هشتگ «اعدام نکنید» شش میلیارد بار دیده شد

رادیو فردا:پس از اعلام خبر تأیید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه متهم اعتراضات آبان در دیوان عالی کشور، موجی بی‌سابقه در مخالفت با آن در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ «#اعدام_نکنید» شکل گرفت که تا ظهر روز ۲۵ تیر به وقت ایران، حدود ۶ میلیارد بار دیده شده و بیش از ۴ میلیون بار توئیت شده است.

بر اساس گزارشی که کمپین «ما شهروندان دیجیتال» برای رادیو فردا تهیه کرده است، در این طوفان توئیتری دست‌کم ۵۵۶ هزار کاربر بیش از ۵۰۰ هزار پیام حاوی این هشتگ را توئیت کرده‌اند که شمار بازتوئیت آن‌ها از ۴ میلیون بار گذشته است.

هشتگ «#اعدام_نکنید» را اولین بار روز شنبه ۲۱ تیر کاربری با نام «آکواریوس» استفاده کرد، ولی پس از تأیید رسمی حکم اعدام در روز ۲۴ تیرماه، کاربری به نام «نقطه» از آن به عنوان فراخوان یک کمپین اعتراضی استفاده کرد.

این کاربر نوشت: «ما که هیچ غلطی نکردیم، چرا حداقل امشب یه کمپین توئیتری برگزار نکنیم؟ چرا حداقل ترند ۱ توئیتر فارسی امشب نباید #اعدام_نکنید باشه؟ کف خیابون که باهم متحد نیستیم، حداقل اینجا تلاش‌مون رو بکنیم.»

نشر و بازنشر این توئیت‌ها باعث شد هشتگ «#اعدام_نکنید» در ردیف ترندهای جهانی قرار بگیرد و دست‌کم سه ساعت ترندِ نخست جهان شود.

بر اساس تازه‌ترین آمار ترندهای توئیتر، استفاده از هشتگ «#اعدام_نکنید» همچنان در حال نشر و بازنشر است و امروز هشتگ تازه‌ای با عبارت «#نه_به_اعدام» نیز توسط کاربران مورد استفاده قرار گرفته که آن نیز با بیش از ۲۵۰ هزار توئیت و بازتوئیت تا ساعت ۱۷ به وقت تهران ترند اول توئیتر فارسی است.

این نخستین بار است که کاربران فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی طوفانی توئیتری تا این حد گسترده ایجاد کرده‌اند، ضمن آن‌که توئیتر در ایران فیلتر است و کاربران ایرانی با استفاده از فیلترشکن وارد این شبکه اجتماعی می‌شوند.

اینرا هم بخوانید

پیام گلرخ ایرایی به مناسبت چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر

گلرخ ابراهیمی ایرایی به مناسبت چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، زندانی سیاسی، با گرامی‌داشت یاد …