هشدار گروه هفت به ایران درباره انتقال موشک بالستیک به روسیه

رهبران هفت کشور صنعتی جهان به ایران در رابطه با انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه هشدار دادند. آنها در بیانیه‌ای تاکید کردند که در صورت حمایت تسلیحاتی و نظامی از روسیه، تحریم‌های سختگیرانه‌ای علیه تهران اعمال می‌کنند.

روز جمعه ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) گروه هفت شامل آمریکا و متحدانش از جمله ایتالیا، ژاپن، آلمان، فرانسه، بریتانیا و کانادا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «صدور احتمالی موشک‌های بالستیک ایران به روسیه به بی‌ثباتی منطقه می‌افزاید و نشان‌دهنده حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین است. تجاوزی که نقض آشکار قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است.»

در ادامه این بیانیه آمده: «اگر ایران به انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه و فناوری مربوط به آن ادامه دهد، ما آماده پاسخ سریع و اقدامات مهم علیه تهران از جمله تحریم‌های جدید و سختگیرانه هستیم».

در بیانیه گروه هفت به این نکته اشاره‌ای نشده که آیا روسیه قبلاً موشک‌های ایرانی را دریافت کرده است یا خیر اما گروه هفت اشاره کرده که به شدت نگران گزارش‌هایی است مبنی بر این که ایران در حال بررسی انتقال این موشک‌ها به روسیه است.

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفته است که تحریم‌های احتمالی جدید علیه ایران می تواند شامل بستن حریم هوایی اروپا به روی هواپیمایی ایران ایر (هما) باشد، اقدامی که به گفته این مقام، گروه هفت در حال بررسی آن است.

صحبت از احتمال اعمال تحریم های جدید علیه ایران ایر در حالی است که حسام قربانعلی، سخنگوی شرکت هواپیمایی ایران ایر روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر محدودیت‌ها در نشست و برخاست هواپیمای هما در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی گفته بود: « صرف نظر از هواپیماهای ایرباس پهن پیکری که در مسیر برخی شهرهای اروپا فعال بوده و قابلیت حمل سوخت در مسیر رفت و برگشت دارند، ما به دلیل تحریم‌ها امکان سوخت‌گیری در فرودگاه‌های اروپایی را نداریم.»

اینرا هم بخوانید

عراق؛ ۱۵ سال زندان برای همجنسگرایان

پارلمان عراق روز شنبه قانونی را تصویب کرد که براساس آن همجنسگرایی مجازاتی تا ۱۵ …