نگاهی به پنل رادیو پیام کانادا در کلاب هاوس

امروز از طرف “رادیو پیام کانادا” پانلی در کلاب هاوس تحت عنوان “نگاهی به نقش و وظایف نیروهای چپ و کمونیست در شرایط کنونی” برگزار شد که همزمان در فیس بوک هم به طور مستقیم پخش گردید. در این پانل از چند جریان سیاسی چپ دعوت شده بود.

بحث های این پانل از نگاه دو چپ متفاوت، یکی اجتماعی و سیاسی و سازمانده؛ دیگری ایدئولوژیک، فرقه ای، غیر سیاسی و غیر اجتماعی منزه طلب که از ترس نجس شدن دوست ندارد در هیچ جائی که اعتراضی هست، ظاهر شود، ارائه شدند. من اینجا می خواهم این دو نگاه را در عمل در شهر تورنتو کانادا که محل حضور و فعالیت خودم که عملا سالهاست مشاهده کرده ام را تا حدودی باز کنم.

در یک ماه گذشته سه برنامه و حرکت بزرگ در این شهر اتفاق افتاد که بنابر آمارها از ۲۰۰ نفر تا پنج هزار نفر در آنها شرکت داشتند.

یک چپ عملا در کنار مردم معترض و همراه با فعالین اجتماعی و سیاسی دیگر و در سازماندهی و تدارک آن حضور داشت و سهیم بود و سعی کرد این برنامه ها را چپ تر، رادیکال تر، انقلابی تر و مردمی تر کند و حرف خودش را به میان مردم برده و با آنها در میان بگذارد. به طور نمونه ما در دو تا از برنامه های اخیر سعی کردیم دو سخنران، یکی از حزب کمونیست کارگری و یکی هم از کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی داشته باشیم. شعارهای رادیکال و انقلابی و در حمایت از مردم و مبارزاتشان را از اول با کمیته برگزاری هماهنگ کرده و از پخش سرود و گذاشتن پرچم سه رنگ از پشت پودیوم نیز جلوگیری کردیم.

در برنامه ی دوم که مدیا تخمین زده بین هزار تا ۳ هزار نفر شرکت داشتند، همانطور که اشاره شد دو سخنران داشتیم از حزب کمونیست کارگری و کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی. در این برنامه همچنین حامد اسماعیلیون سخنگوی خانواده های قربانیان هواپیمای اوکرائینی صحبت کرد. علاوه بر اینها دو نماینده پارلمان به دو زبان انگلیسی و فارسی و دو نماینده پارلمان به زبان انگلیسی صحبت کردند و علیرغم اینکه از جریانات لیبرال و راست حاکم در تورنتو بودند در مورد جنایات رژیم اسلامی سخنان خوبی ایراد داشتند. آنها از بایکوت رژیم تا اخراجشان از مجامع بین المللی و … صحبت کردند. یادآوری می کنم که دولت کانادا در اثر مجموعه فعالیت های زیادی از طیف های مختلف سفارت جمهوری اسلامی را چندین سال است به عنوان یک مرکز تروریستی تعطیل کرده و قتل عام ۶۷ را نیز به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت و روز اول سپتامبر را هم به عنوان روز زندانیان سیاسی ایران به رسمیت شناخته است. این ها از نظر ما اقدامات مثبتی هستند. این اقدامات اما از نظر چپ فرقه ای که اشاره شد ساخت و پاخت دول با هم است، مهم نیستند و غیره. در تخته کردن دادگاههای شریعه در کانادا هم، مردم زیادی شرکت و از فعالیتهای ما حمایت کردند به غیر از همین چپ حاشیه نشین و ایدئولوژیک!

فراخوان برنامه یاد شده را چهار جریان داده بودند. کمیته ای تحت عنوان “حمایت از مردم خوزستان”، حزب کمونیست کارگری واحد شرق کانادا، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و خانواده های قربانیان هواپیمای اوکرائینی. اما در این اعتراض قدرتمند که پوشش خبری خوبی هم داشت، این چپ های ایدئولوژیک نه فراخوان برای شرکت در آن دادند و نه هم بطور متشکل شرکت کردند!

در این برنامه شخص من بین هر سخنرانی شعارهای انقلابی و رادیکال را پشت بلندگو می دادم و سعی شد از بلندگوی رسمی هیچ شعار راست و ناسیونالیستی پخش نگردد.

فردای روز آکسیون یاد شده، در همان محل سه جریان سیاسی دیگر، که دو تای آن در پانل “رادیو پیام کانادا” هم نمایندگانشان حضور داشتند، فراخوانی داده و در مجموع بین ۲۰ تا ۳۰ نفر جمع شده و شعارها و سخنرانی های خودشان را برای خودشان تکرار کردند و برای خودشان دست زدند.

روز پنجشنبه ۵ اوت نیز از طرف خانواده های قربانیان هواپیمای اوکرائینی فراخوان داده شد بود که ما هم در دفاع از خانواده ها و علیه رئیسی قاتل با بنر و لوگوی حزب فراخوان داده و شرکت کردیم. در این برنامه نیز تخمین زده می شود که تا ۵ هزار نفر شرکت کرده بودند. اینجا هم ما از این جریانات یاد شده هیچ فراخوان و شرکتی مشاهده نکردیم.

بارها گفته ایم که چپ باید بتواند جنبش مردم معترض و انقلاب آنها را رهبری کند و در کنارشان باشد تا بتواند نماینده آنها باشد، نه اینکه حرف های خودش را برای خودش تکرار کرده و برای خودشان پپسی باز کند.

در ایران امروز وقتی مردم در اشل هزاران نفره بیرون می آیند کسی از معترضین امتحان ایدئولوژیک نمی گیرد. ولی بخشی از چپ هنوز اول به افراد شرکت کننده و یا کتاب های مقدس خود رجوع می کنند که آیا در اعتراضات مردمی شرکت خواهد کرد یا خیر؟

بهرو اگر چپ نتواند اجتماعی و غیر ایدئولوژیک ظاهر شود، انقلاب آینده هم نوع دیگری ملاخور خواهد شد. خوشبختانه در این دوره، نمایندگی چپ بر عهده یک نیروی روشن بین، یک نیروی مسئول و دخیل است که تصمیم دارد رژیم جمهوری اسلامی را سرنگون کند و اجازه ندهد مردم ایران برای یک دوره دیگر قربانی سیاستهای راست و ارتجاعی بشوند.

هفتم اوت ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

آغاز اخراج وابستگان جمهوری اسلامی از کانادا- بابک یزدی

اخیراً دولت لیبرال سیاست‌های جدی‌تری علیه رژیم اسلامی ایران و مقامات و وابستگان آن از …