نیروهای دولتی عراق مدعی تسخیر پایگاه نظامی کرکوک شدند

رادیو فردا:نیروهای عراقی روز دوشنبه ۲۴ مهرماه چند موضع در کنترل پیشمرگه‌های کرد را در جنوب کرکوک به تصرف خود در آوردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک بیانیه ارتش عراق گفته است، مناطقی که به تصرف ارتش این کشور و شبه‌نظامیان شیعه حشدالشعبی در آمده است شامل یک پایگاه هوایی کلیدی موسوم به «کی- یک»، ساختمان‌های شرکت نفت شمال، یک نیروگاه برق و مجتمع‌های صنعتی است.

این بیانیه می‌افزاید که ارتش عراق «به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهد».

تلویزیون کردی «روداو» می‌گوید که پیشمرگه‌ها از چند موضع در جنوب کرکوک عقب‌نشینی کرده‌اند.

کرکوک هم اکنون در کنترل نیروهای کرد است ولی پیشروی نیروهای عراقی به سمت منطقه صنعتی، باعث دسترسی آنها به جنوب این شهر شده است.

نیروهای کرد عملیات نیروهای عراقی را «گسترده» توصیف کرده و گفته‌اند که تهاجم آنها باعث «تلفات زیادی» شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال بهزاد احمد، یکی از سخنگویان نیروهای کرد گفته است: نیروهای فدرال یک شرکت نفت و گاز و مناطق صنعتی دیگر در جنوب کرکوک را به تصرف خود در آورده و «تلفات زیادی» وارد کرده‌اند.

تنش میان حکومت مرکزی عراق و اقلیم کردستان از سوم مهرماه که همه‌پرسی استقلال در مناطق کردنشین برگزار شد بالا گرفته است. در آن همه‌پرسی بیش از ۹۲ درصد به استقلال از عراق رای دادند.

ارتش عراق همراه با شبه‌نظامیان شیعه برای بازپس گرفتن مناطق مورد اختلاف با اقلیم کردستان در کرکوک به سمت این شهر پیشروی کرده‌اند ولی هم اکنون در مناطق اطراف آن مستقر هستند.

برخی فرماندهان پیشمرگه‌ها گفته اند که نیروهای سپاه پاسداران نیز در کنار نیروهای عراق در اطراف کرکوک حضور دارند.

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که طرفین شب گذشته به تبادل آتش توپخانه پرداختند.

————-

بی بی سی:فرماندهی نیروهای دولتی عراق در عملیات کرکوک اعلام کرده است که این نیروها پایگاه هوایی ‌، مهم‌ترین پایگاه نظامی کرکوک را به کنترل خود درآورده‌اند.

این پایگاه در شمال غرب کرکوک واقع شده و به گفته تلویزیون دولتی عراق نیروهای ویژه ضد تروریسم ارتش که آموزش‌دیده‌ آمریکایی‌ها بودند، این پایگاه را تصرف کرده‌اند.

پیشتر ستاد مشترک فرماندهی عراق گفته بود که نیروهای دولتی در حال پیشروی در این عملیات هستند و بخشی از جاده‌ها و تأسیسات اصلی و زیربنایی شهر از جمله شرکت گاز را به کنترل خود در آورده‌اند.

به گفته مقام‌های وزارت نفت عراق، رهبران اقلیم کردستان موافقت کرده‌اند که از درگیری در تأسیسات گازی و نفتی کرکوک خودداری کنند.

شبکه تلویزیونی روداوو نزدیک به دولت خودگردان اقلیم کردستان هم خبر داد که نیروهای کرد از بخش‌های جنوبی شهر کرکوک عقب‌نشینی کرده‌اند.

این شبکه صبح امروز گزارش داد که شهروندان مسلح و غیر مسلح کرکوک جاده‌های اصلی منتهی به این شهر را مسدود کرده‌اند تا مانع از عقب‌نشینی خودروهای نظامی پیشمرگ‌ها به داخل شهر شوند.

دولت عراق می‌گوید که عملیات کرکوک را با هدف “بازگرداندن امنیت”‌ به این شهر مورد مناقشه آغاز کرده است.

هدف از این عملیات که با همراهی گروه‌های شبه‌نظامی از جمله نیروهای عمدتا شیعه “حشد شعبی” (بسیج مردمی) انجام می‌شود، در اختیار گرفتن کنترل کامل این شهر نفت‌خیز اعلام شده است.

منابع خبری در اقلیم کردستان اعلام کرده‌اند که بخش بزرگی از نیروهای کرد در اربیل برای تقویت مواضع پیشمرگ‌ها به کرکوک منتقل شده‌اند.

شهر کرکوک جزو اقلیم کردستان عراق نیست اما بعد از حمله گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به شمال عراق در سال ۲۰۱۴ و دفاع نیروهای پیشمرگ از این شهر، کنترل آن عملا به دست دولت خودگردان کردستان افتاد.

کرکوک در همه‌پرسی اخیر استقلال کردستان از عراق شرکت کرد و رای به جدایی داد. اما دولت عراق که این همه‌پرسی را غیر قانونی و کرکوک را بخشی از خاک عراق می‌داند، عملیاتی را علیه نیروهای کرد آغاز کرده تا کنترل کرکوک را به دست بگیرد. هر دو طرف تا چندی پیش برای مقابله با داعش در این منطقه همکاری می‌کردند.

درگیری میان نیروهای دولتی عراق و پیشمرگ‌های کرد از بامداد امروز دوشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) بالا گرفته و گزارش‌ها حاکی از تبادل آتش توپخانه بین نیروهای دوطرف در جنوب کرکوک است.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان نیروهای عراقی را به آغاز جنگ علیه کردها متهم کرده است.

بغداد، کردها را متهم می‌کند که نیروهای خارجی را برای رودررویی به منطقه آورده‌اند. از جمله نیروهای حزب کارگران کردستان که حزبی از کردهای ترکیه است. دولت عراق می‌گوید که این اعلام جنگ است. کردهای عراق این ادعاها را رد می‌کنند.

اینرا هم بخوانید

محکومیت نوروز رخداد، کارگر ساختمانی و فعال مجازی به ۳۷ ماه و ۱۸ روز حبس

هرانا:شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو دهدشت، در استان کهگیلویه و بویراحمد، نوروز رخداد، کارگر ساختمانی …