هفت تپه، خلع ید یک کلام، والسلام

کارگر کمونیست: گفته میشود که “هیئت داوری” به طرفداری از اسدبیگی رای داده است ولی جرائت اعلام علنی اینرا ندارند. آخرین خبرها چیست؟
شهلا دانشفر: فردای نشست هیات داوری دیوان محاسبات بر سر وضعیت اقتصادی نیشکر هفت تپه ومالکیت آن در سوم دی ماه و اعلام تعویق تصمیم گیری در این مورد به دو هفته دیگر تحت عنوان اینکه جلسه به نتیجه نرسیده است، از سوی خود حکومتیان و در دل نزاعهای درونی شان خبر رای هیات داوری مبنی بر عدم خلع ید از اسد بیگی و باند مافیایی او منتشر شد. بعد از آن میرکوهی رئیس هیات داوری در سیزدهم دی ماه از اینکه رای این هیات در همان هفته قبل صادر شده است خبر داد. سپس نیز با گفتن اینکه این رای به طرفین معامله یعنی اسدبیگی و سازمان خصوصی سازی اعلام شده است، از اینکه آنرا رسانه ای نمیکنند سخن گفتند. ضمن اینکه اعلام کرده اند این رای قابل شکایت است و بدین ترتیب راه را برای مانور دادن و احاله کارگران به قوه قضاییه باز گذاشته اند. این قایم موشک بازی ها بیش از بیش و به روشنی وحشت و هراس حکومتیان را از قدرت مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه بیان میکند.
دزدان حکومتی خوب میدانند که خلع ید از اسدبیگی و بخش دزد و فاسد خصوصی در هفت تپه شکستی بزرگ برای همه آنها و یک پیروزی بزرگ برای کارگران نیشکر هفت تپه و همه کارگران است. به همین دلیل در پشت پرده ساخت و پاخت هایشان را کردند و اکنون با توطئه گری و با تهدید کردنها و پرونده سازیهای امنیتی تلاش میکنند صف اعتراض کارگران را در هم بشکنند و مبارزات آنان را عقب بزنند. کسر حقوق ٤ نفر از کارگران بابت روزهایی که در زندان بوده اند، شکایت از ١٥ نفر از کارگران که قبلا از کار اخراج شده بودند و با قدرت مبارزات کارگران به کار بازگردانده شده بودند به دادگاه انقلاب شوش، احضار ابراهیم عباسی منجزی به کمیته انضباطی، سندسازی های کاذب به اسم کارگران تحت عنوان حمایت از اسدبیگی نمونه هایی از این توطئه گری ها علیه کارگران است. اما در مقابل همه این دسیسه ها کارگران ایستادند و کاری کردند که دادگاه انقلاب شد حکم تبرئه پانزده کارگری که بخاطر شکایت کارفرما برایشان پرونده باز شده بود را داد.
کارگران نیشکر هفت تپه قاطعانه ایستاده و اعلام کرده اند که خواست و مبارزه آنان با رای هیئت داوری و با چنین تشبثاتی کنار نمی رود و همانند همبشه به قدرت خود متکی شده و در برابر این بساط ظلم و ستم متحدالنه می ایستند.
خلع ید از بخش چپاول خصوصی و باند اسدبیگی خواست اول کارگران نیشکر هفت تپه است و معنای آن برای آنان دفاع از کار و زندگی و معیشتشان است. ضمن اینکه کارگران خواستار فوری دیگر مطالباتشان از جمله پرداخت بموقع دستمزدها و حقوق های معوقه، تمدید منظم دفاتر بیمه ، بازگشت به کار همه کارگران اخراجی، پایان دادن به امینتی کردن مبارزات و احضارها و دستگیریها، جمع کردن بساط کمیته انضباطی و شوراهای اسلامی و پایان دادن به دزدی ها و چپاولگری ها در این مجتمع کارگری هستند.
کارگر کمونیست: کارگران نیشکر هفت تپه با هشتگ خلع –ید – یک کلام- والسلام اعلام کرده اند که : “ما خواهان خلع ید از بخش خصوصی هستیم و نظارت کارگری را بر شرکت اعمال خواهیم کرد. ” نظر شما در باره این وضعیت چیست؟
شهلا دانشفر: کارگران نیشکر هفت تپه با این هشتگ و با شعار خلع ید یک کلام والسلام دارند در واقع اتمام حجت و حرف آخر خود را میزنند. کارگران نیشکر هفت تپه با این شعار دارند به ریشه میزنند و کل ساختار اقتصادی حکومت را که اساسش بر چپاول و دزدی متکی است به چالش میکشند. این کارگران بارها گفته اند که بساط چپاولگری خصوصی سازی باید از این شرکت جمع شود و به هیچ شکلی از آن و یا نیمه خصوصی و نیمه دولتی و غیره تن نخواهند داد. دلیلش نیز به روشنی اینست که بحث بر سر خصوصی سازی یا دولتی سازی نیست. آنچه به آن خصوصی سازی اطلاق میشود، به گفته خود حکومتیان خصولتی کردن است. یعنی واگذاری کارخانه ای دولتی به بخشی از خودی هایشان تحت عنوان خصوصی برای تعرض بیشتر به زندگی و معیشت کارگر. زیر سایه چنین سیاستی سرمایه داران دزد حاکم ثروتهای عظیمی را به جیب زده و زندگی ومعیشت کل جامعه را به تباهی کشانده اند. از این روست که این خواست، خواست همه کارگران و مردم است. به باور من خواست خلع ید از بخش خصوصی و باند مافیایی اسد بیگی یک خواست سیاسی مهم در شرایط امروز است و دارد کل ساختار اقتصادی حاکمیت را به نبرد می طلبد. کارگران نیشکر هفت با این خواست کل باندهای حکومت را به چالش کشیده و پیشتاز این مبارزه اند.
کارگر کمونیست: کارگران هفت تپه و بقیه کارگران ایران و جنبش های اجتماعی دیگر در این شرایط چه نقشی میتوانند ایفا کنند؟
شهلا دانشفر: کارگران نیشکر هفت تپه بطور واقعی نقش ارزنده ای در جنبش کارگری دارند بازی میکنند. بحث اصلی حمایت و همبستگی با مبارزات این کارگران به عنوان یک سنگر مهم جنبش کارگری است. نکته جالب اینجاست که کارگران نیشکر هفت تپه در این عرصه نیز پیشتاز بوده و توانسته اند به شبکه ای از همبستگی کارگری در سطح سراسری شکل دهند. نمونه درخشان آن فراخوان کارگران نیشکر هفت تپه و اسماعیل بخشی نماینده محبوب آنها به حمایت و همبستگی با خواستها و مبارزات این کارگران است که وسیعا پاسخ گرفت. کارگران نیشکر هفت تپه با این کار با علم به اینکه خواست آنها ، خواست همه کارگران و همه مردم است، به نیروی وسیع و اجتماعی این اعتراض رجوع کردند و پاسخ گرفتند. و این یک اتفاق مدرن و جدید در جنبش کارگری بود که کارگران یک مجتمع کارگری از کارگران و مردم کل جامعه طلب حمایت کردند و چنین سطحی از همبستگی حول این فراخوانها شکل گرفت. این اتفاق در واقع بستر شکل گیری اعتصابات سراسری در حلقه حمایت های وسیع اجتماعی را پایه ریزی کرد. از جمله در پاسخ به فراخوان کارگران نیشکر هفت تپه تجمع بزرگی در مقابل وزارت دادگستری از سوی کارگران، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و مردم معترض برپا شد. تجمعی که با شعارهای خلع ید یک کلام، والسلام، نان کار اداره شورایی صدای اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه را نمایندگی کرد. همچنین در پاسخ به فراخوان اسماعیل بخشی هشتگ خلع ید یک کلام، والسلام وسیعا داغ شد. بعلاوه ٤٢ گروه و تشکل از میان کارگران ،معلمان، بازنشستگان و دانشجویان از دانشگاههای مختلف طی بیانیه ای از مبارزات و خواستهای کارگران نیشکر هفت تپه اعلام حمایت کردند. خلاصه کلام اینکه نیشکر هفت تپه یک سنگر مهم جنبش کارگری است. پیشروی های آن پیشروی های کل جنبش کارگری است. مبارزات این کارگران در قلب مردم جا دارد و طی مبارزات دو سه ساله آنان موجی از همبستگی حول آن شکل گرفته است. این همبستگی ها باید گسترش یابد و تداوم داشته باشد. یک شکل عملی حمایت از این مبارزات تکثیر آن در همه مراکز کارگری و الگو قراردادن مبارزات آنان است. بلند کردن پرچم اعتراض علیه سرمایه داران چپاولگر تحت عنوان بخش خصوصی در همه مراکز کارگری است.
کارگر کمونیست: آیا اعتصاب سراسری میتواند به پیروزی کارگران هفت تپه کمک کند و ماشین دزدی نظام اسلامی را با اسم رمز “خصوصی سازی” متوقف کند؟
شهلا دانشفر: اعتصاب سراسری از نظر من جنبش کارگری را گام مهمی به جلو برده و توازن قوا را به مراتب برای پیشبرد مبارزات کل جامعه به جلو میبرد. بویژه اعتصابات سراسری در متن شرایط پر تلاطم جامعه یک گام مهم در جنبش سرنگونی در سطح جامعه است.
ضمن اینکه هر اعتراض و مبارزه ای به سهم خود تاثیر مستقیم خود را بر اعتراضات بخش های دیگر کارگری و کل جامعه میگذارد. یک نمونه برجسته آن اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه است که بدون شک تاثیر مهمی بر اعتصابات سراسری ٢٥ هزار کارگر نفت در مرداد ماه و گسترده شدن تحرکات اعتراضی در میان بخش های مختلف نفت بدنبال آن و دیگر مراکز کارگری داشته است. به عبارت روشنتر نیشکر هفت تپه همواره یک الگوی درخشان برای اعتراضات کارگری و کل جامعه بوده است. از جمله نیشکر هفت تپه با اتکاء به تصمیم گیری شورایی کارآیی و پیشبرد مبارزه ای قهرمانانه در برابر کل بساط دزدسالار حاکم، جایگاه شوراها را بیش از بیش مقابل چشم جامعه قرار داده است. مبارزات این کارگران همچنین به لحاظ جلب حمایت و همبستگی اجتماعی در سطح جامعه و در سطح جهان، دخالت فعال خانواده ها در مقاطعی از اعتراض، ایستادن در مقابل سرکوبگری های حکومت، جلو آمدن صفی از رهبران کارگری و جلو آوردن خواستها و مطالبات سراسری نقش پیشتازی در جنبش کارگری داشته است. به این اعتبار اعتراضات نیشکر هفت تپه خود نقش به سزاعی در سیر اوضاع بسوی اعتصابات سراسری کارگری داشته و دارد.
آخرین کلام اینکه اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه تاثیر مهمی در بهبود توازن قوای سیاسی جامعه به نفع مبارزات کارگری و جلو بردن جنبش سرنگونی در ایران داشته و با خود گفتمان ها رادیکال و چپ را به جلو آورده است. با همبستگی مبارزاتی باید دستاوردهای آن را حفظ کرد و ارج گذاشت.

کارگر کمونیست ٦٥٦

اینرا هم بخوانید

افزایش دستمزد یا حمله معیشتی گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه خط رفاه در تلویزیون کانال جدید

کارگر کمونیست ۸۲۴ حسن صالحی: در برنامه این هفته در مورد تعیین میزان حداقل دستمزد …