نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

بدلیل فشارهای روحی روانی در مناطق زلزله زده، “خودکشی” سایه سهمناک خود را پهن کرده، تا کنون چند نفر  بزرگسال، جوان و کودک اقدام بخود کشی کرده اند.

در ٧ مرداد   دو دختر  مریم رستمی، ١٧ سالە و اهل روستای زعفران و نوشین رستمی، ۱۶ سالە و اهل روستای «قلخانی» در مناطق زلزلە زدە سرپل ذهاب خودکشی کردند.

فراهم نبودن امکانات معیشتی، رفاهی طولانی بودن زندگی تحت شرایط سخت آوارگی و ده ها درد و مشکل دارویی و پزشکی تاثیرات دست زدن بخودکشی اعلام شده.

مسبب اصلی جانباختن کاسانیکه دست بخودکشی میزنند  حکومت اسلامی است.

در این رابطه بیانیه “برای کودکان”،تشکل حامی حقوق کودک را در نگاه هفته منتشر میکنیم.

در این شماره نگاه  هفته گزارشی از تدارم کمپین جمع آوری مالی جهت ساخت و تجهیز فضاهای تفریحی برای کودکان را منتشر کرده ایم. این کمپین در ادامه فعالیتهایش برای ایجاد زندگی شاد برای کودکان اقدام به ساخت فضاهای تفریحی کرده است. با کانال تلگرام برای کودکان/barayekoodakan  تماس بگیرید و به این کمپین کمک مالی بدهید.

 

بیانیه “برای کودکان”،تشکل حامی حقوق کودک، در خصوص خودکشی کودکان و نوجوانان در مناطق زلزله زده

در این دنیای وارونه که دستخوش تغیراتی گاه تراژیک میشود، کودکان همیشه بە جزو اولین و آسیب پذیرترین قشر جامعه تبدیل و متضرر میشوند.

گرچه در کشوری که اولین فاکتور کودک بودن که همانا سن کودکیست دچار چالشی چندین ساله است به نوعی سخت مینماید،اما به همان میزان پرداختن به آن امری عاجل و بایسته است.

زلزله پاییز گذشته کرمانشاه یکی از شاهراههای پرداختن به مسله کودک و حقوق دریغ شده آن است.مثل همیشه کودکان جزو اولین قربانیان و در پی ادامه این وضعیت آسیب پذیرترین افراد آن جامعه بوده و هر روز متاسفانه شاهد فجایعی ناگوار هستیم.

خودکشی یکی از پس لرزه های وضع موجود است که تاکنون جان بسیاری راگرفته و اکنون کاربجایی کشیده که براثر شرایط اسفناک و بن بست روانی حاکم برآن مناطق کودکان نیز دست به خودکشی میزنند و این تراژدی انسانی را ظاهرا پایانی نیست!

خودکشی دو دختر ۱٦و۱۷ساله ای که اخیرا به زندگی خود پایان دادند نمونه های بارز و برآمد وضعیت بحرانی مناطق زلزله است.

خودکشی، قبل از آنکه پدیده ای فردی یا روانی باشد، پدیده ای اجتماعی بوده و محصول شرایط حاکم برجامعه و مناسبات اجتماعی،سیاسی و اقتصادی است.

اصولا ٦ماه تا ۱ سال پس از وقوع حوادثی مانند زلزله را مرحله تجدید سازمان میگویند که افراد شروع به بازسازی روانی وزندگی خود میکنند.عدم رسیدن کامل به این مرحله و بن بست، موجب باقی ماندن و ظهور علایم و واکنش های روانی، افسردگی و اضطراب میشود که به انواع مختلف بروز میکند و یکی از آنها خودکشی است.

نقش دولت و دستگاههای زیربط در این مرحله،خصوصا در امر بازسازی محل زندگی و بوجود آوردن شرایط امرار معاش و…بیشتر از پیش بچشم میخورد واین چالشی است که مردم زلزله زده با آن روبرو هستند و هزینه بی مسولیتی مسئولین و تحمل شرایط تحمل ناپذیر آنجا، برگرده مردمی است که از هر لحاظ تحت شدید ترین فشارها هستند.

ما ضمن عرض تسلیت به خانواده های جان باختگان و ابراز نگرانی از ادامه این وضعیت، مراتب خشم  و ناراحتی خود را از مسببین ادامه و تعمیق این فاجعه انسانی اعلام میداریم و فریادهای بیصدای همه کودکان را بگوش جهانیان خواهیم رساند.

به امید تحقق جهانی شایسته ی انسان.

“برای کودکان”-۱٥مرداد۱۳۹۷

 

تداوم کمپین جمع آوری کمک مالی جهت ساخت و تجهیز فضاهای تفرحی برای کودکان

تداوم کمپین جمع آوری کمک مالی جهت ساخت و تجهیز فضاهای تفرحی برای کودکان، خصوصا در روستاها، از سوی فعالین وحامیان حقوق کودک ،”برای کودکان”، با شعار “شادی حق همه کودکان است”،در روستای کله کین.

 

گزارش جلسات هفتگی”برای کودکان”-پیرانشهر-بیستم مرداد۱۳۹۷

ارائه گزارش کمپین جمع آوری کمکهای مردمی جهت ساخت شهر بازی در برخی روستاها از سوی فایق رسولی

تحلیل و بررسی”نقاط قوت و ضعف لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان” از سوی بیان درویش پور (دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق)، ژیلاعبدلله پور (کارشناس حقوق) و منیره اسماعیلی (کارشناس حقوق)

ارائه بحثی تحت عنوان “رشد کودک” توسط شادی علیپور (گفتاردرمانگر)

برنامه جلسه ی آینده:

مجازات برای کودکان و نوجوانان در قانون اساسی ایران

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان

جلسات هفتگی برای کودکان روزهای شنبه ساعت٦تا۸عصر در کافه کتاب اندیشه پیرانشهر برگذارخواهد شد. حضور برای همه علاقمندان به حوزه ی مسایل کودکان آزاد است.

 

با شلیک مستقیم نیروهای انتطامی دو کولبر جان خود را از دست دادند!

چهارشنبه هفدهم مردادماه، “جاوید حکاری” ٢٥ ساله اهل روستای “کله‌رش پایین” از توابع منطقه شپیران سلماس در پی شلیک نیروهای نظامی حکومت ایران در مرز شهرستان اشنویه جان خود را از دست داد.

چهارشنبه هفدهم مردادماه، جسد یک کولبربه نام “هاشم طهوریان” ٢٣ ساله اهل روستای “سولینک” از توابع منطقه شپیران سلماس پس از سه روز که در پی شلیک مستقیم نظامیان حکومتی در مرز “برده سور” از توابع بخش سیلوانا ارومیه جان باخته بود، کشف گردید.

 

به هیچ عنوان کولبری را حتی در سخت‌ترین حالت زندگی به عنوان شغل انتخاب نکنید.

مستندی درباره وضعیت زندگی کولبران در منطقه مرگور ارومیه تولید و پخش شد.

مستندی به نام “کولبر” به زبان کردی به کارگردانی “مجید رضایی و محمدصالح شجاع” در منطقه مرگور از توابع ارومیه ساخته شد. این مستند که در فصل بهار سال جاری ساخته شده، به وضعیت نامناسب مردم این منطقه می‌پردازد که بالاجبار به کولبری در مناطق مرزی ارومیه روی می‌برند. سازندگان این مستند از بینندگان آن تقاضا دارند که به هیچ عنوان پیشه کولبری را حتی در سخت‌ترین حالت زندگی به عنوان شغل انتخاب نکنند. این مستند توسط “روناهی فیلم زیوه” پخش شده است.

 

درگیری میان نیروهای انتظامی و کارگران معترض در شهرک صنعتی سنندج

کارگرن معترض کارخانه لوله پولیکا و لوله خرطومی واقع در شهرک صنعتی شماره ٢ شهر سنندج، با نیروهای انتظامی درگیر شدند.

کارگران این کارخانه ٤ ماه حقوق خود را دریافت نکرده اند و اعتراضات آنها در این مود به نتیجه نرسیده است. مدیریت کارخانه به جای پاسخ به مطالبات کارگران، از نیروی انتظامی خواسته بود که در محل حضور پیدا کنند. “شریف رشیدی” کارگر معترضی که با صدای بلند خواسته های کارگران را بیان می کرد و فریاد می زد که چهار ماه است کرایه خانه نداده است، از جانب یکی از افسران نیروی انتظامی رژیم با شلیک مستقیم گلوله به پاهایش وی را زخمی نمود. بعد از این رویداد، شریف رشیدی با دستبند به بیمارستان کوثر سنندج انتقال یافت.

 

ادامه بازداشت علیرضا خانزاد از اعضای کمیته هماهنگی سنندج

بر اساس خبر دریافتی، روز دهم مرداد، یک زن عاصی از شرایط زندگی با در دست داشتن پلاکارتی درخیابان «شاهپور» سنندج که روی آن نوشته بود:« من انسانم و حق زندگی می‌خواهم» عبور می کند که با حمله مامورین انتظامی روبرو می‌شود. در این هنگام «علیرضا خانزاد» با این خانم هم صدا می شود و از او دفاع می‌کند.

اما طولی نمی‌کشد که ماموران، علیرضا خانزاد را بازداشت کرده و به اداره اطلاعات سنندج انتقال می دهند و پس از چند روز به دستور بازپرس دادگاه انقلاب سنندج با قرار ۴۰ میلیون وثیقه به قرنطینه زندان مرکزی سنندج منتقل می شود و تاکنون بلاتکلیف می‌باشد.

خبر دریافتی حاکی از این است که بعد از قرار وثیقه توسط بازپرسی، به خانواده علیرضا خانزاد اطلاع می دهند که فزندتان آزاد می‌شود؛ اما با کارشکنی اداره اطلاعات از آزادی وی امتناع می کنند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

 

برق گرفتگی جان یک کارگر را در سقز گرفت

شنبه بیستم مردادماه ساعت شش بعدازظهر، سه نفر از کارگران “کارخانه قند محمدی” واقع درشهرک صنعتی “قهرآباد” سقز، حین کار دچار برق گرفتگی می شوند. اما متاسفانه یکی از این کارگران به نام “سید بهزاد حسینی ” در دم جان خود را از دست می دهد و دو کارگر دیگر در شرایط وخیمی در بیمارستان تامین اجتماعی سقز بستری شده اند.

 

سنندج؛ بازداشت سحر کاظمی فعال مدنی و زیست محیطی

هجدهم مردادماه ماە، “سحر کاظمی” توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد. به گفته یکی از نزدیکان این فعال مدنی، نیروهای اطلاعاتی بدون مجوز قانونی به منزل شخصی این فعال مدنی یورش برده و پس از تفتیش منزل، او را بازداشت و از سرنوشت وی اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.

 

با اتحاد و اعتصابات سراسری به دزدی و عارتگری و چنگ اندازی علیه طبقه کارگر پایان دهیم.

با اتحاد و اعتصابات سراسری طومار چهل سال دزدی و غارتگری و چنگ‌اندازی به طبقه کارگر را در هم بکوبیم.

موج جدید اعتصاب سراسری و تجمع های اعتراضی کارگران راه آهن که از روز ٢٩ تیر ماه آغاز شد، علیرغم تهدید و فشار کارفرمایان و مدیران شرکت های راه آهن همچنان ادامه دارد.اعتصاب واعتراض در دیگر شهرها و مراکز کاری نیز ادامه دارد و رو به گسترش است. بازاریان هم دست به اعتراض و اعتصاب میزنند زنان و دانشجویان و دیگر قشرهای جامعه بشدت نسبت به وضع موجود معترض اند و در صحنه مبارزه اند. طرح استیضاح ربیعی در مجلس عملا به سناریویی برای به رخ کشیدن دزدی وغارتگری های هر روزه همه آنها از گرده کارگران و احاد مردم تبدیل شده است.

باید گفت اعتصابات هم اکنون در بیشتر شهرهای کشور ادامه دارد. کامیونداران ‌همچنان بر ادامه اعتراض و اعتصاب خود تا تحقق وضعتشون تاکید دارند. کارگران راه اهن و بازاریان و کامیونداران با اعتصاب و اعتراض یکپارچه خود میتوانند خواسته های بر حق خود را به مدیران و کارفرمایان و دولت که حامی انهاست تحمیل کنند، اما در این میان اقدام به سازماندهی اعتصابات سراسری و ایجاد شوراهای هماهنگی برای هدایت این اعتصابات تدوین وپیگیری مطالبات کارگران وخنثی کردن توطئه کارفرمایان و دولت ضد کارگری نه تنها نقطه عطف درخشانی در مبارزات کارگران به شمار می اید بلکه گام بعدی در پیشروی مبارزات همه جانبه مزدبگیران و ایجاد هماهنگی و همز مان کردن اعتصابات سراسری احاد کارگران در موسسات و همه رشته های مختلف تولیدی و مراکز مختلف صنعتی در

مسیر تکامل مبارزات کارگران ایران است.

اعتراضات و اعتصابات که روز بروز بیشتر و بیشتر میشود هر چند این تعرض به حکومت و پایه های نظام سرمایه داری از شکل خود بخودی بیرون آمده است و همه ما میدانیم این مبارزه رهبران و تشکلهای مناسب خود را از خود بیرون داده است، اما امروز بیش از هر زمان احتیاج به سازمان دهی و نقشه های روشن است. فعالین و رهبران این جنبش وسیع باید با نقشه عملی تر برای سراسری تر کردن این اعتراضات و اعتصابات بکوشند. همین حالا در بعضی از نقاط شوراهایی برای سازماندهی و هماهنگی درست شده اند باید در این جهت فعالانه تر کوشید و دست به کار شد چه در سطح سراسری و چه در سطح هر شهر در همه جا برای تشکیل چنین شوراهایی بکوشیم. تشکیل شوراهایی برای هدایت و سازماندهی اعتراضات و اعتصابات مبارزه ما را هدفمند تر میکند شعارهای ما را یک نواخت خواهد کرد و دست جریانات راست که میخواهند اهداف انقلابی مردم را به بیراهه بکشانند قطع یا کم خواهد کرد.

زنده باد اعتراضات و اعتصابات سراسری

زنده باد شوراهای سازماندهی و هدایت اعتراضات و اعتصابات در همه جا

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری و مدافع حقوق کودک عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری ٢١مرداد ٩٧

ایسکرا ۹۴۹

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …