نیروهای عراقی دومین پل موصل را «به کنترل خود درآوردند»

موصل

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام روابط عمومی ارتش عراق می‌گوید نیروهای نظامی آن کشور موفق شده‌اند کنترل پل «آزادی» بر دجله، در شهر موصل را در دست بگیرند. پلی که می‌تواند آن‌ها را به مرکز بخش قدیمی شهر برساند.

ارتش عراق و شبه‌نظامیان متحد دولت، با کمک ائتلافی به رهبری آمریکا در حال حاضر در نبرد با نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی در موصل هستند. نبردهایی که در غرب این شهر، پرازدحام‌ترین بخش منطقه، متمرکز شده‌است.

رویترز ۱۶ اسفند ماه می‌گوید نیروهای مسلح عراق دومین پل از پنج پلی که بر فراز رودخانه دجله‌ است را به کنترل خود دارند. آن‌ها ۲۷ فوریه موفق شده بودند نخستین پل را به تصرف درآورند.

البته پل‌های موصل طی نبردها آسیب دیده‌اند، اما نیروهای عراقی امیدوارند با تصرف و بازسازی آن‌ها موفق شوند، مسیری کمکی برای نیروهای دیگر در سمت شرقی شهر ایجاد کرده و راه خود را به سوی غرب هموار کنند.

نیروهای ارتش عراق با کمک شبه‌نظامیان عمدتا شیعه، پیش‌مرگه‌های کرد و حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا، روز یکشنبه در ادامه پیشروی‌های خود به مناطق مرکزی غرب موصل و ساختمان‌های دولتی در این شهر نزدیک شدند.

همزمان سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته‌است شمار آوارگان نبردهای موصل اکنون از ۲۰۰ هزار تن فراتر رفته است.

موصل، مهم‌ترین شهر عراق است که در جریان پیش‌روی‌های عمده گروه داعش در سال ۲۰۱۴ در عراق و سوریه، به کنترل این گروه افراطی درآمد.

در مهر ماه عملیات نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری شهر آغاز شد.رادیو فردا

—————–

نیروهای دولتی عراق کنترل پل ‘آزادی’ را در موصل بدست گرفتند

به گفته منابع نظامی عراق و شبه نظامیان کرد، نیروهای دولتی این کشور موفق شده‌اند تا پل موسوم به “آزادی” (الحریه) را در شهر موصل و برروی رودخانه دجله به کنترل خود درآورند.

این دومین پل از پنج پلی است که از زمان آغاز عملیات موصل از دست نیروهای موسوم به دو.لت اسلامی (داعش) خارج و به کنترل نیروهای دولتی عراق می‌افتد.

رود دجله موصل، پر جمعیت‌ترین شهر عراق بعد از بغداد، را به دو قسمت تقسیم می‌کند و دو نیمه شهر با پنج پل به هم متصل می‌شوند.این تحول یک روز پس از آن صورت گرفته است که نیروهای دولتی عراق عملیات تازه‌ای را برای کنترل کامل غرب موصل آغاز کردند.

رتش عراق تاکنون موفق به بیرون راندن داعش از فرودگاه بین‌المللی، یک پایگاه نظامی، یک نیروگاه برق و همچنین تعدادی از مناطق مسکونی شده است.

در تابستان سال ۲۰۱۴، موصل هدف حمله شبه‌نظامیان داعش قرار گرفت و نیروهای دولتی که از پیشروی‌های سریع و غیرمنتظره داعش غافلگیر شده بودند گریختند و شهر را به داعش واگذار کردند.

داعش که بخش های بزرگی از غرب و شمال عراق را تصرف کرده بود موصل را به پایگاه اصلی خود در عراق تبدیل کرد.

پس از تصرف موصل بود که داعش اعلام کرد در سرزمین‌های اشغالی در عراق و سوریه “دولت اسلامی” را تشکیل داده و با اعلام رهبری و خلافت ابوبکر البغدادی، از مسلمانان جهان خواست با او بیعت کنند.

موصل مرکز استان نینوا پرجمعیت‌ترین شهر عراق پس از بغداد و مرکز اقتصادی شمال این کشور است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

تلفن با ارز نیمایی وارد و با قیمت ارز در بازار آزاد به فروش میرسد.۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای وارد کنندگان

بورس نیوز نوشت:از آنجا واردات تلفن همراه زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی وارد می …