فقر و ثروت در هندوستان و ضرورت سوسیالیسم – بابک یزدی

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یورو نیوز از جشن سه روزه پیش از ازدواج ثروتمندترین مرد آسیا خبر می‌دهد. به این خبر توجه کنید:

غول‌های اقتصادی از سراسر جهان، روسای جمهور و همچنین ستارگان هالیوود و بالیوود روز جمعه ۱ مارس- ۱۱ اسفند به شهر کوچک جام‌نگر در غرب هند رسیدند، جایی که “موکش امبانی”، صنعتگر میلیاردر، جشن عروسی بزرگی را برای پسر کوچکترش تدارک دیده است.

فهرست مهمانان نزدیک به ۱۲۰۰ نفره شامل ریانا، سوپراستار موسیقی پاپ، بیل گیتس، مارک زاکربرگ، ساندرا پیچای، ایوانکا ترامپ و شاهرخ خان، ستاره بالیوود است. برای بیشتر آنها که  با هواپیماهای چارتری وارد می شوند، ۵۰۰ نوع غذای تهیه شده توسط حدود ۱۰۰ سرآشپز سرو می‌شود. فهرست مهمانان همچنین شامل محمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر، استفان هارپر، نخست وزیر سابق کانادا و پادشاه بوتان، و … است.

همچنین در دعوت‌نامه ذکر شده است که مهمانان هر روز را با یک لباس جدید آغاز می‌کنند و در هتل طراحان لباس هندی، آرایشگران، طراحان مو و تعدادی دستیار برای آماده‌سازی آنها وجود خواهد داشت. خانواده امبانی، مالک یک ساختمان ۲۷ طبقه به نام “آنتیلا” به ارزش ۱ میلیارد دلار در بمبئی می باشند.

من بیش از سه سال در هندوستان زندگی کرده ام، شاهد فقر و ثروت و زجر مردم  در این کشور بودم.  به دلیل غیر قانونی وارد شدن زندان پُر اذحام را به چشم دیدم که زندانیان در فقر و تندگستی در هم می لولیدند. من شاهد زندگی بی خانمان در همین شهر بمبئی و در پایتخت بودم هندوستان کشور فقر و گرسنگی چند صد میلیونی است. کشوری که بخش وسیعی از مردم در همان پایتخت به توالت دسترسی ندارند و از حاشیه شهرها و جنگل‌ها بجای توالت استفاده می کنند.

هندوستانِ معروف به هفتاد و دو ملت  کشور عجیبی است. می‌گویند بزرگترین دمکراسی جهان است. اما در این کشور دمکراسی هر روزصبح آمبولانس‌ها در کنار خیابان مشغول جمع آوری جنازه  مرده‌های فقیر و بی‌خانمان شب گذشته‌اند!

وقتی در هر ۴ ثانیه یک کودک به دلیل  بیماری‌های قابل پیشگیری در جهان جان می‌سپارد، میلیاردری بلند می‌شود و میلیاردرها و میلیونرهای جهان را به صف می‌کند تا “شکوه و عظمت” سرمایه‌داری و “بزرگترین” دمکراسی جهان را به رُخ بکشد.

همین یک نمایش کافی است تا یکبار دیگر این حقیقت فریاد زده شود که جهان نیازمند سوسیالیسم است تا شکوه و زیبایی زندگی سهم نوع بشر باشد. رهایی انسان مستقیم به نابودی سرمایه‌داری و برقراری سوسیالیسم گره خورده است.

اینرا هم بخوانید

کارگران نفت و سرنوشت رژیم- بابک یزدی

کارگر کمونیست ۸۰۶با سلام به شما و بینندگان عزیزاجازه بدید من قبل از هرچیز آزادی …