توافق هسته ای موضوع گفتگوهای آلمان و آمریکا

رادیو فردا:زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه ششم شهریور برای دیدار با رکس تیلرسون راهی واشینگتن شده است و از جمله موضوع توافق هسته‌ای ایران در دستور کار دیدارهای او با وزیر خارجه آمریکاست.

بر پایه گزارش آسوشیتدپرس، آقای گابریل گفته است که علاوه بر توافق هسته‌ای ایران، برنامه هسته‌ای کره شمالی، بحران قطر و وضعیت افغانستان هم از دیگر موضوعاتی است که در دیدار با رکس تیلرسون مطرح خواهد شد.

وزیران خارجه دو کشور همچنین در مورد تحریم‌های اخیر ایالات متحده علیه روسیه تبادل‌نظر خواهند کرد.

دیدار این دو مقام آلمانی و آمریکایی قرار است روز سه‌شنبه برگزار شود، اما جزئیات بیشتری در این مورد منتشر نشده است.

به رغم برخی اختلاف نظرها میان مقام‌های ایالات متحده و آلمان، زیگمار گابریل تأکید کرده است که ایالات متحده مهم‌ترین شریک اروپاست و گرچه در حال حاضر درباره مسائل مهمی اختلاف نظر داریم، اما لازم است که به گفت‌وگو ادامه دهیم.

آسوشیتدپرس یادآور شده که آلمان یکی از منتقدان سیاست‌های تغییرات آب‌وهوایی دولت جدید آمریکا، و نیز موضع‌گیری‌های شدید این کشور در قبال کره شمالی است و در مقابل، آمریکا هم از منتقدان مازاد تجاری بزرگ آلمان و نیز برخی موضوعات دیگر است.

در مورد توافق هسته‌ای ایران، در حالی که دونالد ترامپ و مقام‌های دولتش از جمله رکس تیلرسون برجام را توافقی بد ارزیابی می‌کنند ولی آلمان که تبادلات تجاری‌اش با ایران، بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای افزایش داشته، اخیراً از زبان سفیر خود در تهران گفته است که بر اجرای «بی‌چون و چرای برجام» پافشاری می‌کند.

در عین حال این کشور که در مذاکرات هسته‌ای با ایران، همراه با پنج عضو دائم شورای امنیت گروه ۵+۱ را تشکیل می‌داد، اخیراً در اقدامی مشترک با آمریکا، فرانسه و بریتانیا، آزمایش‌های موشکی ایران را ناسازگار با روح توافق هسته‌ای ارزیابی کرده و خواستار توقف آن شده است.

از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، آمریکا به رغم دو بار تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، آزمایش‌های موشکی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه را به شدت نکوهش کرده و در تعارض با روح برجام می‌داند.

گزارش ۹۰ روزه بعدی دولت آمریکا به کنگره در مورد برجام اوائل پاییز ارائه می‌شود، اما پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد نارضایتی دونالد ترامپ از اقدامات وزارت خارجه‌اش در این مورد، احتمال تأیید مجدد پایبندی ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

از جمله گزارش چند هفته پیش نشریه فارن پالیسی مدعی است که آقای ترامپ تیمی از کارکنان معتمد کاخ سفید را مأمور تهیه «پرونده‌ای بالقوه» در اثبات عدم پایبندی ایران به نص برجام کرده است.

در گزارش فارن پالیسی که با استناد به گفته‌های سه منبع بدون ذکر نام تهیه شده، از استیو بنن و سباستین گورکا به عنوان دو مقام وقت کاخ سفید نام برده شده که از منتقدان اقدامات وزارت خارجه در تأیید پایبندی ایران بوده‌اند. این دو تن در روزهای گذشته از مقام خود در کاخ سفید کناره‌گیری کرده‌اند.

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …