نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان

هراس رژیم اسلامی از تجمعات اعتراضی مردم!

با برپایی تجمعات شادی در شهرهای بانه، مریوان، سنندج و سقز در حمایت  از همه پرسی(رفراندوم) در کردستان عراق روز ٥ مهر نیروهای جمهوری اسلامی  شروع به انتشار اطلاعیه هایی مبنی بر ممانعت از تجمع و راه پیمایی کرده اند.

فرمانداری مریوان و بانه با انتشار دو اطلاعیه با یک مضمون نوشته اند؛ «  امید است که شهروندان فهیم و قانون مدار شهر  نسبت به  پیگیری احساسات  زودگذر و نامتعارف در خصوص  وقایع اخیر اقلیم عراق واکنش های عاقلانه و  تدبیر گونه داشته باشند و از  تجمع های غیر قانونی و  احساساتی جدا پرهیز کنند. مطابق قانون، هرگونه راهپیمایی و تجمع، مستلزم اخذ مجوز از مراجع رسمی و قانونی می باشد. لذا خواهشمند است به منظور حفظ آرامش و اجتناب از تنش و پیشامدهای ناگوار، از تجمع، راهپیمایی و مواردی از این قبیل تحت هر عنوان خودداری و مسولان را در حفظ نظم عمومی و آسایش شهروندان یاری فرمایید».

سیاست میلیتاریزم نظامی و مخالفت هیستریک و دشمنانه حکومت اسلامی علیه همه پرسی در کردستان عراق ناکام شد. مردم کردستان عراق بشکل گسترده ای در همه پرسی شرکت کردند، و فستیوال شادی برگزار کردند.  مردم شهرهای کردستان ایران از همه پرسی و فستیوال شادی مردم کردستان عراق حمایت کردند، در شهرها مرعوب تهدید و نظامی کردن نیروهای امنیتی و نظامی نشدند و دست به تجمعات و راه پیمایی های شادی و اعتراضی زدند. بخیابان آمدند تجمع و راه پیمایی را اجرا کردند و با این حرکتهای اعتراضی عملا مشت محکمی بر دهن جتایتکار جمهوری اسلامی زدند و با رژه های شادی ناکامی و شکست حکومت اسلامی را  به نمایش گذاشتند.

 

مردم مبارز شهرهای کردستان

اطلاعیه های شهرداری ها را در سطل های اشغال شهرها بریزید! با هوشیاری تجمعات اعتراضی را برگزار کنید. شما تحت هر شرایطی مرعوب تهدید و نظامی کردن شهرها نشده اید. اطلاعیه های فرمانداری ها  از روی عجر و نشانه ترس جدی آنها از تجمعات شما مردم مبارز است.

مردم در ایران جمهوری اسلامی نمیخواهند. مردم خواهان سرنگونی این رژیم جنایتکار هستند. فستیوال شادی و خواستهای انسانی شما روزنه بزرگی است برای گسترده کردن اعتراضات در شهرها و بدست گرفتن ابتکارهای اعتراضی و مبارزاتی!.

 

“پاسخ شادی زندان نیست و بازداشت‌شدگان باید آزاد شوند.”

پس از برگزاری  همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق، مردم در شهرهای کردستان ایران در حمایت از این همه‌پرسی به خیابان‌ها آمدند و به رقص و پایکوبی پرداختند. این حمایت از همه‌پرسی استقلال کردستان با برخورد تند نیروهای اطلاعاتی روبرو گردید.

نیروهای اطلاعاتی در تجمعات حمایت از همه‌پرسی استقلال کردستان اقدام به بازداشت گسترده کردند.

خانواده بازداشت ‌شدگان با پاسخ منفی نیروهای اطلاعاتی در رابطه با سرنوشت فرزندان خود مواجه شده‌اند.

 

در حالیکه کارگران شهرداری مریوان ٧ ماه حقوق نگرفته اند، مانوری میلیارد دلاری در شهرآنان برگزار می شود.

کارگران شهرداری شهر مریوان ٧ ماه است حقوق دریافت نکرده اند. مقامات مسئول در شهرداری و شورای شهر مریوان بجای دادن پاسخی به این کارگران و خانواده هایشان از کمبود اعتبارات سخن می گویند. عدم پرداخت ٧ ماه حقوق کارگران شهرداری مریوان و سقوط زندگی اکثریت کارگران و جوانان متقاضی کار در کردستان به عمق خط فقر در شرایطی صورت می گیرد که نیروهای مسلح ارتش و سپاه با صرف میلیاردها دلار هزینه در طول مرز کردستان با کردستان عراق در حال برگزاری مانور نظامی هستند.

 

تجمع کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان کرمانشاه

روز ٣ مهر جمعی از کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان کرمانشاه دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات وبیمه نبودن مقابل مجلس تجمع کردند.

 

اعتراض معلمانِ کردستان عراق به وضعیت بد معیشتی

٩مهر؛ صدها معلم در اقلیم کردستان عراق، مقابل وزارت آموزش و پرورش این افلیم عراق تجمع کردند.

معلمان معترض مقابل اداره آموزش و پرورش استان سلیمانیه تجمع کردند و به مقامات هشدار دادند در صورتی که تا یک ماه بعد مشکلات معیشتی آنها برطرف نشود، سر کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد.

معلمانِ در بیانیه‌ای، از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها در اقلیم کردستان خواستند که در پیگیری مطالباتشان  آنها را یاری دهند.

این معلمان به کاهش قابل توجه دستمزد و مزایا و همچنین تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود اعتراض دارند.

معلمان سلیمانیه پیش از این نیز بارها تجمعات اعتراضی برگزار کرده و خواستار ارتقای وضعیت شغلی و معیشتی خود شده‌اند.

 

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه : بهنام ابراهیم زاده آزاد شد. برج و باروی زندان در برابر اراده توده ای تاب مقاومت ندارد

هنوز زمانی بسیار اندک از بازداشت بهنام ابراهیم زاده عضو کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری و فعال حقوق کودک، واله زمانی عضو هیئت مدیره سندیکای نقاشان البرز و پیمان سالمی فعال اجتماعی که در حمایت از زندانیان سیاسی در حال اعتصاب غذای زندان گوهردشت کرج به همراه خانواده های آنان تجمع کرده بودند، نگذشته بود که با وجود اعتراضات وسیع کارگران در کارخانه ها و سطح خیابانها و دفاعیات و حمایتهای داخلی و بین المللی از فعالین کارگری، معلمی، سیاسی و اجتماعی اعتصابی دربند، که خود طوفان براه انداخته است، اعتراضات به بازداشت این سه فعال کارگری و اجتماعی و خواست آزادی فوری آنها، سهمگینی طوفان براه افتاده بر سر آمرین و عاملین بازداشت و زندانی کردن و اعمال فشار برفعالین زندانی را شدت بخشید.

در چنین شرایطی است که نگهداری بهنام ابراهیم زاده بیشتر از این در زندان، به صرفه نبوده و ناچار به آزادی او می گردند. آزادی بهنام ابراهیم زاده برای خانواده او مخصوصا پسرش نیما از لحظات شادی بخش و هیجان آفرین بود. ما به نیما که بسیار دلتنگ و نگران پدر مبارزش بود و به خانواده مقاومش، آزادی بهنام را تبریک می گوئیم.

اما در همین حال واله زمانی و ده ها فعال کارگری، معلمی، سیاسی و اجتماعی دیگر در بدترین شرایط، در حالیکه تعدادی هنوز در اعتصاب غذا بسر می برند، در زندان هستند. آزادی هر یک از آنها در گرو توسعه و تعمیق مبارزات ما کارگران، معلمان و همه انسانهای حق طلب و آزادیخواه است.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه      ٣/٧/١٣٩٦

 

دستگیری و بازداشت

فواد زندی فعال کارگری باززداشت شد

٧ مهرماه، نیروهای لباس شخصی با یورش به منزل شخصی فواد زندی، فعال کارگری در سنندج، او را بازداشت کردند.

 

٦ مهرماه، “حمید ادوای و محمد ادوای” ساکن روستای “سلین” از توابع بخش اورامان تخت توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت گردیدند.

 

بازداشت “مصلح کهنه‌پوشی” فعال محیط ریست

٥ مهرماه، نیروهای اطلاعاتی در مریوان یک فعال محیط زیست را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

 

ایسکرا  ۹۰۴

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …