاطر نان ، یا مورد هدف تیراندازی نیروهای جنایتکار سپاه و مزدوران حکومتی قرار میگیرند و یا در اثر سرما جان خود را از دست میدهند.

 

تجمع اعتراضی تاکسی داران بوکان

روز چهارشنبه ٢٨ آذر ٩٧ تعدادی از تاکسی داران بوکان دراعتراض به پایین بودن کرایه ها و پاسخ نگرفتن در مورد مطالبات شان در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

 

محاکمه زندانی سیاسی هوشمند علی پور آغاز می شود.

قرار است روز سه شنبه ٤ دیماه ١٣٩٧ هفته آینده، هوشمند علی پور را در دادگاهی در شهر سنندج محاکمه کنند.

مطلع شدیم هوشمند علی پور  که در حال حاضر در زندان مرکزی شهر سقز در زندان جمهوری اسلامی است به سنندج منتقل می شود و در این شهر محاکمه وی آغاز شود.

لذا بعنوان کمپین نجات هوشمند علی پور جامعه جهانی و حقوق بشری را مطلع می کنیم دادگاه ها، زندان ها و سیستم قضایی جمهوری اسلامی فاقد اعتبار و جزء سرکوب و تحمیل شکنجه و تهدید به زندانیان سیاسی فاقد هرگونه صلاحیت و برخورداری از یک پروسه انسانی و عدالت و بی طرف می باشد، همه مردم شاهد این دستگاه سرکوب و ارتجاع هستند.

زندانیان را زیر شدیدترین شکنجه ها وادار به اعترافات اجباری کرده و خانواد های آنان را مجبور به سکوت و هرگونه اطلاع رسانی از وضعیت عزیزانشان می کنند تا با این شیوه و رفتارهای توهین آمیز و ضدانسانی و خشونت آمیز، خواست های خود را که احکام ظالمانه و محکوم به حبس های طولانی مدت و یا اعدام هست به اجرا بگذارند.

قبلا با اولین ملاقاتی که خانواده هوشمند در حضور رئیس زندان و رئیس اداره اطلاعات شهر سنندج صورت گرفته بود، رئیس اداره اطلاعات عینا تاکید داشته که ” هوشمند شانسی که داشته این است که هیچ کس را به قتل نرسانده و یا زخمی ننموده است” به این معنا که اتهامات وارده از قبل مبتنی بر دست داشتن در حمله مسلحانه به نیروهای جمهوری اسلامی و درگیری با ماموران امنیتی که زیر شکنجه وی را به اعتراف علیه خود مجبور کرده بودند، کاملا بی پایه و بی اساس و فاقد اعتبار بوده است.

ما خواهان آزادی بی قید و شرط هوشمند علی پور و دوستش محمد استاد قادر هستیم و از این رو می خواهیم جامعه جهانی و حقوق انسانی به این رفتار وحشیانه و غیرانسانی جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و علیه این همه بی عدالتی که در حق زندانیان سیاسی می‌شود اعتراض و برای دفاع و آزادی این دوزندانی سیاسی هوشمند علی پور و محمد استاد قادر تلاش و مبارزه کنند.

با هم برای نجات جان این عزیزان صدای آنان باشیم و اخبار  و اطلاعات مربوط به این دوزندانی را در راستای رسیدن به خواسته های آنها و آزادی آنان پخش و با فشار آوردن به سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری و فشار بر جمهوری اسلامی خواهان رسیدگی به پروسه ای عادلانه زیرنظر یک مرجع قانونی، حقوقی و انسانی باشیم.

کمپین نجات هوشمند علی پور

پنجشنبه ٢٠ دسامبر ٢٠١٨، ٢٩ آذر ١٣٩٧

 

ایسکرا ۹۶۸

نسان نودینیان

 

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …