«ورود» نیروهای ائتلاف عربستان به فرودگاه بندر حدیده در یمن

رادیو فردا:خبرگزاری‌ها به نقل از روابط عمومی ارتش یمن از ورود نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در روز شنبه به فرودگاه بندر استراتژیک حدیده در غرب این کشور خبر می‌دهند.

نیروهای حوثی تحت‌الحمایه جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این خبر نداشته‌اند.

نیروهای یمنی مورد حمایت ائتلاف تحت رهبری عربستان روز چهارشنبه، ۲۳ خردادماه،عملیات نظامی خود با عنوان «پیروزی طلایی» (النصر الذهبی) را برای تصرف بندر حدیده، بندر اصلی یمن، آغاز کردند.

نیروهای ائتلاف عربی مدت‌هاست که به ‌دنبال تصرف این بندر هستند که به واسطه دسترسی به دریای سرخ، مواد غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه میلیون‌ها نفر را در یمن تأمین می‌کند.

این بندر مهم و راهبردی در دست حوثی‌های شیعه تحت‌الحمایه جمهوری اسلامی است.

حال خبرگزاری رویترز به نقل از روابط عمومی ارتش یمن از ورود نیروهای دولتی به فرودگاه این بندر در روز شنبه، ۲۶ خردادماه،‌ خبر می‌دهد.

رویترز به نقل از یک منبع از محاصره ساختمان اصلی این فرودگاه به دست نیروهای دولتی خبر داده و می‌گوید که این نیروها همچنین در حال مین‌روبی در محدوده اطراف فرودگاه هستند.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که عملیات نیروهای ائتلافی تاکنون «دست‌کم ۲۸۰» کشته داشته است.

عملیات عربستان سعودی و متحدانش در خاک یمن در حالی آغاز شد که کمک‌رسانان و مدافعان حقوق بشر هشدار می‌دادند که حمله به حدیده ممکن است راه رساندن حدود ۷۰ درصد از کمک‌های بین‌المللی به مردم یمن را سد کند.

دوسوم از جمعیت ۲۷ میلیونی یمن متکی به کمک‌های بین‌المللی هستند و در حال حاضر بیش از هشت میلیون نفر در خطر قحطی و گرسنگی قرار دارند.

بندر حدیده که خود حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهر صنعا، پایتخت، است. صنعا هم تحت کنترل حوثی‌های شیعه است.

در همین زمینه پیشتر ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی، گفته بود که هدف عملیات نیروهای ائتلاف تنها تصرف بندر و فرودگاه حدیده است و این نیروها در صورت پیروزی وارد مرکز شهر نخواهند شد.

اینرا هم بخوانید

برزخی به‌ نام «انگلستان»؛ روایت پناهجویان ایرانی در انتظار

مهدی یک پناهجوی ۳۸ ساله ایرانی است که اکتبر ۲۰۲۲ با قایق و از راه …